ARAD. CFR anunţă veşti bune referitoare la mega-proiectul de modernizare a căii ferate pe relaţia frontieră-Curtici-Arad şi a Gării Arad. Potrivit unor informaţii pe care compania feroviară ni le-a transmis în exclusivitate, aproximativ 80 la sută din întregul proiect este finalizat. Singurele lucrări rămase puţin în urmă sunt cele de la pasarela din gara mare, aici fiind estimat un procentaj de finalizare de 65 la sută. Dar să le luăm pe rând. Proiectul a demarat în luna martie a anului 2012, având un termen de finalizare de 36 de luni, respectiv martie 2015.
„În data de 27 martie 2012 a fost predat amplasamentul către antreprenor în vederea demarării execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii”, ne-a spus Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR. „Lucrările aferente infrastructurii/suprastructurii feroviare (linii de cale ferată, staţii, podeţe) au fost finalizate în proporţie de 100 la sută, lucrările de electrificare sunt realizate în proporţie de 95 la sută, iar lucrările de construcţii, respectiv pasarela din Arad, sunt realizate în procent de peste 65 la sută”, ne-a mai informat Oana Brânzan. Nu toate veştile sunt bune, însă. Iar faptul că unele dintre lucrări nu sunt deloc în grafic ar putea duce la întârzieri. Problema este că nimeni nu vrea să îşi asume neregulile. Iar acest lucru este recunoscut chiar de către reprezentanţii CFR.
„Lucrările de semnalizare prezintă o serie de constrângeri care, deşi la această dată nu au fost revendicate de antreprenor, în opinia noastră vor avea efect asupra duratei de finalizare. Aceste constrângeri ţin de armonizarea şi validarea soluţiilor tehnice în frontiera româno-maghiară, respectiv de conectarea instalaţiilor de semnalizare, telecomunicaţii şi electrificare ale CFR cu cele ale MAV (n.r. compania feroviară maghiară). Aceste soluţii ţin de definirea şi acceptarea de către ambele administraţii feroviare a principiilor de conectare. Deşi au avut loc mai multe întâlniri de lucru între specialiştii CFR şi MAV, pentru discutarea şi validarea acestor aspecte, procesul nu este încă finalizat în totalitate, iar acest lucru poate afecta durata de execuţie”, a declarat Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR.
Obiective majore
Cei de la CFR ne-au transmis şi obiectivele avute în vedere în cadrul acestui proiect. Este vorba despre modernizarea unui tronson de peste 41 de kilometri de cale ferată dublă, inclusiv instalaţii de electrificare, semnalizare şi telecomunicaţii, modenizarea a peste 100 de kilometri de cale ferată simplă, peroane şi pasarele în staţii ce se întind pe o suprafaţă de aproape 9.000 de metri pătraţi, realizarea unei clădiri de mentenanţă, 11 podeţe, electrificare, instalaţii de telecomunicaţii şi semnalizare pe aproape 120 de kilometri de cale ferată, un centru de control al traficului precum şi diferite instalaţii şi sisteme de securitate şi de comunicaţii. Toate aceste lucrări costă peste un miliard de lei, licitaţia fiind câştigată de o asociere formată din cinci companii.
„Finanţarea obiectivului de investiţii se face din fonduri nerambursabile alocate de Comisia Europeană prin Fondul de Coeziune şi de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii”, ne-a mai spus Oana Brânzan.
Premise neîndeplinite
Încă de la întocmirea studiului de fezabilitate aferent acestui proiect, au fost stabilite anumite premise aferente lucrării de modernizare a căii ferate. Au trecut ani de zile de la acel moment, dar mare parte dintre premise nu au fost îndeplinite. Acest lucru a fost subliniat chiar de către cei de la CFR care ne-au spus că noua cale ferată a fost construită în ideea că MAV îşi va dubla linia dinspre Curtici spre Occident, că România va intra în spaţiul Schengen şi că cele două companii feroviare din ţara noastră şi cea vecină îşi vor moderniza sistemul de comunicaţii. Nici măcar una dintre aceste trei dorinţe nu au devenit realitate. Aşa că, din păcate, noua cale ferată dintre frontieră şi municipiul Arad nu va aduce multe plusuri. Unul dintre puţinele avantaje ale acestui proiect simţite de locuitorii oraşului nostru se referă la modernizarea Gării Arad.
Probleme cu legea
De parcă neregulile descoperite deja nu ar fi fost de ajuns, acum au apărut noi probleme. Administratorii a două firme care fac parte din asocierea ce se ocupă de această lucrare au fost ridicaţi şi arestaţi, aceştia fiind acuzaţi de delapidare şi spălare de bani. Se pare că cei doi şefi de firme ar fi folosit banii destinaţi lucrărilor pentru alte obiective. Din păcate, asistăm la o copie a cazului Nelu Iordache, acesta luând banii pentru autostrada Nădlac-Arad şi folosindu-i la achiziţia unor terenuri.
Citiți principiile noastre de moderare aici!