O previziune sumbră a consilierului local Marian Melinte – care a acuzat faptul că Primăria Arad a făcut doar un cadou de câteva milioane de euro celor care ne fac autostrada, şi că în schimbul terenului primit pentru umplutură, consorţiul nu va realiza, în fapt, pista de canotaj la care s-a obligat – pare a se adeveri. La nici o săptămână de la previziune, un proiect ce va sta pe masa aleşilor vineri, de dimineaţă, vorbeşte tocmai de aceasta.
Actul pe care aleşii sunt puşi să-l voteze joi vorbeşte de „constituirea Echipei de coordonare în vederea realizării pistei de canotaj în municipiul Arad, din care să facă parte mai mulţi consilieri locali şi şefi de servicii, chemaţi să coordoneze viitoarele acţiuni şi să încerce să lămurească situaţia şi să înlăture problemele apărute care pun piedică realizării pistei de canotaj”… în fapt o balastieră!
Totul a pornit de la acordul de colaborare semnat între Primăria Arad şi constructorul autostrăzii – „PORR Technobau und Umwelt AG Viena” în 2009, pentru realizarea unei piste de canotaj în municipiu. Acordul a stabilit obligaţiile reciproce până la final, când municipiul urma să preia o pistă de canotaj de categoria A iar zona aferentă urma să fie amenajată.
Primăria susţine, mai mult, că şi-a respectat cam toate obligaţiile cuprinse în acord: s-au asigurat informaţiile şi documentele necesare pentru obţinerea de avize şi acorduri, pentru amenajarea de şantier, s-a pus la dispoziţia consorţiului un teren de 15.000 mp pentru depozitarea provizorie a stratului vegetal decapat de pe traseul autostrăzii etc. Totul bine şi frumos, doar că Primăria recunoaşte, un rând mai jos, faptul că “ceea ce nu s-a realizat până în prezent a fost punerea la dispoziţia consorţiului a terenului (viitoarei piste – n.r.) liber de sarcini”.
Motivul este unul şocant: “Ulterior hotărârii şi semnării acordului s-a descoperit că ANRM a concesionat către SC „Constar” SA o parte din zona pistei, pentru balastieră!”. În tot acest timp, consorţiul a folosit celălalt teren oferit de primărie pentru a escava şi pentru a obţine umplutura pentru autostradă! Totul, peste noapte. Acum, mult promisa pistă de canotaj e sabotată de un acord pentru o balastieră, dat unei firme care nu a mai activat cu anii!
Încercări eşuate
Primăria susţine, ce-i drept, că a încercat să rezolve situaţia şi că a luat legătura cu cei de la SC Constar SA, “care de peste 3 ani nu mai aveau nici o activitate în zonă” şi că reprezentanţii firmei au fost puşi în legătură cu constructorul autostrăzii. Nu s-a ajuns, însă, la vreo înţelegere. Desigur, executivul precizează faptul că terenul cu pricina pentru care ANRM a dat acord pentru balastieră este în intravilanul municipiului, că este în proprietatea privată a oraşului, că actul ANRM încalcă legea administraţiei locale, autonomia locală, că SC „Constar” SA avea obligaţia de a solicita clarificarea juridică a accesului la exploatare şi de a plăti o sultă către municipiu pentru terenul unde a efectuat activităţile miniere, ceea ce nu s-a întâmplat de peste 10 ani sau că “ANRM nu s-a achitat nici măcar de obligaţiile legale prevăzute de Legea minelor de a aduce la cunoştinţa autorităţii locale existenţa acestei concesiuni”.
Câteva evenimente
Primarul Gheorghe Falcă s-a adresat de curând celor de la ANRM pentru eliberarea amplasamentului pistei de canotaj de licenţa de concesiune, în timp ce constructorul autostrăzii a realizat, legat de pistă, doar o documentaţie autorizată pentru obţinerea acordurilor de la Mediu, Apele Române şi ANRM.
Nici altă parte din teren
Nu doar balastiera pare să stea în calea realizării pistei de canotaj, ci şi Ministerul Apărării Naţionale. Executivul precizează faptul că printr-o hotărâre CLM s-a solicitat MApN transferul din proprietatea publică a statului în cea a municipiului a terenului neafectat de autostradă din fostul poligon militar Ceala, pentru pistă, transfer care nu s-a realizat până în prezent.
În justiţie
Ca de final, Primăria consideră că “ar fi necesară promovarea unor acţiuni care să reglementeze modul discreţionar de a interveni al AMRM asupra intravilanelor localităţilor, de a dispune peste autorităţile locale de direcţiile de dezvoltare urbanistică a intravilanelor” şi că “obligatoriu este necesar a se acţiona, chiar şi în instanţă, pentru desfiinţarea parţială/totală a concesiunii din anul 2000 obţinută de SC CONSTAR SA, întrucât nu au fost respectate prevederile legale”. Nu este exclusă nici demararea unor acţiuni pentru recuperarea prejudiciului produs de neplata taxelor pe perioada concesiunii.
M.M.
Citiți principiile noastre de moderare aici!