ARAD. Dacă ai rosti cuvântul „animatoare” într-un grup de tineri, toţi şi-ar imagina, instantaneu, fetele frumoase care animă atmosfera din cluburi. Noi vă propunem să cunoaşteţi altfel de animatoare. La fel de tinere şi de frumoase, dar cu un alt rol: acela de a însufleţi activităţile de petrecere a timpului liber în care sunt implicaţi copii, de a gândi spectacole pentru ei, de a a crea jocuri care să-i stimuleze şi să-i formeze pe cei mici. Vorbim despre animatoarele de la Liceul Pedagogic „Dimitrie Ţichindeal”
Experienţe unice
Le-am cunoscut pe Georgiana, Mara, Anca, Florina, Diana şi Flavia cu ocazia unei întâlniri în care le-au împărtăşit colegilor de liceu experienţa lor de animatoare. Şi nu e vorba de o experienţă oarecare.
Primele trei tinere tocmai se întorseseră din Franţa, unde au avut ocazia să cunoască modul în care e organizată activitatea de animaţie. „Acolo, în fiecare localitate există un centru de animaţie, unde se organizează activităţi pentru copii şi tineri. Iar animatorii din Franţa sunt calificaţi” – povestesc fetele de la „Peda”. S-au întors din Franţa cu multe amintiri, cu multe idei pe care au de gând să le pună în practică aici, acasă, dar şi cu multă vivacitate şi optimism faţă de activitatea de animaţie.
Celelalte trei eleve au povestit, cu mândrie, dar şi cu emoţie despre rezultatul pe care l-au obţinut la Olimpiada animatorilor, recent desfăşurată la Odorheiu Secuiesc: locul I pe ţară. Iar rezultatul lor este cu atât mai meritoriu cu cât au concurat cu eleve care învaţă la licee pedagogice, specializarea animaţie. Dar pentru că au fost foarte bine pregătite şi au pus multă pricepere şi pasiune în activitatea lor, au reuşit să impresioneze Comisia de evaluare şi să surclaseze echipajele concurente.
Completare
Georgiana Bighescu, Mara Mârza, Anca Oprea, Florina Turcan, Diana Niţă şi Flavia Curtuţ fac parte din Centrul de animaţie socio-educaţională care funcţionează, ca un cerc, în cadrul Liceului Pedagocgic „Dimitrie Ţichindeal” din Arad. Activitatea Centrului de animaţie este coordonată de către prof. Valeria Peştean, împreună cu prof. Larisa Chiţu şi prof. Gabriel Iazbinschi. Membrii Centrului se întâlnesc săptămânal şi, din când în când, au activităţi cu copiii din ciclul primar care rămân după-masa la şcoală, la program prelungit.
„Noi am iniţiat această activitate în şcoală pentru a le dezvolta elevelor astfel de competenţe pentru ca, după absolvire, în comunităţile unde ajung, să se servească şi de aceste competenţe, pe lângă cele didactice, pe care le au. Noi aşa am văzut activitatea Centrului de animaţie, ca pe o completare la activitatea didactică” – precizează prof. Valeria Peştean.
Viitorul?
Deşi în prezent nu e foarte cunoscută, activitatea de animaţie socio-educaţională ar putea avea un viitor frumos. Nu spunem că are viitor pentru că, deocamdată, nu există cadru legal pentru desfăşurarea activităţilor de animaţie pentru copii.
„Din perspectiva noastră, a şcolii, ceea ce putem noi face este să formăm oameni în direcţia aceasta. Mai departe, e nevoie de deschidere publică pentru înfiinţarea unor astfel de centre de animaţie, la fel cum există şi în Franţa. E important să se găsească resursele şi să se creeze pârghiile în comunitate pentru aşa ceva. Căci iniţiativă există: elevele noastre fac animaţie cu foarte multă plăcere… Ne-am putea baza pe deschiderea lor şi pe competenţele pe care le au deja formate” – punctează prof. Peştean.
Coordonatoarea Centrului de animaţie de la „Peda” consideră că e important ca părinţii să ştie că „există un context în care activitatea de petrecere a timpului liber a copiilor poate fi subordonată unor scopuri formative, sub îndrumarea unor specialişti profesionişti sau a unor oameni care îşi dedică inima pentru aşa ceva.”
Citiți principiile noastre de moderare aici!