ARAD. Dincolo de tristeţea şi durerea provocate de accidentul în care şi-a pierdut viaţa Graţiana Răuţ, se conturează o mulţime de întrebări. Cum a fost posibil? De ce a pătruns pe contrasens? Ce a determinat pierderea controlului asupra volanului?
„Sunt foarte curios dacă administratorul drumului judeţean va răspunde penal şi material în cazul accidentului tragic în care a fost implicată Gratiana Răuţ! Sunt foarte curios dacă Poliţia s-a autosesizat în privinţa «craterelor» criminale de pe această şosea. Sunt curios cât de mult timp mai putem rămâne indiferenţi la calitatea drumurilor noastre…” – subliniază un arădean, într-o postare pe Facebook. Mesajul său este însoţit şi de câteva fotografii de la locul tragediei, din care se pot vedea gropile adânci din şosea. Practic, se sugerează că motivul care a condus la pierderea controlului asupra volanului şi la producerea accidentului a fost încercarea şoferiţei de a evita „craterele” din drum.
Acuzele şi fundamentarea lor
De la formularea unor păreri inofensive până la exprimarea unor acuze grele nu a mai fost decât un pas. Cu sprijinul unui avocat, a fost conturat şi postat public pe aceeaşi reţea de socializare, un punct de vedere extrem de dur la adresa administratorului drumului judeţean 792c, pe care s-a petrecut accidentul (între Caporal Alexa şi Pâncota). Iată acuzele, prevederile legale care susţin fundamentarea lor, precum şi câteva consideraţii de ordin psihologic privind atitudinea şoferilor în trafic:
„OG 195/2002 actualizată: art.5 alin.2 şi alin.6 instituie răspunderea administratorului drumului pentru evenimente rutiere. Astfel, alin.6 prevede: «În cazul producerii unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare a acestuia, precum şi a obstacolelor ori lucrărilor care se execută pe acesta, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravenţional, civil sau penal, în condiţiile legii.» Prevederi analoage se găsesc în Regulament, precum şi dispoziţiile generale ale Codului Penal în materia uciderii din culpă. Mai rămâne de dovedit raportul cauzal între acele gropi şi accident.
De menţionat că existenţa acestor «capcane» nu intră în sfera pericolelor previzibile pentru un şofer, ca să i se poată imputa că n-a adaptat viteza. Pericol previzibil există acolo unde legea sau semnalizatoarele rutiere ne avertizează despre posibile ipoteze de conflict rutier (localităţi, presemnalizare a pericolelor sau stării necorespunzătoare a drumului etc.). Dacă gropile n-au fost presemnalizate şi nici n-a existat limitare de viteză, cel puţin, iar intrarea pe contrasens a fost generată de evitarea reflexivă sau chiar acroşarea uneia din gropi, e limpede totul. Nu i se poate imputa şoferului alegerea unei variante neinspirate la sesizarea stării de pericol (ex: n-a frânat sau n-a acceptat să lovească în plin groapa). Şi aceasta pentru că, psihologic, reflexele umane tind spre evitarea pericolului cel mai apropiat, care, uneori, nu este şi cel mai mare. Din acest motiv, foarte multe accidente frontale sunt generate tocmai de reflexul șoferului de a evita un pericol aflat pe sensul lui de mers – care de foarte multe ori este un pericol mult mai mic decât intrarea pe contrasens. În fine, edificator este şi faptul că, la 90 de km/h, maşina parcurge 25 de metri pe secundă, iar distanţa de oprire de la sesizarea pericolului este în jur de 90 de metri, încât o groapă observată la 50-60 de metri (lungimea unui teren de handbal) NU mai poate fi evitată la această viteză decât prin virare. Din păcate creierul nostru va alege mai întotdeauna varianta evitării gropii, neavând timp suficient să proceseze pericolul mult mai mare al intrării pe contrasens. Dacă intrarea pe contrasens a fost determinată de acroşarea gropii, urmată de pierderea controlului maşinii, atunci lucrurile sunt şi mai simple. Aşadar, aparent, administratorul drumului unde s-a produs tragedia va trebui să dea socoteală!”
Din păcate, nimeni şi nimic nu o va mai aduce înapoi pe Graţiana Răuţ…
Protest pentru Graţiana, protest pentru noi!
Sâmbătă, 7 martie 2015, ora 14.00, la locul accidentului de pe drumul judeţean 792c, între Caporal Alexa şi Pâncota, va avea loc un protest. Scopul acestuia: atragerea atenţiei asupra stării proaste a drumurilor şi asupra pericolului pe care acestea îl prezintă pentru conducătorii auto. Organizatorul acţiunii de protest este Lucian Nestor, iar alături de el sunt aşteptaţi prieteni, rude sau cunoştinţe ale Graţianei, dar şi oameni care vor să schimbe ceva până când nu vor mai muri şi alţii din cauza proastei calităţi a drumurilor. „Vă aştept să veniţi în număr cât mai mare, să schimbăm lentoarea şi mizeria acestui sistem. Câte vieţi trebuie să mai pierdem? Câte familii trebuie să fie devastate de pierderea fiinţelor dragi pentru ca cineva să ia atitudine? De acum înainte vom lua NOI atitudine, e în puterea noastră!” – spune Lucian Nestor. El este hotărât ca, în următoarele săptămâni, să continue acţiunile de protest „pe toate drumurile care nu mai prezintă nici calitate, dar nici siguranţă”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!