Regulile extrem de dure cu privire la distanțarea socială au făcut ca zeci de afaceri să se închidă și să nu aibă dreptul de a-și deschide porțile nici până astăzi. Stau închise pe mai departe sălile de sport, mall-urile, restaurantele și barurile, grădinițele private iar pe terase distanța socială e calculată la milimetru, ca să nu greșească vreun comerciant și să se îmbolnăvească vreun client. Sunt impuse reguli dure care ruinează afaceri. Nu însă și afacerile de stat și cele care dețin monopolul, acolo unde regulile de distanțare sunt, pare-se, doar un vis urât al altora.
Nu avem ceva special cu Enelul, dar ne-am decis să ne oprim prima dată aici (deși pe lista noastră sunt câteva instituții de stat care merită să-și găsească loc în mass-media), pentru că la această compania problema distanțării e vizibilă de pe stradă.
De câteva zile, dacă treci pe lângă sediul Enel de pe Calea Iuliu Maniu, trebuie să ocolești trotuarul, pentru că pe acesta nu mai e loc din cauza cozii formate de clienții societății, toți așteptând să intre în sediu și să ajungă să discute cu un angajat. După două zile lucrătoare în care am trecut pe lângă coada de oameni cu măști, încercând să minimizăm problema, marți, când aceeași coadă „trona” în continuare în fața sediului Enel, ne-am hotărât să aflăm care este problema.
Numai că cei de la coadă nu ne-au putut lămuri. Erau deja cu nervii întinși la maximum (era ora 13.00 iar două dintre femei susțineau că se aflau acolo de la ora 9.30 și încă nu au ajuns să intre în sediu, în timp ce alți arădeni ne-au spus că de o oră ușa sediului nu s-a mai deschis).
Un dialog elegant era destul de greu de purtat cu cei de acolo, în condițiile în care pe cealaltă ușă intrau și ieșeau alți oameni. Unii s-au arătat indignați că facem poze, alții au sperat cu vor veni televiziunile și Enel va fi amendat.
„Ați venit să vă plătiți facturile?” „Știți că se pot plăti online sau în magazine?”, i-am întrebat pe arădenii de la coadă. Dar nu (neapărat) facturi doreau să achite oamenii, ci doreau să lămurească situații „mai complicate”, „să ducă documente”, „să schimbe proprietari de contracte”, „să nu vorbească cu un robot, ci cu o ființă umană care să-i înțeleagă”. Unii veneau de la țară, acolo unde n-au internet pentru a rezolva simplu problema și nici nu prea știau cum ar rezolva-o fără a veni la sediul Enel. Pentru că așa ne-au învățat zeci de ani la rând statul, instituțiile sale, firmele de utilități și nu numai. Acum, au încercat în două luni să ne dezobișnuiască de o lecție pe care ne-au predat-o, nu cu bătaie, ci cu umilințe. Numai că noua lecție vine și ea, din păcate, cu același tip de umilințe.
Am plecat de acolo simțindu-ne obligați să le promitem că încercăm să rezolvăm problema, că vom lua legătura cu reprezentanții Enel și că poate cineva va ieși din sediul Enel să le spună clienților cât au de așteptat, ce au de făcut, dacă mai merită să stea la coadă astăzi, dacă mâine o să fie mai bine.
Dar n-am reușit să facem nimic bun pentru clienții Enel.
Ce spune Enel?
Am luat legătura cu reprezentanții companiei care ne-au ascultat și ne-au răspuns prompt pe email. Doar că, în răspunsul scris la solicitarea noastră verbală, nu am primit nicio soluție pentru coada de la Arad. Informarea primită de la Enel a fost mai degrabă un anunț cu variante de plată a facturilor, pe care îl vom publica aici gratuit, în speranța că vom veni măcar așa în întâmpinarea arădenilor.
Înainte de a prezenta răspunsul Enel, ținem numai să precizăm că în cele peste două luni de stări de urgență și alertă am văzut cea mai promptă comunicare venită de la instituțiile publice și de la furnizorii de utilități. De aici curgeau râuri de comunicate despre cum activitatea se mută online iar cetățenii sunt sfătuiți să nu mai treacă pragul sediilor.
Revenind la răspunsul Enel, suntem informați că sălile de așteptarea au fost desființate, că numere de ordine nu se mai eliberează și că, desigur, coada are legătură cu normele anticovid.
„Regretăm disconfortul resimțit de clienți ca urmare a timpilor mai mari de așteptare la unele magazine și le mulțumim anticipat pentru înțelegere. Cu această ocazie, reamintim că majorarea timpilor de așteptare poate avea loc în condițiile în care activitățile cu publicul în cadrul magazinelor Enel Energie au loc doar cu respectarea măsurilor de siguranță comunicate de către autoritățile competente, care au impus obligații atât operatorilor economici, cât și persoanelor care au acces în spațiile comerciale. Astfel, atât angajații, cât și clienții au obligația de a purta măști de protecție, iar numărul de clienți care au acces simultan în magazine este limitat, astfel încât să poată fi păstrată distanța de siguranță. Tot în acest sens a fost limitat, în aplicarea măsurilor dispuse de către autorități, și numărul consultanților din fiecare magazin. De asemenea, zonele de așteptare din cadrul magazinelor au fost închise, iar sistemul de alocare bonuri de ordine este suspendat momentan, accesul în magazin efectuându-se în ordinea sosirii”.
Variantele online
După indicarea măsurilor clasice care trebuie luate de către toți în astfel de vremuri și după recomandarea legată de folosirea canalelor de comunicare de la distanță puse la dispoziție de către Enel („cea mai mare parte a operațiunilor pot fi realizate telefonic sau prin canale digitale și nu necesită deplasarea în magazinele Enel”), compania detaliază toate aceste canale: „În mod special, pentru a trimite indexul pentru electricitatea consumată, pe lângă secțiunea Index din cadrul aplicației MyEnel, clienții pot apela (în timpul perioadei de telecitire specificată pe factură) numărul de telefon gratuit 0800.07.08.09 sau numărul cu tarif normal 021.9977. Pentru a trimite indexul pentru consumul de gaz, clienții pot suna la numărul gratuit 0800.07.07.01, tasta 1, sau la numărul cu tarif normal 021.9977, în cazul în care distribuitorul lor este Delgaz Grid sau Progaz P&D (între 22 și 26 ale fiecărei luni). De asemenea, valoarea soldului de plată poate fi afla»”, 123456789 fiind codul de plată al clientului. O copie a facturii poate fi descărcată prin serviciile online. Pentru a intra în contact cu un consultant Enel și a evita riscurile asociate unui drum la magazin, clienții pot utiliza următoarele numere de telefon: 021 9977 (cu tarif normal, apelabil din România) sau 0040372436436 (număr apelabil din străinătate). La aceste numere pot fi aflate informații despre facturi și sold, despre contract, pot fi activate servicii precum factura electronică și altele. Pentru a preveni orice riscuri în această perioadă, clienții pot alege să utilizeze aplicația MyEnel, care poate fi activată cu ușurință fie online, pe my.enel.ro, fie prin descărcarea aplicației pentru telefonul mobil în mod gratuit, de pe App Store sau Google Play.
Prin intermediul MyEnel, clienții pot primi și plăti facturile de energie electrică sau gaze naturale, își pot înregistra indexul sau verifica balanța de plată. (..) În cazul în care clienții doresc în continuare să efectueze plata în numerar, este recomandată utilizarea automatelor de plată de tip self-pay, amplasate în rețelele de magazine Profi, Auchan, Mega Image, Carrefour, Kaufland, precum și în magazinele alimentare. Alte variante pentru achitarea facturii mai sunt: ATM–uri (bancomate), debit direct, internet sau transfer bancar. Detalii despre partenerii bancari și comerciali ai Enel se regăsesc pe factura de energie electrică, precum și pe site-ul companiei”.
Fără programare
Din păcate, pentru clienții în vârstă, obișnuiți să se deplaseze la sediu pentru a afla date legate de contractele lor, compania nu pune la dispoziție varianta unei programări telefonice pentru o întâlnire cu un angajat Enel (care să micșoreze coada). Pentru că acum, din păcate, și statul, și firmele consideră că, nu-i așa, cu toții suntem digitalizați până în măduva oaselor, uitând de toate statisticile care ne pun mereu la coada Europei.