ARAD. În cursul anului 2021, Casa Judeţeană de Pensii (CJP) Arad a plătit 7.053 de ajutoare de deces, în valoare de 38.090.163 lei. Pentru comparaţie, în cursul anului 2020 s-au plătit 6.041 de ajutoare de deces, iar în 2019 s-au plătit 5.316 ajutoare de deces. Vorbim de ajutoare de deces acordate în cazul decesului pensionarilor şi asiguraţilor (salariaţilor), respectiv al unui membru de familie al acestora.
Numărul ajutoarelor de deces plătite de Casa de Pensii a crescut semnificativ în ultimii doi ani în comparaţie cu 2019 – anul dinaintea pandemiei de COVID. Anul trecut, în judeţul Arad au fost plătite cu 16,75% mai multe ajutoare de deces decât în 2020, respectiv cu 32,67% mai multe decât în 2019!
6.095 de lei
Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual, prin Legea Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat, şi nu poate fi mai mic decât valoarea salariului mediu brut pe economie prognozat şi făcut public de către Casa Naţională de Pensii Publice. Începând cu 1 ianuarie 2022, câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat este de 6.095 de lei.
Aşadar, de la începutul acestui an, cuantumul ajutorului de deces este de 6.095 de lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, respectiv 3.048 lei în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.
Condiţii de acordare
„Ajutorul de deces se acordă, în cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurări sociale şi se află în întreţinerea titularului la data decesului, unei singure persoane care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz: soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul în condiţiile dreptului comun sau în lipsa acestora, orice altă persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces” – precizează reprezentanţii Casei de Pensii Arad.
Dreptul asiguraţilor la ajutor de deces nu este condiţionat de îndeplinirea unui stagiu de cotizare.
Documente necesare
Actele necesare pentru acordarea ajutorului de deces sunt: *cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11); *certificat de deces, în original şi copie; *actul de identitate al solicitantului, în original şi copie; *acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau dupa caz, actul care atestă calitatea de moştenitor, tutore, curator, mandatar, în original şi copie; *dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, original şi copie.
Documentele se depun la Casa de Pensii, iar ajutorul de deces se achită în termen de maximum trei zile lucrătoare de la solicitare (de obicei, se plăteşte în aceeaşi zi).
Trimite articolul
XDoamne ajută!
DE LA VACCIN! NOROC CA NOI, ROMANII, NU SUNTEM VACCINATI! DAR E DE LA VACCIN!
-
De la prestatia ma tii asupra pensionarilor , ia supt zapacita de toata energia ce o aveau sarmanii batranei in ei …. ma tampitule ! ti ai pus macar o singura data intrebarea , disconfortul psihic asupra oamenilor cu toate aceste restrictii absurde nu are oare nici un cuvant de spus ? stresul creat de presa prin tot felul de stiri care mai de care mai sumbre nu au nici un efect asupra batranilor ? dar purtarea mastii peste tot ca asa au hotarat cretinii ca tine nu are nici un efect ? ….mars ma si te vaccineaza de 6 ori sa stii de o treaba …. asa a spus si ma ta cand a intrebat o tac tu , cum de e gravida ca el era plecat in armata ? … de la poza dragule , de la poza !