S-a finalizat perioada de finanţare pentru Programul Operaţional Regional (POR) 2007-2014. Ce proiecte importante a reuşit să implementeze Consiliul Judeţean Arad în cadrul acestui program?
CRISTIAN DRĂGAN: Am avut două proiecte importante finanţate cu bani nerambursabili de la Uniunea Europeană. Este vorba despre drumul Juliţa-Mădrigeşti şi Drumul Vinului. Primul drum face legătura între Valea Mureşului şi Valea Crişului. Drumul Vinului a fost o idee veche, discutată de mulţi ani. Este vorba despre o şosea care să lege localităţile din Podgoria Aradului, o zonă foarte importantă a judeţului. Acest proiect are şi o latură sentimentală pentru mine, eu fiind de loc din Covăsânţ.
Urmează perioada de finanţare 2014-2020. Care sunt proiectele la care v-aţi gândit pentru acest nou program?
C.D.: Deja avem stabilite proiectele de infrastructură rutieră pe care vrem să le implementăm. Este vorba despre 145 de kilometri de drum judeţean. Prioritatea zero a CJA, cel mai important proiect, este tronsonul de drum Arad-Seleuş, un tronson de drum care, după datele statistice realizate în ultima perioadă, este cel mai tranzitat drum din judeţul Arad, după DN 7. Un alt tronson care va fi depus pe POR este DJ 792 C Buteni-Şilindia-Târnova-Pâncota, o şosea paralelă cu DN 79, care tranzitează o zonă ce poate fi exploatată atât agricol, cât şi turistic. Ar fi o continuare a Drumului Vinului spre dealurile Şilindiei şi Ineului, în zona Mocrea. Altă şosea stabilită pentru finanţare prin POR este DJ 572 Lipova-Buziaş-Berzovia. Acest proiect a fost declarat eligibil şi pe perioada de finanţare 2007-2014, dar nu au mai fost fonduri disponibile. Drumul este unul interjudeţean, care va lega trei judeţe, respectiv Arad, Timiş şi Caraş-Severin. Mai mult, cei din Caraş au anunţat că vor să modernizeze drumul până la Dunăre. După finalizarea proiectului, arădenii vor avea o şosea directă către malul Dunării. Alte drumuri pe care vrem să le modernizăm cu bani europeni sunt DJ 691 Neudorf-Chesinţ-limită judeţ Timiş, DJ 709 E Sânpetru German-limită judeţ Timiş (acesta va fi deschiderea timişorenilor către podul peste Mureş şi, mai departe, spre autostradă), DJ 682 Birchiş-limită judeţ Timiş şi Felnac-limită judeţ Timiş, DJ 609 Zăbalţ-limită judeţ Timiş, dar şi DJ 794 care face legătura între DN 79-Mişca-Apateu-Berechiu.
Avem cinci drumuri judeţene care, teoretic, vor fi modernizate pe bani europeni şi care ne leagă de judeţul Timiş. De ce aceste alegeri?
C.D.: În urma analizelor pe care le-am făcut şi în urma solicitărilor primite de la cetăţeni, am realizat o prioritizare a drumurilor ce trebuiesc modernizate. Încercăm să facilităm accesul arădenilor spre Timiş şi al timişorenilor spre Arad pe drumuri reabilitate. În plus, este vorba despre o gândire referitoare la descărcările de pe autostradă şi despre nodurile rutiere care există sau care vor fi realizate în viitor.
Aţi spus despre drumul Arad-Seleuş că este prioritatea zero a judeţului. Din ce cauză?
C.D.: Acest tronson de drum, de când a fost construit, adică în anii 70, nu a fost modernizat niciodată. S-au făcut doar reparaţii şi întreţineri. În urma recensământului rutier din 2010 am aflat că acest tronson este exploatat de foarte multe vehicule, fiind înregistrată o creştere de 200 la sută a maşinilor de tonaj foarte mare care circulă pe aici. Construcţia acestui drum a fost făcută la vremea respectivă pentru o masă portantă de 16 tone, iar acum o maşină de mare tonaj cântăreşte 40 de tone. Este o diferenţă foarte mare. Acum trec mii de vehicule grele pe acest drum. Noi am încercat în 2009, prin Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, să îl modernizăm, dar acel program a fost suspendat. La ora actuală judeţul Arad are situaţie juridică pentru acest drum, situaţie care se datorează Ministerului Dezvoltării şi firmei care a câştigat licitaţia pentru modernizarea drumului în 2009. Sperăm că până se va deschide sesiunea de proiecte 2014-2020 Ministerul Dezvoltării să rezolve această neregulă. Altfel vom avea nişte probleme foarte mari cu acest tronson pentru că nu putem face investiţii, doar întreţinere.
Citiți principiile noastre de moderare aici!