ARAD. În Capitală, între Ateneu și Muzeul Național de Artă, a fost deschis, recent, primul Pavilion de Artă, denumit Art Safari și sponsorizat de Deutsche Bank.
Pavilionul a reunit peste 100 de standuri ale muzeelor și galeriilor de artă din România, Germania, Austria și Italia, care au expus și reprezentat în jur de 350 de artiști români și străini.
Pavilionul Art Safari București a fost locul de întâlnire a profesioniștilor din zona artei: galeriști, colecționari, curatori, directori de muzee, teoreticieni ai artei și iubitori de artă în general. Acesta a fost gândit ca un sistem integrat, în care fiecare jucător de piață este profesionist: galeria descoperă valori, le promovează și reprezintă, muzeul consacră, iar casele de licitație stabilesc cotele.
Pe tot parcursul său, spațiul special amenajat în cadrul pavilionului a găzduit, prin programul „Arta în dialog”, conferințe și dezbateri pe diverse teme legate de constituirea unei piețe de artă coerente și competitive pe plan internațional. De fapt ținta acestui „Pavilion Art Safari” este ca, în câțiva ani, să devină un reper de talia celor din Viena, Istambul sau Budapesta.
Pe parcursul celor cinci zile Pavilionul a fost asaltat realmente de peste 18.000 de vizitatori, fapt care a obligat la menținerea sa deschis peste orele de program, în fiecare zi cu încă două ore (orarul normal era între orele 12-20).
Din Arad invitat (cu stand propriu cuprinzând 21 de lucrări de pictură, sculptură și grafică) a fost Onisim Colta, reprezentat de Fundația InterArt din Timișoara, prin d-na dr. Sorina Jecza, un profesionist în domeniul promovării artei moderne și contemporane. Fundația a reprezentat două standuri distincte, primul cuprinzând lucrări reprezentative semate de Constantin Flondor, Petru Jecza, Paul Neagu și al doilea cu lucrări ale lui Onisim Colta. Interesul publicului pentru lucrările celor patru autori a fost surprinzător de mare și foarte solicitant atât pentru Sorina Jecza cât și pentru Onisim Colta, prezenți pe tot parcursul la București și care au răspuns tuturor celor interesați.
În prima zi a fost deschiderea exclusiv pentru invitați speciali (la categoria VIP): cunoscuți colecționari, oameni de afaceri, medici, actori, arhitecți, finanțiști, personalități din sfera politicii, etc. , participând în jur de 3.000 de persoane. Iar în „Noaptea albă a galeriilor”, pe parcursul a 16 ore (de la 12 la 2 noaptea) s-au vândut peste 7.000 de bilete.
Cele două standuri ale Fundației Triade, primul cu lucrările celor trei maeștri Constantin Flondor, Petru Jecza și Paul Neagu și al doilea cu lucrările semnate de Onisim Colta au fost calificate de artiști și critici, printr-un clasament ad-hoc, ca fiind printre cele mai selecte, unitare și coerente din Pavilion.
Și-au exprimat aprecieri în acest sens maeștrii Sorin Ilfoveanu, Ion Sbârciu, Ioan Deac – Bistrița, Marin Gherasim, Ion Grigorescu, Nicolae Alexi, Suzana, Fântânariu, Aurel Vlad și criticii Aurelia Moeanu, Magda Cârneci, sau Adrian Guță.
În general, pavilionul a fost vizitat mai mult de oameni cu un anumit grad de inițiere. Interesul manifestat, ieșit din comun, este dovada că România avea nevoie de acest tip de eveniment, de această anvergură, pentru a-și face văzut potențialul artistic, creativ fiindcă arta și cultura definesc, caracterizează, cel mai bine calitățile, profilul sufletesc, nivelul și accentele stilistice ale unui popor între celelalte din lume și-i construiesc prestigiul.
Iar pentru un artist cum este arădeanul Onisim Colta, spre exemplu, ar fi fost necesare cel puțin 25 de expoziții personale în diferite orașe pentru a fi vizitat și văzut de 10 – 15.000 de iubitori de artă.
De fapt interesul vizitatorilor, care-au format zilnic cozi impresionante la bilete a venit și din faptul că le-a oferit șansa unei panorame largi asupra artei românești în special, cuprinzând prin standurile muzeale excelente eșantioane din sfera patrimoniului iar standurile galeriilor, artă contemporană de cea mai înaltă clasă.
La sculptură
În standul patronat de U.A.P. din România au fost invitate și artistele arădence Delia Brândușescu și Anamaria Șerban, care-au expus fiecare câte-o lucrare cu accente de land art, realizate în lemn și cărbune și, respectiv, în marmură și metal.
Citiți principiile noastre de moderare aici!