ARAD. Aeroportul Arad a câştigat un proiect european de peste 20 de milioane de lei, proiect care ar fi trebuit să ofere toate condiţiile de securitate pentru a duce aerogara arădeană la standarde europene. Contractul referitor la accesarea acestor fonduri a fost semnat în anul 2022, iar anul acesta proiectul trebuia închis. Însă firma care a câştigat licitaţia pentru furnizarea de echipamente nu a reuşit să livreze la timp două autospeciale, iar acum Aeroportul Arad se vede nevoit să ceară bani împrumut pentru a închide proiectul european. Totul, în speranţa că, până în februarie 2024, echipamentele vor fi livrate, iar suma luată împrumut va fi recuperată tot din fonduri europene, dar din altă linie de finanţare. Şi cine putea să dea bani cu împrumut către Aeroportul Arad, dacă nu Consiliul Judeţean, instituţie în subordinea căruia se află aeroportul
„Consiliul Județean Arad a aprobat acordarea unui împrumut către S.C. Aeroportul Arad S.A. Banii sunt necesari pentru închiderea proiectului <Conformare Aeroport Arad la cerințele operaționale de infrastructură, siguranță și securitate aeroportuare, activități non-economice, în vederea asigurării aeroportului cu dotări de siguranță și securitate, care nu implică realizarea de construcții>. Proiectul a fost semnat în anul 2022, urmând ca până la sfârșitul anului 2023 să fie finalizat. Valoarea totală a proiectului este de 20.746.565 lei”, se arată într-un anunţ al Consiliului Judeţean.
„Prin acest proiect, Aeroportul Arad a atras peste 4 milioane de euro, iar la finalizarea lui putem spune că toate standardele privind elementele de securitate și siguranță vor fi îndeplinite. Este vorba despre dotări cu aparatură de control, respectiv asigurarea tuturor condițiilor de siguranță împotriva incendiilor, cerințe impuse Autoritatea Aeronautică pentru ca aeroportul să fie operațional”, a declarat Răzvan Cadar, vicepreședinte al Consiliului Județean Arad.
Împrumutul este necesar pentru asigurarea finalizării implementării proiectului. Din acești bani se vor plăti două echipamente nelivrate până la acest moment, care fac parte din categoria echipamentelor PSI și medicale, pentru intervenții în situații de urgență, respectiv o autospecială ARFF 6X6 PSI echipată cu kit descarcerare și o autospecială RIV 6X6 PSI.
„Împrumutul este garantat cu bunuri imobile aflate în patrimoniul Aeroportului și va fi restituit în momentul în care Aeroportul va recupera banii de la finanțator prin intermediul unei cereri de rambursare care poate fi depusă până la 28.02.2024”, mai spun cei de la CJA.
„Ne dorim un Aeroport operațional și facem tot ce se poate face pentru acest obiectiv, extrem de important pentru economia județului”, a mai spus Cadar.
Opt milioane
Suma împrumutată de Aeroport nu este deloc mică, ridicându-se la aproximativ opt milioane de lei.
„Valoarea totală a celor două echipamente este în sumă de 8.092.000 lei TVA inclus, din care 136.000 lei reprezintă contribuția de 2% a Județului Arad la valoarea eligibilă a echipamentelor (valoarea fără TVA), sumă care a fost deja aprobată prin Hotărârea Consiliului Județean Arad nr. 413/21.12.2021. Diferența de 7.956.000 lei reprezintă suma de care are nevoie SC Aeroportul Arad SA pentru a achita integral echipamentele și pentru a finaliza implementarea proiectului în termeni legali”, se arată în raportul de specialitate care a însoţit proiectul de hotărâre supus votului consilierilor judeţeni.
Însă CJA nu a oferit acest împrumut pe „ochi frumoşi”, ci a solicitat ca şi garanţie Aerogara Cargo, din incinta aeroportului. Mai mult, odată cu acordarea împrumutului, asupra terminalului cargo a fost constituit şi drept de ipotecă în favorea Consiliului Judeţean.
Termen: februarie
După cum spuneam mai sus, reprezentanţii Aeroportului Arad sunt convinşi că, deşi au pierdut parte de finanţare, respectiv 7,95 de milioane de lei, din proiectul depus iniţial, banii vor fi recuperaţi de pe altă linie de finanţare europeană.
„SC Aeroportul Arad SA a depus la Direcția Generală Organism Intermediar pentru Transport o propunere de modificare a Contractului de finanțare prin act adițional pentru declararea nefuncțională a proiectului după 31.12.2023, în conformitate cu prevederile Instrucțiunii DGOIT nr. 2/28.11.2023. A fost propus termenul de 31.12.2024, proporțional cu valoarea echipamentelor față de întregul proiect, având în vedere faptul că restul de implementat din proiect reprezintă 2 echipamente. Această propunere a fost depusă pentru asigurarea timpului necesar finalizării proiectului și evitarea riscului obligativității restituirii fondurilor europene contractate prin acest proiect. Opțiunea pentru implementarea cu succes a proiectului este ca SC Aeroportul Arad SA să plătească echipamentele din fonduri proprii până la data de 31.12.2023 și ulterior să recupereze banii de la finanțator prin intermediul unei cereri de rambursare care poate fi depusă până la 28.02.2024”, se mai arată în documentele CJA.
Aşadar, până în februarie, cele două echipamente trebuie să ajungă la Arad pentru ca Aeroportul să obţină fondurile europene pentru achiziţia lor. Altfel, nu doar că va pierde Aerogara Cargo în detrimentul Consiliului Judeţean, care a oferit împrumutul necesar aeroportului, ci va trebui să restituie şi restul de 12 milioane, bani cu care au fost achiziţionate echipamentele cumpărate până în prezent.
Trimite articolul
XDacă nu ar fi de plâns, te-ar apuca râsul!
Aeroportul nu functioneaza nu din pricina a catorva milioane ci din neglijenta si prostia Administratorului. De suferit cateva mii de pasageri ignorati de Stat si functionarii sai lacomi.
In afara de rate si gaste, mai aterizeaza ceva pe aeroportul international Arad?
D-le Moșneag, ce nota îți acorzi pt activitatea ta manageriala?
Hai mai lăsați cu VRĂJEALA că tot așa o țineți de nu mai știu cîți ani tot POMPAȚI în AEROPORTUL ăla la MILIARDE DE EURO și tot nimica că banii merg în buzunarul lui HOȚU
Pentru ce pana mea mai tin ăștia aeroportul ăsta… E sac fără fund, inutil, fără un zbor de linie de ani de zile…
Gura de Aur să vă fie .. pentru că la anul din PROFITUL#CAS#CASS vedeți SUFLETUL sau cerșiți direct din banii U.E. mother fuker !
De ce nu sa împrumutat firma care nu a reușit sa ducă autospecialele? A cui este firma? Trebuia sa pună gaj bunurile firmei care nu și-a respectat ce a spus in contract? Chiar nimeni nu mai gândește in țara asta? Nimeni nu mai este tras la răspundere ?
Sugerez redactiei Adevarul …. aaaa, Jurnalul, cate un articol pe saptamanal despre aeroportul Arad! Si … spre asentimentul multora …. faceti interviuri cu dl.Falca …. nu numai monologuri, articole platite, articole promotionale …. e un subiect vast, la fel de distractiv …. dpdv al comentariilor! Garantat aveti trafic si se vinde ziarul! De asemenea contribuiti la sanatatea cardiaca a aradenilor…. nu am mai ras demult asa de mult si bine …. dupa ce am citit comentariile! Practic ati “duce” ziarul din numai 2 subiecte!
aeroportul pentru ce il tineti ca aterizeaza numai ciorile si golumbii, era sa uit pentru festivalul urat mirositor AOA a lui glad varga.
mosnege demisia, esti un imbecil falkonistoid!!
m-ai bine inchideti aeroportul cu totul… oricum nu produce nimic … doar datorii, si ce sa ma i zis de dl mosneag…. fura omu cat poate
Aeroportul din Tim,ișoara, noul terminal este în plină expansiune. Aeroportul din Arad să fie mutat în cadrul noului terminal și timișorenii ar economisii construcția unui WC public.
-
vorbiti aiureli domnule. Industria aeronautica este una din ramurile cu cea mai mare rata de crestere pe plan mondial.Aeroportul trebuie mentinut si dezvoltat. Ca managerul si-a dovedit incapacitatea e alta discutie. Pana si Odorheiul Secuiesc a construit aeroport propriu de la bugetul local. Sau poate sunteti di Dvs persoana interesat ca si domnul vice de la Primrarie si luati indemnizatie de la Aeroportul din Timisoara? Altfel nu se explica indemnurile la desfiintarea aeroportului din Arad fondat in 1937.
Oameni buni….vad multi care cer inchiderea aeroportului.
Pai hai sa va zic…..nu asta ar fi solutia chiar de aveti dreptate.
Cum lucra acesti distrugatori? Creeaza problema iar oamenii cer rezolvarea chiar si cu pretul disparitiei acelei probleme cu tot ce e legat de ea.
TOATE DIN ARAD SAU DUS LA timicioara….tot asa …..devalorizad tot ce misca in Arad.
Pai…NU MAI BINE IESIM LA VOT SI SCAPAM DE ACESTI TRADATORI?
Poate alti oameni capabili si mai putin corupti reusesc sa resusciteze si aeroportul….dar sa il inchizi ca sa nu mai poata ei misca nimic e un accept din partea arădenilor
-
Ramane intrebarea! Eu … eu cu cine votez!? … ca nici unu nu-i mai breaz!