Nu vă sfătuim să mergeţi pe drumul Arad-Oradea decât dacă aveţi nervii tari şi nu ţineţi la maşina cu care circulaţi. Tronsonul pe care altădată îl puteai străbate într-o oră şi un sfert, acum poţi să-l faci chiar şi în patru ore. Important e să ai roţi de rezervă şi să nu te sperie prea tare penele. Semafoarele şi cozile sunt decorul obişnuit al acestui drum aflat în lucru încă din februarie 2009.
Acum totul e dublat de mii de gropi şi câteva indicatoare că pe acest drum se lucrează. Tot ce au uitat să spună e că se lucrează în ritm de melc. Dacă găsiţi un alt traseu ca să ajungi la destinaţie, vă sfătuim să-l urmaţi. Pentru unii, provocarea poate fi prea mare. Aşa cum se pare s-a dovedit şi pentru firma care execută modernizarea şi pentru CNADNR.
Indignaţi de modul cum arată drumul şi împinşi de la spate de zeci de cititori curioşi să vadă „până unde se poate merge” pe (cu) DN79 Arad-Oradea, ne-am adresat Companiei Naţionale de Autostrăzi. Cum s-a ajuns aici, care e stadiul execuţiei lucrării şi câţi bani s-au cheltuit?
CNADNR ne-a informat despre faptul că întreaga lucrare costă 266.308.233,37 lei, din care deja s-au cheltuit zeci de milioane de lei. Pentru mai nimic, am spune noi. Sau mai exact pentru câţiva kilometri de asfalt care a cedat deja.
Compania susţine, însă, că pentru anul bugetar 2011 sumele puse deoparte pentru modernizarea acestui drum sunt de 133.632.400 lei, „cu posibilitate de suplimentare” şi că ritmul lucrărilor va creşte. Suma deja alocată constructorului este de 34.854.067,63 lei. Degeaba, am repeta. Pe teren nicio mişcare.
ARAD. Totul are însă o explicaţie oficială: „ritmul de lucru al obiectivului reabilitare DN79 a fost foarte scăzut din cauza problemelor contractuale, a modificării soluţiei tehnice iniţiale – care a necesitat refacerea detaliilor de execuţie, a managementului defectuos al antreprenorului, precum şi a relaţiei dificile antreprenor-inginer”. Cum explicaţiile acestea nu ar trebui să conteze în cazul unui contract ferm, CNADNR ne-a asigurat că faptele nu au rămas nepedepsite.
„Activitatea de întreţinere este monitorizată zilnic de către consultant şi periodic de către reprezentanţii CNADNR (DRDP Cluj şi Timişoara). Până în prezent, CNADNR a facturat penalităţi către Astaldi de peste 10 milioane de lei”.
Încă un an
Nici amenda imensă aplicată constructorului, nici cele date prin 2009 pentru gropile din asfalt nu au pus pe jar pe nimeni. Totuşi, potrivit reprezentanţilor companiei, „antreprenorul s-a angajat ca în termen de un an să finalizeze execuţia lucrărilor”.
Încă proiectează
Numai că şi în prezent tot la proiectare se lucrează! „Ca urmare a revizuirii proiectului tehnic, fără costuri suplimentare contractuale pentru lucrările de suprastructură, antreprenorul şi-a intensificat activitatea de proiectare a detaliilor de execuţie necesare şi a continuat execuţia pentru: reabilitare poduri şi podeţe, alocare/mutare instalaţii, lucrări diverse (treceri la nivel de cale ferată, amenajări parcări, ziduri sprijin), reabilitare şi extindere infrastructură drenaj, casete drum, semnalizare şi marcaje necesare asigurării fluenţei traficului”. Adică… nici un strat de asfalt.
De doi ani
Ordinul de începere şi execuţie lucrări s-a dat pe 3.02.2009, urmând ca lucrarea de reabilitare a DN 79 Arad-Oradea să fie finalizată de firmaAstaldi SpA în 48 de luni. Serviciile de supraveghere sunt asigurate de WSP International Sweden AB iar contractul este finanţat de BEI şi Guvernul României.
Firma întreţine drumul
Directorul general al CNADNR, Liviu Costache, ne-a indicat în răspunsul dat că „sectorul de drum DN79 Arad-Oradea a fost predat antreprenorului în conformitate cu prevederile contractului, acesta devenind responsabil în ceea ce priveşte întreţinerea drumului şi menţinerea acestuia în condiţii care nu afectează siguranţa circulaţiei”. La faţa locului, lucrurile arată însă rău.
A.B.D.
Citiți principiile noastre de moderare aici!