Aerogara noastră a fost cuprinsă în Master Planul General de Transport al României. Ce înseamnă asta? Înseamnă că Aeroportul Arad ar putea fi modernizat. Dar să nu ne îmbătăm cu apă rece, pentru că, trebuie precizat din start, în cel mai fericit caz, aerogara ar putea fi modernizată peste vreo… 10-11 ani. În cadrul master planului, Aeroportul Arad este penultimul dintre toate aeroporturile din ţară din punct de vedere al punctajului obţinut. Doar aerogara din Satu Mare se află sub noi. Totuşi, trecând peste acest aspect, specialiştii din Ministerul Transporturilor, care au realizat master planul, spun că pentru modernizarea Aeroportului Arad ar fi nevoie de vreo 26 de milioane de euro.
Ce se va face din aceşti bani? Modernizarea pistei de decolare-aterizare, asigurarea compatibilităţii cu căile de rulare şi platforma, asigurarea infrastructurii, echipamentelor şi utilajelor de asistenţă a navigației, securitate şi siguranţă conform standardelor şi asigurarea conectivităţii aeroportului.
În teorie, veştile par a fi bune pentru noi. Dar numai în teorie. Pentru că suma de 26 de milioane de euro, necesară modernizării, este una uriaşă, pe care nu ne-o vom permite vreodată. Şi, încă de la bun început, Ministerul Transporturilor ne anunţă că trebuie să ne luăm gândul de la fonduri guvernamentale. „Proiectul urmează a fi implementat în funcţie de resursele financiare disponibile care provin fie din fondul de coeziune, fie din fondul european de dezvoltare regională (FEDR) sau alte surse atrase, ţinând cont de funcţia scor aferentă acestuia”, se arată în master plan.
Aşadar, numai Uniunea Europeană ne poate ajuta cu bani pentru aeroport. Dar, cel mai probabil, nu o va face. Pentru că, după cum se arată şi în documentul ministerului, se va ţine cont de funcţia scor. Iar aici suntem „praf”. Fiind situat între două aeroporturi catalogate regionale, respectiv Aeroportul Timişoara şi Aeroportul Oradea, aerogara noastră are şanse minime să primească fonduri pentru modernizare. Mai ales că, potrivit datelor Ministerului Transporturilor, Aeroportul Arad a fost încadrat în ultima categorie de clasificare, respectiv aeroport regional mic. Iar distanţa de 50 de kilometri până la Timişoara ori 120 până la Oradea, unde avem aerogări importante, ne face să ne pierdem speranţele că, vreodată, cineva va investi 26 de milioane de euro în aeroportul nostru. Aşa că, dacă ne întrebaţi pe noi, rămânem numai cu includerea Aeroportului Arad în Master Planul General de Transport al României. Şi cam atât.
Citiți principiile noastre de moderare aici!