Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Arad a prezentat, în ultima întrunire a Colegiului Prefectural, bilanțul activității pentru semestrul I al anului în curs. Potrivit raportului,
obiectivele AJFP Arad pentru primul semestru au fost încurajarea conformării voluntare pentru asigurarea unei colectări rapide, la costuri reduse; combaterea evaziunii şi fraudei fiscale, precum şi a oricăror alte forme de evitare a declarării şi plăţii obligaţiilor fiscale; creşterea eficienţei şi dinamicii colectării și îmbunătăţirea relaţiei dintre contribuabili şi administraţia fiscală. Acţiunile derulate în semestrul I 2024 au avut ca scop mobilizarea, prin impozite, taxe şi alte venituri, a resurselor financiare de care statul are nevoie pentru finanţarea exercitării funcţiilor sale prevăzute prin Constituţia României şi legile în vigoare.
Raportat la perioada similară a anului 2023, veniturile bugetului general consolidat au înregistrat o creştere cu 379.941 mii lei, respectiv cu 22,17 puncte procentuale. Defalcat pe bugete, încasările bugetului de stat sunt în creştere cu 133.355 mii lei, iar cele ale bugetelor de asigurări sociale cu 246.586 mii lei.
În semestrul I al anului curent, s-au încasat 2.093.377 mii de lei, față de 1.712.436 de mii de lei în aceeași perioadă a anului trecut, de unde și procentul de creștere de peste 22 la sută.
Executări silite și inspecții fiscale
Pe parcursul semestrului I al anului 2024 au fost întreprinse următoarele măsuri de executare silită: somaţii comunicate: 36.131 cazuri, pentru debite de 302.169 mii lei; popriri înfiinţate pe conturi bancare: 11.806 cazuri, pentru debite de 171.753 mii lei; popriri pe venituri la terţi: 5.835 cazuri, pentru debite de 57.831 mii lei; sechestre asupra bunurilor mobile: 231 cazuri, pentru debite de 12.497 mii lei; indisponibilizări ale bunurilor imobile: 173 cazuri, pentru debite de 20.265 mii lei.
„Numărul acţiunilor de inspecție fiscală realizate în semestrul I al anului 2024 a fost de 1.328, fiind cuprinse aici inspecţii fiscale generale, inspecţii fiscale parţiale, controale inopinate, controale încrucişate, verificări documentare, scopul acestora fiind depistarea, limitarea, prevenirea şi ţinerea sub control a fenomenelor de evaziune şi fraudă fiscală. Inspecţiile fiscale efectuate au urmărit verificarea legalităţii şi conformităţii declaraţiilor fiscale, corectitudinii şi exactităţii îndeplinirii obligaţiilor de către contribuabili, respectării prevederilor legislaţiei fiscale şi contabile, verificarea sau stabilirea după caz a bazelor de impunere, stabilirea diferenţelor privind obligaţiile de plată, precum şi a accesoriilor aferente acestora. Cu ocazia inspecțiilor fiscale, au fost depistate următoarele nereguli: achiziţii intracomunitare de bunuri fără documente legale; declararea doar parţială a operaţiunilor derulate în vederea diminuării masei impozabile şi implicit a impozitelor datorate bugetului general consolidat al statului; existența în gestiune a unor produse ce nu pot fi justificate cu acte de proveniență și transport”, conform datelor prezentate de AJFP Arad.
Spațiul privat virtual
Reprezentanții AJFP Arad mai spun că s-a continuat extinderea acordării serviciilor la distanţă, în cadrul strategiei de îmbunătăţire a relaţiei dintre contribuabili şi administraţia fiscală, respectiv asigurarea serviciului de asistenţă a contribuabililor în domeniul fiscal şi IT în vederea îndeplinirii obligaţiilor fiscale (SPV, Call – Center şi Formularul de Contact) pentru asigurarea conformării fiscale voluntare.
”Astfel, serviciul de comunicare electronică prin <<Spaţiul privat virtual>> este gratuit şi disponibil 24 de ore din 24. Potrivit cadrului legal aprobat, comunicarea prin mijloace electronice de transmitere la distanţă se realizează prin intermediul serviciului <<Spaţiul privat virtual>> – SPV – serviciu de distribuţie electronică înregistrată care permite transmiterea de date între terţi prin mijloace electronice şi furnizează dovezi referitoare la manipularea datelor transmise, inclusiv dovezi privind trimiterea şi primirea datelor, asigurând protejarea datelor transmise împotriva riscului de pierdere, furt, deteriorare sau orice modificare neautorizată. SPV este accesibil persoanelor fizice, direct sau prin împuternicit şi persoanelor juridice sau entităţilor fără personalitate juridică prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat sau prin împuternicit. Accesul la SPV se realizează după înregistrarea ca utilizator SPV, prin accesarea site-ului
www.anaf.ro secţiunea Înregistare utilizatori, cu ajutorul unui user name şi a unei parole la alegere”, transmit reprezentanții AJPF.
La finele primelor șase luni ale lui 2024, în SPV erau înregistrați 40.860 de contribuabili, din care 19.985 persoane juridice și 20.875 de persoane fizice.