ARAD. Marea modernizare a Aeroportului Arad a intrat în linie dreaptă. Reprezentanţii aerogării au scos la licitaţie transformarea terminalului cargo în terminal de pasageri. Ca atare, după finalizarea lucrărilor, actualul terminal de pasageri va deveni terminal pentru sosiri, iar cargo va deveni terminal pentru îmbarcări. Cel puţin, în teorie. Aproape nouă milioane de lei sunt dispuşi să plătească şefii aeroportului pentru aceste lucrări, respectiv 2,3 milioane de euro. Defalcând suma, potrivit celor de la aerogară, cheltuielile vor fi următoarele: studiu de fezabilitate + avize (Enel, E.on Gaz, Mediu, Compania de Apă)=94.374,39 lei, supraveghere tehnică (dirigenţie de şantier)=25.312,00 lei, cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului=141.672,00 lei, cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului =966.856,00 lei, cheltuieli pentru proiectare
şi asistenţă tehnică=428.146,61 lei, cheltuieli pentru investiţia de bază=6.680.582,00 lei, alte
cheltuieli(organizarea de şantier, comisioane taxe, costuri de finanţare)=131.946,00 lei, diverse şi neprevăzute= 449.673,00 lei.
Lucrările trebuiau să fie realizate pe baza unui împrumut bancar pe care ar fi urmat să îl contracteze Aeroportul Arad, însă lucrurile s-au schimbat din mers. Asta chiar dacă există o hotărâre a Consiliului Judeţean Arad care se referă la garantarea unui împrumut pentru aerogară. Firma care va câştiga licitaţia va trebui să susţină financiar transformarea terminalului cargo în terminal de pasageri, urmând să încaseze, ulterior, banii de la aerogară.
Sumele ar urma să fie plătite anual prin bilete la ordin timp de trei ani de zile, începând cu anul 2016. Aeroportul ar urma să plătească anual 785.333 de euro plus diferite dobânzi, fonduri ce vor fi garantate de către Consiliul Judeţean Arad (CJA), în subordinea căruia se află aeroportul. Participaţia financiară a aerogării la această lucrare va fi de numai cinci la sută din valoarea totală.
Pregătiri pentru dezvoltare
În documentaţia care vizează modernizarea aeroportului şefii de aici spun că transformarea terminalului cargo în terminal pentru pasageri este necesară pentru dezvoltarea activităţilor aerogării. Mai precis, pe surse, se pare că există un precontract semnat cu o companie aeriană importantă, precontract care se referă la transformarea Aeroportului Arad în hub aerian. La concret vorbind, aerogara noastră ar urma să devină gazda companiei de transport pasageri. Acest lucru s-ar traduce prin curse noi, prin rute către alte destinaţii şi, într-un final, prin venituri mai mari pentru Aeroportul Arad. Deocamdată, aerogara noastră găzduieşte doar două curse pe săptămână, pe relaţia Arad-Milano şi retur.
Şi neînţelegeri
Această licitaţie vine exact în contextul unor neînţelegeri în ceea ce priveşte aeroportul. După cum am dezvăluit în paginile ziarului nostru, Consiliul Judeţean ar cam vrea să scape de această gaură financiară neagră care este aerogara. Şeful Judeţului, Nicolae Ioţcu, a declarat chiar public faptul că nu mai doreşte să se pompeze bani spre aeroport în condiţiile în care aici nu se întâmplă mai nimic. Ca atare, CJA încearcă să încheie o colaborare cu o companie privată, companie care ar urma să managerieze Aeroportul Arad. Noii „şefi” s-ar angaja să crească simţitor activitatea de pe aerogara nostră, să aducă noi companii aeriene care să deschidă rute în care să fie inclus şi Arad. Şi toate acestea ar urma să fie făcute pe gratis. Însă numai pentru o perioadă. Pentru că, ulterior, compania privată ar urma să încaseze 50 la sută din profitul aeroportului. După o şedinţă a CJA în care proiectul de hotărâre care vizează asocierea a fost amânat, urmează o nouă şedinţă în care aleşii vor fi chemaţi să aprobe sau nu această asociere. Cel mai probabil, soarta managementului privat pe aeroport se va tranşa la finele acestei luni.
Preţul mic
Cei de la Aeroportul Arad spun că vor aştepta cât mai multe oferte pentru a putea face o selecţie riguroasă. Concret este faptul că lucrarea va fi câştigată de societatea care va oferi preţul cel mai scăzut.
CITESTE SI:
Citiți principiile noastre de moderare aici!