ARAD. Degradările suferite de clădirea fostei fabrici de automobile MARTA Arad sunt tot mai vizibile de la o zi la alta. Deşi imobilul este monument istoric, nu mai are nici acoperiş, o parte fiind prăbuşit în interior. Pereţii sunt crăpaţi pe alocuri, fără tencuială, fără ferestre, iar subsolul este inundat şi plin de gunoaie. Acestea sunt degradări vizibile cu ochiul liber, însă cu siguranţă şi structura de rezistenţă este grav afectată de trecerea timpului. La fel ca alte clădiri istorice ajunse ruine, cum ar fi Teatrul Vechi, şi aceasta pare imposibil de salvat, iar tot ce aud arădenii din partea autorităţilor sunt promisiunile.
Intenţii
În februarie 2020, administraţia locală anunţa mândră că are planuri pentru clădirea situată pe Calea Aurel Vlaicu, în perimetrul fabricii de vagoane marfă Astra Rail, care deţine drepturile de proprietate. Reprezentanţii Primăriei Arad spuneau că intenţionează să preia clădirea fostei fabrici de automobile. Au transmis proprietarilor o solicitarea pentru a dona imobilul, pentru a putea fi salvat. După acest anunţ, timp de un an administraţia nu s-a mai referit deloc la subiect. Doar un articol apărut în Jurnal Arădean şi pe www.aradon.ro, în martie 2021, în care se amintea de starea în care se află clădirea, l-au făcut pe primarul Călin Bibarţ să reacţioneze.
“Recuperarea reperelor istorice ale Aradului… M-am întâlnit astăzi cu conducerea Fabricii de vagoane ASTRA RAIL Industries S.A., în vederea preluării gratuite a clădirii fostei fabrici de automobile MARTA, o mărturie a dezvoltării industriale a Aradului de la început de secol XX. Vom primi ca donație această clădire, în vederea restaurării și integrării ei în circuitul turistic, pentru întregirea istoriei orașului”, a scris Bibarţ, în 11 martie 2021, pe contul său de Facebook.
Aceleaşi intenţii, nimic concret
Ce s-a mai întâmplat în jumătatea de an scursă de când primarul spunea că vom primi clădirea? S-au schimbat o parte dintre acţionarii companiei, astfel că o decizie pare incertă în acest moment. Totuşi, reprezentanţii Primăriei Arad sunt la fel de optimişti şi spun că preluarea imobilului rămâne de actualitate.
“Preluarea de către administrația publică locală a clădirii fostei fabrici de automobile MARTA și a terenului aferent rămâne un subiect de actualitate. După ce proprietarul actual al imobilului a procedat la actualizarea evidenței cadastrale, în sensul radierii sarcinilor înscrise, autoritatea publică locală așteaptă acum avizul acționariatului, care între timp a suferit unele mici modificări. Întenția de donare a clădirii fostei fabrici MARTA municipalității arădene se menține”, ne-a comunicat purtătorul de cuvânt al Primăriei, Ralu Cotrău.
Istoria primului automobil
“MARTA” este acronimul pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad. A fost prima fabrică de automobile în Regatul Ungar şi de pe teritoriul actual al României, înființată în 1909, ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre. Firma producea diferite modele de autoturisme printre care și un autoturism autohton denumit „Márta“.
Pro Urbe Arad, asociaţie pentru protecţia patrimoniului urban, scrie pe site-ul său că fabrica exporta automobile în mai multe ţări europene, inclusiv în Anglia. În 1913, fabrica avea 280 de muncitori, iar aici de produceau autoturisme, autobuze, camioane sau motoare pentru tracţiune feroviară.
“Circa 150 autoturisme Marta au fost fabricate până în 1912 când firma franceză Westinghouse a dat faliment. Viitorul devenise sumbru şi pentru firma Marta, dar salvarea a venit din partea firmei austriece Austro Daimler. Aceasta preia firma Marta şi trece la reorganizarea producţiei introducând modele noi de automobile de data aceasta sub licenţa Austro Daimler”, scrie Pro Urbe Arad.
Din 1915, în timpul Primului Război Mondial, la Arad s-au fabricat doar motoare de avion, iar după destrămarea Imperiului Austro-Ungar şi unirea Transilvaniei cu Regatul României, a luat fiinţă societatea Astra – prima fabrică română de vagoane şi motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica Marta.
În anul 1926, fabricarea automobilelor la Arad a încetat, iar utilajele au fost mutate la Braşov, unde s-a înfiinţat Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).
Trimite articolul
XA patra fotografie e invers!sau așa va fi după restaurare???
-
nu e invers, ci din curtea interioara de atuncia
-
Cred ca esti Arhitet
-
Cade pentru ca nu are de a face cu Romania, ci cu Austroungaria. A fost prima fabrica de pe un teritoriu ce apartine acum Romaniei , dar cu Romania si istoria ei ca entitate statala, nu are de a face. Asa ca, sa cada, si sa descoperim sub ea un mormant paleolitic-pleistocen care va demonstra ca noi am fost acolo inaintea ungurilor tiganilor sarbilor chiar si inaintea lui Dumnezeu Tatal…
ce conteaza.
parca vad ca se darama si se ridica niste blocuri pe locul respectiv…..
-
Așa e! Ai dreptate ,,arădean”! 😞
ce conteaza.
parca vad ca se darama si se ridica niste blocuri pe locul respectiv…..
o alta realizare a administratiei falkonistoide din ultimii 17 ani!!
2004-2021 falkao, acest paduche oltenas de la brad a adus aradul la stadiul de cumuna distrugand incet dar sigur toate simbolurile aradului.
-
Exact! Din pacate nici Bibi nu e mai rasarit… Ne steapta vremuri grele.
-
daca citesti stirea vezi ca actionarii firmei s-au sucit si nu mai vor sa doneze cladirea, e o cladire privata, primaria nu are putere asupra ei decat acele amenzi care probabil sunt mici.
Astra vagoane la ce afaceri învârte are cea mai mizerabila firma, vis-a-vis de atrum Mall clădirea lor este de rasul curului iar firma Astra arata ca o cocina de porci ne face orașul sa arate ca un oraș bombardat.
Pai asta este realitatea în Arad, clădiri părăsite, multa mizerie, locuri de munca doar cu salarul minim și puține, sunt chiar străzi fără asfalt și utilități publice în Arad 2021….parcuri copii cele mai murdare și vechi din tara iar transportul în comun praf cu câteva tramvaie obosite care circula pe câteva străzi cei care nu stau lângă stația de tramvai nu au alternative.
Cam asta e Aradul după ce a fost condusa de smecheri interlopi fugiți acum din România.
-
Asa arata toata Romania unde te uiti numai ruine din industria romaneasca dezvoltata pe vremea lui Ceasca.Guvernele si “Mafioti”din structurile de conducere in 30 de ani nu au reusit sa distruga totul ce a facut ‘IDIOTUL”ala de Ceausescu”Locuri de munca,locuite si altele
-
Pai chiar a fost un idiot care si-a omorat si torturat poporul. A luat bani imprumut si i-a spart inutil ca apoi sa infometeze poporul sa ii dea inapoi. A construit fabrici care erau pe minus si pe o piata libera nu aveau nicio sansa. Un cretin criminal, pe scurt.
-
Vasile tu poate nici nu ai fost inca in proiect de a te naste,de unde a luat “IDIOTUL”bani imprumut ca a lasat tara fara nici o datorie.Si nu stiu la care fabrici te referi,Astra Arad lucra 80%pe export,CPL Arad 90% export,UTA idem,Combinatul chimic etc nu stiu unde lucrau pe minus poate la tine sus la mansarda.Si cu imprumuturile cred ca ai gresit te referai poate la guvernele post”IDIOT”benzina 7 lei/Litru,ului 8 lei/litru si lista este lunga.Asa ca CIOCUL MIC
-
poate nu ai vazut vagoanele parasite ce erau depozitate peste balta bronn astupata ulterior…na alea erau toate fier vechi rebuturi…asa se lucra la vagoane …se fura alcool de la vinalcool si djmineata toata fabrica tremura pana nu se servea portia de alcool asa lucrau pt export beti si vai si amar de ei alcoolici toti!
-
Tovarase un oarecare este foarte corect ce spune Vasile! Exportam marfa cu valoare adaugata foarte mica, pe piete nepretentioase calitativ, sub pretul de productie (numai ca sa aiba toata lumea de munca, adica saracie generalizata) si pe bani de nimic dar nici acei bani nu erau bani ca erau ruble transferabile (adica hartie igienica) sau banane cand esxportam la negrii!!! Si da , tovar sul Ceasca s-a imprumutat la FMI si Banca Mondiala ca sa construiasca ceva industrie 9in special (in zonele mai sarace ale tarii) cu tehnologii aruncate-depasite din Vest (vezi cel mai recent caz din comunism adica cazul OLTCIT-CITROEN-un fiasco total la francezi luat de Ceasca), produceam cu costuri mai mari decat in occident, cu salarii de 10 ori mai mici ca si in Vest si cu energie subventionata dar cu consumuri de enrgie/produs de patru ori mai mare ca si afara si tot nu ieseam la liman sa platim cu produsele industriei socialiste imprumuturile in valuta luate cu care s-au construit fabricile! Si atunci din ambit si prostie tovarasul a trecut la infometare, a exportat tot ce inseamna papica spre occident (ieftin dar doar de acolo veneau banii adevarati adica marci si dolari si nu hartia igienica de rube transferabile)! Si uite asa a cam fost povestea tovarasi!! Daca exportam ata, unde era valuta, trebuia sa calcam pe strazile Aradului numai pe marci si dolari! De ce daca era atata export , deci si bani (dar nu era nuimica, erau doar produse exportate in barter sau pe bani de nimic si fara valoare-ruble transferabile) Aradul era tot numai o mlastina si o mizerie si un praf si cartiere in namol, mocirla, fara nici o utilitate, dar absolut fara canal deloc, foarte putina retele de apa, fara gaz, fara telefonie, fara iluminat public, fara asfalt, etc. (mai putin ce au lasat austro-ungarii, restul cartierelor gen bujac, gai, subcetate, sanicolau, chececi, etc.)!! Deci unde erau banii si exportul si nivelul de trai comunistule Unul oarecare???????
-
-
Vasile, vai de capul tau ala din bostan! Esti un ingramadit bine indoctrinat de niste hoti si criminali . Probabil erai si puturosul fruntas al locului
-
-
Vezi tovarase nostalgicdUnul oarecare ca esti complet pe langa! Ce vezi tu in poze nu a facut Ceasca ci s-a facut pe vremea austro-ungara cand voi comunistii nu aveati nici muci la gura! MARTA cu Astra, cu Strung Ranghet, cu Francisc von Neuman, etc. , etc. sa nu va laudati comunistilor ca va rup prostia din cap!!!!!
-
-
Deci tovarase UeFalcon una-i una alta-i alta! Prostiile si hotiile lui Falca sunt una si minciunile si prostiile tale sunt altele! Unde in Arad mai gasesti tu strazi neasfaltate-chiar reabilitate recent? Chiar in cele mai ascunse unghere ale Aradului (Checheci) s-a introdus canalizare si asfalt prin programul cu Banca Mondiala! Unde mai sunt strazi fara utilitati in Arad tovarase? Chiar si pe cele mai ascunse si abatute stradute si unghere s-au introdus prin programul pos-mediu apa si canal iar de cativa ani se tot asfalteaza pe ele! Poate gaz metan sa nu fie 100%! Dar in proportie de 99% pe strazile Aradului din cartierele cele mai indepartate si pe strazile cele mai marginale si indepartate ai apa, canal, gaz, net, iluminat public cum nu este la Viena (LED)! Cu mizeria tovarase UeFalcon mai cerceteaza si alte orase ca sa vorbesti de “mizerie”! Eu stiu ca de ex. in Micalaca dupa finalizarea lucrarilor de regenerare urbana se aspira (nu numai matura cum nu se facea macar atata pe vremea lui Ceasca) mecanic aproape toate strazile , bineinteles dupa un program! Cu tramvaiele tovarase vreau sa-ti spun ca municipiul Arad are cea mai densa retea de linii de tramvai din tara (bineinteles luind in calcul si Arad-Ghioroc) si s-a inceput de cativa ani si modernizarea parcului de tramvaie cu cele IMPERIO si va mai urma! Nu sunt fan FaLca, dimpotriva dar atunci cand minti tovarase minti! Si nu mai fii atata de nemultumit ca sunt multe orase in occident mai murdare ca si aradul!! Cat priveste cladirile vechi asta este, majoritatea sunt private! Ce tine de primarie si cja s-a mai reabilitat: Filarmonica, Muzeu, Colegiul Moise , Colegiul Ghiba birta, Teatrul de stat, etc. De altfel tovarase daca mergi cu atentie pe bulevardul Dragalina vei vedea un exemplu de bune practici de cladiri renovate (majoritatea institutii) + bonus Casinoul! Asa ca nu mai scrie aici numai ca sa scrii si sa te dai destept! Tu cat de curata iti tii gospodaria? Cat de atent iti selectezi gunoiul inainte de a-l duce la tomberoane, etc.?????
-
In zona bisericii sârbești, chiar sunt străzi care nu sunt și nici nu au fost asfaltate vreodată.
-
Tocmai stimate Sombody ca in ultimii doi ani s-au reabilitat si modernizat la greu la strazi din zona bisericii sarbesti (adica chiar zona de unde s-a construit prima data Aradul)actualul cartier Dragasani: str. Grigore Ureche, Remus, Ialomitei, Resitei, Spatarul Borcea, Putnei, Barsei, Hunedoarei, Trandafirilor, Iacob Kardos, Emil Garleanu, Veronica Micle, Ghica Voda, Selimbar! Strazile Dornei, Preparandiei, Cuza Voda, Mucius Scaevola, Malul Muresului, P-ta Florilor, Cozia, Paul Chinezu au fost reabilitate intr-un alt proiect (reabilitarea centrului istoric vechi)!! Mai plimba-te Sombody prin zona cu propriati talpa, verifica ce asmscris si ne mai auzim!
-
-
ba da esti prost rau unde ai vazut orase mao jegoase ce put a buda ca aradul?
-
Mig29—-Strada Noua partea dinspre registrul auto este neasfaltata, deasemenea nu este nici gaz pe toată strada, deasemenea copilul meu a fost la spital deoarece s-a accidentat în locul de joaca în parcul de copii Gai unde s-au depus nenumărate plângeri ca este parcul periculos iar noi cetățenii din de pe aceasta strada avem stație de tramvai la 3 km, deci unde este dezinformarea???!? Chiar te invit sa vezi cu ochii tai Aradul feudal în care trăim.
Nu mai zic de canalul care traversează cartierul Gai care este un focar de infecție pentru tot Aradul unde colcăie țânțarii șerpii și șobolanii, si toate astea sunt în Municipiul Arad.-
Intr-adevar stimate UeFalcone mai exista zone in municipiul Arad (municipiul care s-a extins de prin anii 60 cu alipirea unor zone rurale gen gai, micalaca, sanicolau, subcetate,etc si zone care au fost aduse la stadiul de civilizatie dupa anii 2000) care mai necesita modernizare si de care municipalitatea se ocupa si se va ocupa si in urmatorii ani! Va amintesc ca in 1990 Aradul avea canalizare pe cca 40%! Astazi putem vorbi practic de 98% Dar sa spui ca tot Aradul este o buda este o exagerare mai mult decat rautacioasa! Si nu stiu daca canalul care traverseaza gaiul (ca si mureselul) apartine de municipalitate sau de Imbunatatiri funciare cu sediul la Bucale! Iar statiile de tramvai nu se amplaseaza la fiecare in curte , sau in dreptul fiecarei porti, etc.!
-
-
MAFIA AJUNSA LA NOI DE PESTE CARPATI IN MAREA MAJORITATE NE VREA DISTRUSA TOATA ISTORIA ORASULUI !! ALUNGATI ACESTE PUTORI SI RUIOSI !!!
-
Bine zici aradean !
După ce autoritățile l-au vândut pe nimica acum e cerșit înapoi.
-
Nu autoritatile Andy, ci exact directorimea fabricii din acel moment. adica putorile ce au inlaturat vechea conducere ca sa ii ia locul fara ca de fapt sa stie cum se conduce o uzina atat de complexa. In plus erau vanduti intereselor straine de tara.
-
zi-le pe nume Securistii ramasi dupa caderea lui Ceasca. ei au preluat pe furis conducerea, au fuart au vandut la straini totul si pe pret de nimic si acum nostalgicii comunisti plang dupa acele vremuri in care erau condusi de acesti securisti…
ba, cat de idioti puteti fi ma postacilor comunisti???
-
Oare de ce nu o preia una din maretele universitati ca sa o salveze facand acolo spatii de invatare si de apropiere de istoria fostei puternice industrii grele Aradului pentru studenti, cum se intampla in alte state ?
Sau nu e investitie rentabila pentru fabricile de diplome ?
Am vazut ca pe terenul unor foste hale ale aceleiasi fabrici e o rentabila parcare, apoi pe alt mare spatiu a pus laba o secta venetica. Cine urmeaza sa rupa inca o halca din averea fostelor UVA, unde isi castigau painea mii de aradeni harnici ?
Distrugeti tot ticalosilor … un popor, o tara, un oras… ce conteaza ? Voi sa faceti ce vi se porunceste dinafara si sa va si umpleti buzunarele
Bă ce scrie ăsta devin alcool nici nu mă mir țara asta cum a mers dar a fost un marfă de calitate de ce nu mureau nici dacă se îngropau singuri în ziua de azi dacă bei un vin sau bei ceva din comerț mă refer ceva din comerț ai bulit-o nu te mai scapă nici spitalul despre ce vorbim ce sănătate ce să investești în sănătate când marfa de toată cum să zic urâciunea după pământ uitați-vă la oameni n-au curajul să ia din magazin că știe ce-l așteaptă aici trebuie lucrat de-aia trebuie dusă marfa de la oameni și vândută la un preț care să fie cum să zic în profit adică dacă omul nu-și permite să cumpere măcar să dea la o fabrică care poate să proceseze
Asta se si vrea. Sa se darame si sa faca un Kaufland sau niste blocuri pe acolo.
-
DECIT RUINA AIA MAI BINE UN BLOC MACAR STAU OAMENII IN EL AR FI MAI UTIL
-
“Ruina” aia cum ii spui tu, face parte din istoria orasului in care traiesti sau in care ai venit de pe cine stie ce meleaguri cu prazul in sacosa de rafie. In tarile civilizate asemenea cladiri sunt restaurate si introduse in circuitul turistic si comercial. In Arad totul este o ruina, inclusiv cei care voteaza indivizi care lasa orasul de izbeliste de zeci de ani.
-
Dacă politicieni sunt interesați sa vaccineze poporul atunci de ce nu ar fi interesați sa ucidă ceea ce nu pot vinde și e făcut de alții
Ce nu se poate fura și vinde se lasă să se degradeze
Nu este prima fabrică de mașini ( automobile )din România! Pentru simplul motiv că pe atunci (1908-1914 când a funcționat fabrica de automobile MARTA), nu era România …
-
Perfect
-
Daca citeai articolul, scrie foarte clar acest lucru. Scrie ca de pe teritoriul actual al Romaniei si este descrisa si istoria fabricii. Dar e greu cu cititul…
Așa e! Ai dreptate ,,arădean”! 😞
Concis: Fabrica de Strunguri Arad nu mai are nici macar un strung in dotare nici chiar de Muzeu.Nu exista o placuta scrisa acolo macar pentru Remember despre Intreprinderea care a functionat 62 de ani si care a exportat in 112 tari.
Postaci da tata jena, primar de tata jena, oraș de tata jena! Nici nu meritati sa trăiți bine! Fara trecut, fără prezent, fără viitor!
Pai? Tovarasu Bibart a semnat un protocol cu cei de la Astra privind preluarea si restaurarea cladirii. Am doua propuneri: fie sa se tipareasca acest protocol im format urias si sa se inveleasca cu el cladirea ( ca se pare la altceva nu e bun), fie sa se faca urgent o fotografie cu craii aradeni Falac,Bibart,Lazar,Bulbuc mister City manager si tovarasu arhitect canariot sa vada aradenii FAURITORII diatrugerii a tot ceea ce s-a facut bine si frumos acum 150ani in oras
Titlul este prost . Este prima fabrica de mașini din Arad, nu din România .
-
Si a doua care a fost? De fapt chiar e prima din romania, de pe teritoriul actual.
o sa ramana asa pana se darama de tot si poate acolo cineva va ridica niste blocuri ca tot e la moda afacerea asta banoasa.!
-
perfect corect !!!! .. fara nici un plan urbanistic constituit pe bune.. HAOS DE RO. CONSTRUIM pt ca ORICUM IESE BANU’ FRATE’ AVEM PILE AVEM RELATII SUNTEM TARI .. FACEM PRAF ORASUL ..indiferent de oricine si orice..//// PHUAA !!! // oameni buni, vedeti pe google maps cum se construieste in CANADA noile orase daca nu stiti pe nimeni acolo … treziti-va si dati dreqului cu ei jos .. PANA NU NE MANCA SI VIDRELE DIN MURES dupa profitul lor infect, facut oricum pe spinarea si economiile noastre ..