Cu un record greu de egalat se poate mândri arădeanca Lucreţia, care a reuşit să exaspereze la propriu atât echipajele medicale cât şi dispecerele Servicului Judeţean de Ambulanţă Arad.
Palmaresul de „invidiat” al arădencei a culminat cu cele aproximativ 800 de apeluri efectuate într-o singură lună. O medie care relevă că Lucreţia a apelat, în luna ianuarie 2012, de cel puţin 25 de ori în fiecare zi a lunii pentru a cere ajutor. Directorul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Arad (SJA), doctorul Roberto Schill, ne spune că arădeanca este o mai veche clientă a salvării: şi-a făcut debutul încă din 2007 cu apelurile false.
Acest fapt îi conferă, fără dar şi poate, titulatura de ipohondra Aradului. Trecând însă peste aceste aspecte deloc de lăudat, se poate întâmpla ca un om care chiar are nevoie reală de îngrijire medicală să plătească cu viaţa din cauza unor astfel de oameni inconştienţi.
O statistică a SJA Arad ne relevă faptul că, la fiecare 24 de ore, sunt efectuate patru apeluri false pe raza judeţului Arad.
Încă din 2007, ne spune Schill, au fost zile când ne-am prezentat la domiciliul arădencei şi de două trei ori pe zi. „Ani de zile aşa zisa pacientă ce are peste 35 de ani, a fost în scaunul cu rotile, după care s-a produs minunea şi de vreo trei luni de zile poate să meargă. Este o situaţie care nu ne convine deloc”, declară managerul Ambulanţei.
„Practic, fără să fie o urgenţă medicală cu risc vital, am fost nevoiţi de legislaţie să ne deplasăm şi de 26 de ori în 5 săptămâni, în anul 2007 de exemplu. Ce s-a întâmplat în luna ianuarie, dar şi ce face această pacientă de vreo cinci ani depăşeşte orice imaginaţie. Nu ai cum să demonstrezi dacă pacientul are sau nu dureri”, a punctat Schill.
Bolnavii cronici
O altă problemă semnalată de şeful salvării, este şi cea a bolnavilor cronici care refuză internarea, însă sunt „abonaţii” ambulanţei, ei înroşind linia unică de urgenţă 112 cu apelurile efectuate.
„O problemă care nu este încă soluţionată este cea a bolnavilor cronici care solicită echipajele medicale, deşi majoritatea dintre ei nu respectă tratamentul medicamentos. Un exemplu elocvent sunt suferinzii de boli cronice pulmonare care nu au voie să fumeze dar care o fac, sau nu aerisesc camerele şi stau în praf. Aşa se face că ambulanţa se deplasează pentru efectuarea unui tratament injectabil sau cu calmante”, ne mai spune Schill. Problema o constituie faptul că aceştia nu doresc internarea, continuă Schill, iar noi „nu putem refuza aceste solicitări. Este prevăzut în legislaţie exact ce se întâmplă cu aceste categorii de pacienţi”.
Astfel spus, aproximativ 60% din apelurile efectuate la sfârşitul anului trecut au fost apeluri false, fapt ce ar putea da de gândit serios autorităţilor pentru a îndrepta această lacună din legislaţie.
Doar urgenţe reale
Reprezentanţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale atrag atenţia persoanelor care sună fără vreun motiv anume la 112, atenţionându-i că pot primi amenzi mari dacă sunt descoperiţi. În plus, un apel fals poate bloca o urgenţă reală.
„Autorităţile fac apel celor care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi. La 112 se sună doar atunci când ai cu adevarat o urgenţă”, spun cei de la telecomunicaţii speciale.
Situaţie alarmantă
Conform unei statistici a Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, realizată la sfârşitul anului trecut, situaţia este alarmantă. Concret, pe raza judeţului Arad au fost efectuate 93.314 de apeluri către 112. Din numărul total de apeluri, 54.636 au fost false, reprezentând un procent de 58,55 la sută.
Din totalul apelurilor reale, cele mai multe au fost direcţionate spre Serviciul de Ambulanţă al Judeţului Arad , respectiv 18.875. În topul instituţiilor solicitate pe 112 urmează Poliţia, care a primit 7.772 de apeluri. Apoi vin pompierii, cu 1,633 de solicitări, şi jandarmii, cu 379 de solicitări.
V.G.
Citiți principiile noastre de moderare aici!