S-au făcut calcule cât ne costă autostrăzile din România iar cifrele sunt bulversante. S-a ajuns, în unele cazuri, ca un kilometru de autostradă să coste şi peste 20 milioane de euro! Vestea bună, dacă ne raportăm la un astfel de top, este că singura autostradă care trece prin Arad este şi cea mai ieftină din ţară.
Potrivit celor de la Ziarul Financiar, care au făcut calculele acestui top, cea mai ieftină autostradă construită în ultimii ani în România este cea care leagă Aradul de Timişoara. În acest caz, un kilometru de autostradă a costat doar 3,5 milioane de euro. Lucrările nu sunt încă finalizate, în totalitate, dar ţinând cont că mai sunt doar câteva detalii de realizat, preţul nu are cum să crească vertiginos.
Potrivit informaţiilor furnizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), în medie, cei 434 de kilometri de autostrăzi aflaţi în prezent în construcţie, costă circa 6 milioane de euro pe kilometru. Mai exact, maximul standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor pentru autostrăzi la munte.
Autostrada de şes dintre Arad şi Timişoara poate fi considerată, în atare condiţii, un exemplu că în România se pot construi tronsoane de autostradă şi cu costuri mai mici.
Nu acelaşi lucru îl putem spune în cazul centurii Aradului în regim de autostradă, unde costurile au urcat vertiginos, în pofida celor doar 12 kilometri de şosea. Dar aici putem lua în calcul şi lucrările (s-a realizat totuşi cel mai mare pod peste Mureş), greşelile (de proiectare care au făcut ca acum, aproape de final, autostrada să mai aibă nevoie de câţiva metri în plus pentru a fi considerată întreagă) şi alte probleme cu clădirile şi terenurile proprietate privată de pe traseu.
Un lucru e cert, dacă ar fi să ne luăm după evidenţe: pe Nădlac-Arad kilometrul de autostradă ar trebui să coste şi mai puţin, acest tronson, împărţit pe două sectoare, fiind, chiar şi în viziunea ministrului Transporturilor, unul dintre cele mai uşoare de executat din România.
La polul opus, cele mai scumpe autostrăzi ce se construiesc în prezent în România sunt Suplacu de Barcău-Borş, realizată de americanii de la Bechtel (fiecare din cei 64 de kilometri ai tronsonului costă circa 8,2 milioane de euro), precum şi autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei, unde italienii de la Pizzarotti şi Tirrena Scavi construiesc fiecare din cei 19,5 kilometri tot pentru 8,2 milioane de euro.
Standardele de cost publicate de Ministerul Transporturilor stabilesc ca un kilometru să nu coste mai mult de 3,8 milioane de euro la câmpie, 4,9 milioane de euro la deal şi 6,1 milioane de euro la munte. La noi însă, unele autostrăzi de la câmpie costă mai mult decât cele la deal.
Au existat, ce-i drept, ani în care un kilometru de autostradă din România costa chiar şi 20 de milioane de euro (s-au construit 54 de kilometri din autostrada Transilvania cu 1,25 miliarde de euro, adică un cost de circa 23 de milioane de euro pe kilometru), semn că totuşi lucrurile încep să se îndrepte, încet.
JA- A.B.D.
Citiți principiile noastre de moderare aici!