ARAD. Abateri contabile, procese verbale de recepție a unor investiții care nu au mai fost înregistrate în contabilitate și o concluzie:
„modul de administrare a patrimoniului public și privat al unității administrative-teritoriale, precum și execuția bugetului de venituri și cheltuieli nu respectă întru totul principiile legalității și regularității”.
Toate se regăsesc în raportul Camerei de Conturi Arad privind controlul efectuat în perioada 2 martie – 15 mai a anului trecut. Abaterile găsite de Camera de Conturi depășesc 8,6 milioane lei, dar, în replică, Primăria Municipiului Arad punctează că „nu s-au înregistrat prejudicii”.
Raportul Camerei de Conturi evidențiază abateri în mod deosebit la capitolul „exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare”, adică modul în care datele contabile ale municipalității corespund situației de fapt. Ei bine, controlul de audit a relevat abateri de 7,738 milioane lei pe fondul nerespectării prevederilor legale referitoare la evidența contabilă a activelor fixe corporale în curs de execuție.
Alte abateri de 703 mii lei au fost constatate ca urmare a „denaturării situațiilor financiare anuale urmare a neînregistrării unor bunuri de retur provenite dintr-un contract de concesiune”, dar și în cazul „neînregistrării în evidența contabilă a operațiunilor economice conform principiului contabilității de angajamente” – 147 mii lei.
În aceste condiții, concluziile Camerei de Conturi nu sunt deloc măgulitoare pentru modul în care sunt evidențiate cheltuielile publice. Se subliniază că
„modul de administrare a patrimoniului public și privat al unității administrative-teritoriale, precum și execuția bugetului de venituri și cheltuieli nu respectă întru totul principiile legalității și regularității, concluzie formulată având în vedere faptul că valoarea cumulată a abaterilor de la legalitate și regularitate de 8.639.693 lei se situează peste pragul materialității de 2% în valoare de 7.883.397 lei”.
Poziția Primăriei
Pornind de la datele prezentate în raportul Camerei de Conturi, Jurnal arădean/aradon.ro a transmis Primăriei Municipiului Arad o solicitare în baza Legii 544 privind liberul acces la informațiile publice, cerând explicații pentru abaterile constatate.
„Referitor la nerespectarea prevederilor legale de înregistrare în evidența contabilă a activelor fixe corporale în curs de execuție – abaterea constă în faptul că în cursul anului 2019 au fost întocmite procese verbale de recepție a unor obiective de investiții care nu au fost transmise Serviciului Financiar-Contabilitate pentru a fi înregistrate, obiectivele de investiții în cauză figurând înregistrate la finalul anului 2019 ca și investiții în curs de execuție. Această abatere nu a generat niciun prejudiciu bugetului local și a fost corectată în timpul controlului Curții de Conturi, aceste investiții fiind trecute din categoria investițiilor în curs de execuție, în categoria activelor fixe corporale”, arată municipalitatea în răspunsul transmis Jurnal arădean.
Conturi diferite pentru asigurări
În ceea ce privește înregistrarea în evidența contabilă a unor operațiuni fără respectarea principiului contabilității de angajamente, abatere de 147 mii lei, Primăria punctează că
„se referă la înregistrarea primelor de asigurare plătite pentru asigurarea obligatorie a locuințelor pe perioada 2019-2020, într-un singur cont contabil (cel pentru anul 2019), în loc de 2 conturi contabile diferite, unul pentru cheltuielile anului 2019 și altul pentru anul 2020. Această abatere nu a generat niciun prejudiciu bugetului local și a fost corectată în timpul controlului Curții de Conturi”.
Sume recuperate
Cât despre abaterea privind „neînregistrarea unor bunuri de retur provenite dintr-un contract de concesionare”, abaterea constă în neînregistrarea în evidența contabilă în anul 2019 a creanțelor rezultate din protocolul încheiat între Municipiul Arad și SC Polaris M Holding SRL.
„Această abatere nu a generat niciun prejudiciu bugetului local, iar suma facturată a fost plătită de către SC Polaris M Holding SRL în totalitate în anul 2020”, a mai transmis administrația locală.
Măsuri operative
Chiar dacă în cazul abaterilor de milioane de lei nu s-au înregistrat prejudicii, Camera de Conturi a dispus și câteva măsuri operative, prima dintre ele fiind „înregistrarea corectă a cheltuielilor aferente anului 2019, în evidența contabilă a entității”.
Camera de Conturi a mai identificat și cazul a patru beneficiari de scutiri care erau decedați, dar a și aplicat o amendă de 5 mii de lei. Motivul?
„Achiziționarea de servicii de pază în mod direct prin catalogul electronic, fără publicarea invitației de participare și a anunțului de publicitate, a fost achitată”, după cum se arată în raport. În plus, Centrul Municipal Cultural Arad a trebuit să recupereze un prejudiciu de 22.843 lei „pentru decontarea unor cheltuieli neeligibile către beneficiarii unor finanțări nerambursabile”.
Concluziile raportului Camerei de Conturi, din păcate, arată o evidență contabilă a Primăriei Arad cu sincope și abateri, fără a fi de fapt „o imagine reală și fidelă a poziției financiare, a performanței sau a modificărilor poziției financiare a entității”.
Analiza bugetului: cheltuieli mai mari decât venituri
Raportul Camerei de Conturi Arad detaliază structura bugetului municipiului Arad, cheltuielile Aradului fiind mai mari decât veniturile înregistrate. În cifre, Aradul a avut venituri totale de 424 milioane lei, iar cheltuielile conform prevederilor definitive, au depășit 590 milioane lei. În cazul veniturilor, așa cum era de așteptat, cele mai multe provin din impozite, taxe, contribuții și cotele și sumele defalcate din impozitul pe venit. În total, cele două categorii de venituri au însumat peste 375 de milioane lei. Restul veniturilor au provenit din subvenții și sume primite de la Uniunea Europeană sau alți donatori. În ceea ce privește cheltuielile, cea mai mare parte au mers către bunuri și servicii – 164,3 milioane lei, cheltuieli de capital – 130,49 milioane lei, cheltuieli de personal – 82,28 milioane lei. În aceste condiții, Aradul a avut un deficit de 166,143 milioane lei – conform prevederilor definitive din buget.
Trimite articolul
Xcat a shparlit fiecare?
Cred ca Curtea de conturi nu cauta unde trebuie… Au si ei dispozitii clare. Merg, gasesc mici nereguli sa nu se spuna ca au fost degeaba si gata! Sau, cei de la Curtea de Conturi sunt atat de slabi pregatiti incat nu stiu unde sa caute… Totusi prima varianta e mai plauzibila, au dispozitii clare “de mai sus”… Ar fi interesant un control in paralel si cu niste economisti privati bine pregatiti (firme de audit impartiale si consacrate) care sunt convins ca ar sti ce si unde sa caute… Apoi prezentate rezultatele.