ARAD. O parte din documentaţia pentru drumul expres Arad-Oradea a fost întocmită cu fonduri europene aferente Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, urmând ca restul documentaţiei şi execuţia propriu-zisă să fie finanţate în cadrul Programului Operaţional Transport 2021-2027. Consiliul Judeţean Arad a întocmit un proiect de hotărâre care vizează adoptarea indicatorilor tehnico-economici, după întocmirea studiului de fezabilitate. Mai precis, în urma realizării acestei documentaţii, s-a stabilit că viitoarea autostradă care ar urma să lege cele două oraşe şi, implicit, Autostrada A 1 de Autostrada Transilvania, va costa peste 11,7 miliarde de lei, respectiv pest 2,3 miliarde de euro.
„În urma finalizării procedurii de achiziție, a fost semnat contractul încheiat între Asocierea formată din Județul Bihor, Municipiul Oradea, Județul Arad și Municipiul Arad și SC Consitrans SRL Bucureşti, având ca obiect servicii actualizare/completare/revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect pentru Autorizarea Executării lucrărilor, Proiect Tehnic de Execuție și Asistență tehnică din partea proiectantului (S.F. +P.A.C.+P.O.E.+P.T.E.) pentru obiectivul de investiții Drum expres Arad – Oradea. La 20.07.2023 a fost semnat contractul de finanțare din POIM 2014-2020, având ca obiect «Sprijin pentru pregătirea documentației tehnico-economice pentru proiectul Actualizare/completare/revizuire studiu de fezabilitate, elaborare proiect pentru autorizarea executării lucrărilor, proiect tehnic de execuție si asistenţă tehnică din partea proiectantului pentru acelaşi obiectiv. În cadrul procesului de avizare a documentațiilor de proiectare aferente obiectivului de investiții mai sus menționat, au apărut unele modificări în cadrul indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții Drum Expres Arad-Oradea», fiind astfel necesară actualizarea acestora. Valoarea totală a obiectivului de investiții, conform documentației tehnico-economice întocmită de către proiectant se ridică la suma de 11.728.834.230,42 lei, inclusiv TVA”, se arată în documentele Consiliului Judeţean Arad.
Tot acolo ni se mai spune faptul că „finanțarea investiției este propusă a fi realizată din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Transport (POT 2021-2027), şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii”.
Se lungeşte
Cum a ajuns ca valoarea estimată a drumului expres Arad-Oradea să crească atât de mult? Ne spune Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Arad:
„De la 71 de poduri și pasaje pe drumul expres Arad-Oradea, câte erau în planul inițial, am ajuns acum la 86, în această fază a proiectării. Numărul a crescut pentru a putea asigura accesul la terenurile agricole și la drumurile naționale și județene importante. Acest lucru a determinat și creșterea lungimii drumului expres, de la 112 kilometri la 120,4 kilometri. Pentru grăbirea proiectului, Consiliul Județean Bihor va prelua realizarea auditului de siguranță rutieră de la CNAIR București. Asta va însemna scurtarea termenelor și luarea unor decizii la nivel local care va elimina din timpii morți”.
Începe la anul
De la Ilie Bolojan, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, instituţie care este lider de proiect în ceea ce priveşte realizarea expresului Arad-Oradea, aflăm că lucrările propriu-zise vor demara anul viitor, cu termen de finalitate 2026.
„Cel mai important nod rutier pentru Oradea și județul Bihor este nodul ce se va forma la intersecția dintre drumurile expres ce leagă autostrada Transilvania de Oradea și coridorul 4, Aradul, de Oradea. Acest nod se formează între Oradea și Sântandrei, în zona unde se circulă cu restricții pe drumul ce leagă Oradea, zona Cazaban, de Sântandrei. Constructorii de la Strabag sunt deja într-o fază avansată cu lucrările la drumul de legătură dintre Oradea și autostrada Transilvania. De anul viitor vor începe efectiv lucrările și la drumul expres Arad – Oradea. După finalizarea tronsonului de la Oradea la Salonta, acest nod strategic va deveni operațional, în vara anului 2026”, a transmis Bolojan.
Noi nu putem nimic
Dacă judeţul Bihor a reuşit, în cadrul acestui proiect, să îşi rezolve o serie de probleme de trafic, inclusiv să construiască un drum până la frontiera Salonta, se pare că cei din Consiliul Judeţean Arad nu pot să intervină deloc în proiect. Consilierul judeţean Petru Moţ a solicitat ca, în acest proiect uriaş, să fie inclusă o nouă coborâre în nordul oraşului Chişineu Criş, pentru arădenii care trăiesc în localităţile aflate pe partea dreaptă a DN 79. Preşedintele CJA, Iustin Cionca, a anunţat că propunerea va fi trimisă Ministerului Transporturilor, iar dacă cei de acolo vor considera oportună includerea acestui nod rutier în proiect, vor lua o decizie în acest sens. Aşadar, stăm la mâna Bucureştiului. Un lucru pe care Ilie Bolojan nu l-a permis, în momentul în care a decis să realizeze drumuri noi şi noduri rutiere în judeţul Bihor.
Adoptate
Proiectele de hotărâre privind modificarea indicatorilor tehnico-economici, respectiv datele tehnice şi valoarea lucrării, au fost supuse votului consilierilor judeţeni, dar şi consilierilor locali, în ambele consilii fiind adoptate acele hotărâri.
Trimite articolul
XOmul este de pe alta lume.Ferm in tot ceea ce face.Pumn de fier.Bihorul,Oradea arată că se poate.Bravo.
Adică 19 mil de euro/km , la câmpie, fără viaducte, tuneluri pentru urși și căprioare și alte găselnițe de oale ale lui Decebal sau Atilla, mai scumpă decât 1 km de autostradă…
-
Pai vine campania electorala la anul… de unde crezi ca sunt bani? 50% merg acolo, 40% pentru “baietii destepti” si 10% pretul real.
Nu se mai ascund astia, fura pe fata, ca vad ca nimeni nu ii opreste…
Mai bine faceau autostrada de banii aia si le mai si ramanea
Sa mai taie din spagi si se va reduce pretul la jumatate !!
Aradul trebuie legat de Deva prin autostrada directa sau drum expres.Oradea e legata cu Cj direct cu Aradul direct ,cu Deva direct etc absurd sa meargă cineva -poate o tara intreaga- la Deva cu ocol Timisoara.
-
Nu va mai face nimeni un nou drum spre Deva, pentru ca nu are nici o justificare… Aradul trebuie sa se lege și de Oradea, și cam aici se va sfârși rețeaua de drumuri rapide din județul nostru… la Timiș, cu continuarea autostrazii spre Caransebeș și Timișoara – Moravita, iar la Bihor după A3 spre Cluj, un drum express/autostrada spre Satu Mare…
-
Planul Iptana de la sfârșitul anilor ’60,începutul anilor’ 70 așa prevedea! Autostrada “Mureșul” Arad – Deva, legată de celelalte! Se găsește pe Google planul/ Bine,și ei se pricepeau la carioceli ca și ăștia!