Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională Arad a prezentat în data de 30.08.2011, în Sala Festivă a C.J. Arad, în cadrul Conferinței finale a Proiectului POSDRU/22/2.1/G/39218 „Studiu privind inserţia socio-profesională a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic”, Raportul de cercetare al Studiului privind inserția socio-profesională a absolvenților de învățământ profesional și tehnic, promoția 2009, Arad, investigați la 6 și la 12 luni după absolvirea studiilor.
Obiectivul general al proiectului și implicit al cercetării a fost ”Cunoaşterea dimensiunii şi calităţii inserţiei profesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic ( SAM, nivelul I de calificare; AC, nivelul 2 de calificare şi liceu tehnologic – ruta directă şi progresivă, formele de învăţământ la zi şi frecvenţă redusă, nivelul 3 de calificare), a ratei de continuare a studiilor la următorul nivel de calificare, a determinanţilor acestei rate, duratei procesului de tranziţie a absolvenţilor de la şcoală la muncă şi a factorilor de succes în acest proces”, obiectiv care a fost realizat.
Proiectul s-a derulat în perioada 01.09.2009 – 31.08.2011. La începutul proiectului, la nivelul județului, fiecare grup școlar a completat machete cu informații privitoare la absolvenţii de învăţământ profesional şi tehnic, conform metodologiei de monitorizare a acestor absolvenți, prevăzută în OMECT 6011/2008. În baza acestor machete, ISJ Arad (partener în cadrul proiectului) a întocmit o bază de date a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic, promoția 2009 din județul nostru (reprezentați numeric astfel: 1897 – Liceu tehnologic, forma de învățământ la zi, 454 – Liceu tehnologic, forma de învățământ frecvență redusă și 1648 din care 838 – Școala de Arte și Meserii (SAM) și 810 – An de Completare(AC)).
În grupul țintă teoretic au intrat toți absolvenții de liceu tehnologic, precum și absolvenții de SAM și AC care nu își continuă studiile la zi, adică 175 absolvenți SAM și AC.
În cadrul proiectului, au fost realizate două anchete de teren, la 6 și la 12 luni după absolvire, pentru care au fost angajați operatori de teren care au aplicat chestionarele prin tehnica față–în-față. Absolvenții care au răspuns la chestionare reprezintă grupul țintă efectiv investigat. Grupul țintă investigat la 6 luni după absolvire a fost constituit din: 1351 absolvenți de Liceu tehnologic, forma de învățământ la zi, 294 absolvenți de Liceu tehnologic, forma de învățământ frecvență redusă și 105 absolvenți de SAM și AC; iar grupul țintă investigat la 12 luni după absolvire a cuprins: 1334 absolvenți de Liceu tehnologic, forma de învățământ la zi, 286 absolvenți de Liceu tehnologic, forma de învățământ frecvență redusă și 107 absolvenți de SAM și AC.
Datele din chestionare au fost încărcate de către operatori de date, angajați prin proiect, în programul Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) și prelucrate de către experții sociologi pe termen lung: Lorina Bălan și Florin Muj. În baza acestor prelucrări experții sociologi au realizat rapoarte intermediare de cercetare (la 6 și la 12 luni după absolvire) și raportul final de cercetare.
Raportul final de cercetare cuprinde foarte multe date/analize care prezintă în mod obiectiv aspecte relevante și de interes pentru situația absolvenților de învățământ profesional și tehnic, promoția 2009. Dintre aceste date amintim rata inserției și rata inserției de succes care reflectă inserția socio-profesională a absolvenților investigați, și care oferă pe de o parte o apreciere cantitativă asupra gradului de adecvare a ofertei de formare profesională la cererea de forță de muncă, iar pe de altă parte dau măsura calității formării profesionale inițiale apreciată prin gradul de adecvare a competențelor dobândite de absolvenți la cerințele locurilor de muncă.
Analiza inserției socio-profesionale a absolvenților investigați reflectă faptul că aceștia au dobândit în școală, pe lângă anumite competențe concrete, tehnice, specifice unei calificări, și un set întreg de competențe transocupaționale care permit mobilitatea ocupațională de-a lungul carierei profesionale, precum și participarea la Lifelong Learning Programme, competențe cheie pentru o piață de muncă aflată în tranziție.
Dintre absolvenții de Liceu tehnologic, forma de învățământ la zi, investigați, peste 65% își continuă studiile la forma superioară de învățământ (majoritatea îndreptându-se în special spre facultățile de Științe Economice și de Științe Inginerești, deci tot către profile tehnice). Dintre cei care nu își continuă studiile, 44,6% (la 6 luni după absolvire) și 52% (la 12 luni după absolvire) și-au găsit un loc de muncă. Majoritatea acestora sunt mulțumiți sau foarte mulțumiți de locul de muncă deținut. În plus, o mare parte a absolvenților studenți sunt și salariați în același timp.
În cazul absolvenţilor de SAM și AC este de remarcat faptul că majoritatea (89%) își continuă studiile la zi, întrucât probabil au conștientizat că finalizarea studiilor liceale le va oferi șansa unei inserții de succes pe piața muncii în viitor.
„Raportul final de cercetare precum și Ghidul privind inserția socio-profesională a absolvenților de învățământ profesional și tehnic, urmează să fie transmise către factorii decizionali pentru învățământul profesional și tehnic, în scopul valorificării datelor obținute”, ne-a informat prof. psiholog Angela Placintar, director CJRAE, manager de proiect
Raportul final de cercetare a fost apreciat în cadrul Conferinței finale a proiectului ca fiind un instrument de diagnoză a învățământului profesional și tehnic arădean, punct de pornire pentru viitoare cercetări, și un document amplu conținând informații utile pentru stabilirea principalelor direcții de dezvoltare a învățământului profesional și tehnic.
Citiți principiile noastre de moderare aici!