ARAD. Proiectul de realizare a drumului expres Arad-Oradea pare că a intrat în impas. Iniţial, încă de la idee şi până la proiectare tehnică, această lucrare a fost „opera” Consiliilor Judeţene Arad şi Bihor şi a Primăriilor Arad şi Oradea. Asta, până la faza licitaţiilor pentru cele trei loturi ale viitoarei şosele de mare viteză. În momentul în care a venit momentul licitaţiilor, întreg proiectul a fost preluat de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. CNAIR a lansat licitaţiile, însă aceste proceduri s-au lovit de o serie de probleme şi de amânări, încă de la faza de licitaţie. Compania de la Bucureşti a suspendat în primăvară licitaţiile pentru toate cele trei loturi, după ce caietele de sarcini au fost întocmite prost, iar firmele constructoare interesate de acest proiect au solicitat o serie de clarificări. CNAIR nu a reuşit să transmită aceste clarificări în termenele stabilite de lege, aşa că licitaţiile au fost suspendate. În final, până în vara acestui an, licitaţiile s-au încheiat. Şi a urmat o nouă serie de birocraţie, amânări şi reamânări.
Noile amânări au fost decise în ceea ce priveşte evaluările ofertelor tehnice depuse de firmele interesate să construiască drumul expres, care au depus deja oferte la cele trei licitaţii aferente celor trei loturi ale proiectului.
Potrivit sistemului electronic de achiziții publice, CNAIR a decalat evaluarea tehnică a ofertelor înregistrate de firmele de construcții pentru toate cele trei loturi ale drumului expres Oradea – Arad.
Aşadar, pentru lotul 1, cuprins între Oradea şi Salonta (33,7 km), căruia i se adaugă un drum de legătură (5,3 km) între DN 79 Oradea – Arad și Salonta, care va funcționa ca șosea de centură ocolitoare a acestui municipiu, evaluarea celor 7 oferte a fost amânată pentru data de 18 octombrie. Aceasta este a treia amânare, termenele anterioare fiind 10 aprilie, 12 iunie şi 6 septembrie.
Pentru lotul 2, cuprins între Salonta şi Chișineu Criș (39,7 km), plus un drum de legătură (10 km) până la granița cu Ungaria, noul termen stabilit de CNAIR pentru evaluarea celor 8 oferte este 21 octombrie. Precedentele termene au fost 9 mai, 29 iulie şi 31 august.
Pentru lotul 3, cel de la Chișineu Criș până la Arad (40,07 km), plus un drum de legătură (2,9 km) cu Zona Industrială Arad Vest, evaluarea tehnică a celor 9 oferte a fost amânată pentru data de 1 noiembrie. Celelalte termene au fost 11 aprilie, 26 iunie şi 19 septembrie.
Nu încep lucrările
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu a catadicsit să emită şi motivaţii oficiale referitoare la ultimele amânări ale evaluării ofertelor, anunţând strict pe portalul de licitaţii faptul că stabilirea câştigătorilor licitaţiilor va întârzia. Un lucru este clar: lucrările nu vor mai începe în acest an, contrar aşteptărilor şi declaraţiilor oficialilor implicaţi în acest proiect. Problema este că, odată cu aceste decalaje, se pune în pericol întreg proiectul, ţinând cont de faptul că finanţarea este asigurată prin PNRR, cu fonduri nerambursabile. Iar termenele limită ale PNRR se referă la vara anului 2026.
Timp pierdut
Licitațiile pentru construirea expresului Oradea – Arad, în lungime totală de 138 km cu tot cu drumurile de legătură, au fost lansate de CNAIR la jumătatea lunii februarie a acestui an.
În ultimele luni ale anului 2023, oficialii anunţau faptul că licitațiile pe cele trei loturi ar putea fi lansate în luna ianuarie, urmând ca lucrările să înceapă la finalul acestui an și să fie finalizate în primăvara anului 2026.
În luna august, după o serie de suspendări ale licitaţiilor, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, declara că vrea să vadă proiectul în lucru cât mai repede posibil.
„Cel mai scurt drum din Nordul în Sudul Europei va străbate România. Dacă pierdem acest concurs, s-ar putea ca aceia care vin din Nordul Europei să aleagă rutele care vin de la Debrețin la Szeged și se duc spre Novi Sad, Belgrad și Salonic”, spunea atunci ministrul Grindeanu.
Se pare că declaraţiile lui Grindeanu nu au pus suficientă presiune pe cei de la CNAIR, care continuă să trateze într-un stil total neprofesionist acest proiect de importanţă europeană.