ARAD. Un avantaj al izolării impuse de pandemie este că arădenii au respirat un aer mai curat, în ultimele două luni. Conform monitorizărilor făcute de Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Arad, principalii poluanţi cauzaţi de trafic şi industrie au scăzut, în perioada stării de urgenţă.
Faptul că majoritatea arădenilor nu au mai ieşit cu maşinile, de la jumătatea lunii martie până la finalul săptămânii trecute, s-a văzut în calitatea aerului. Poate nu toţi au simţit un aer mai puţin poluat, însă staţiile de monitorizare ale APM confirmă că dioxidul de azot (NO2), emis în atmosferă mai ales prin gazele de eşapament, s-a redus considerabil. NO2 este un gaz toxic de culoare brun-roșcat cu un miros puternic, înecăcios. Este responsabil şi de ploile acide, care afectează atât suprafața terestră, cât și ecosistemul acvatic.
Dacă înainte de declararea stării de urgenţă aveam valori ale concentraţiei de peste 100 micrograme destul de des (valoarea limită pentru protecţia sănătăţii este 200 micrograme, iar legislaţia nu permite mai mult de 18 depăşiri într-un an), în următoarele două luni, respectiv până în 18 mai, nu a existat nicio zi cu valori de peste 100. Mai mult, în cele două luni de linişte în trafic, NO2 a avut, în Arad, valori medii de 50, adică jumătate faţă de perioada obişnuită.
Scăderi şi la praf
În lunile de izolare, şi praful a fost în cantităţi mai mici. Particulele în suspensie (PM10) provin în special de la emisiile poluante generate de industrie, trafic şi încălzirea locuinţelor. Acestea pot provoca astm, afecţiuni cardiovasculare sau cancer pulmonar.
Datele înregistrate de staţiile APM arată că, dacă la mijlocul lunii martie aveam o concentraţie uşor peste 50 la PM10 (valoarea pentru protecţia sănătăţii este 50 micrograme), în zilele următoare a scăzut la aproximativ 40 şi chiar sub 30 micrograme – în prima parte a lunii mai.
Explicaţii
În afară de PM10 şi NO2, au existat scăderi şi la alţi poluanţi, dar mai puţin evidente. Asta pentru că unele sectoare ale economiei au continuat să producă poluare.
“Tendinţele de scădere s-au datorat şi reducerii traficului auto în perioada menţionată, staţia care a făcut măsurătorile fiind una de tip trafic/industrie. La ceilalţi parametrii nu se observă o tendinţă atât de pronunţată ca şi la NO2 şi PM10, motivele fiind următoarele: perioada a fost una în care încălzirea rezidenţială şi centralizată a continuat să funcţioneze, unele sectoare industriale, comerciale şi agricole şi-au continuat activitatea, iar condiţiile meteo au fost unele specifice perioadei de secetă”, ne-au declarat reprezentanţii APM Arad.
Ce urmează?
Imediat ce autorităţile au permis din nou mişcarea cetăţenilor, trecând de la starea de urgenţă la starea de alertă, traficul rutier a ajuns la cote similare cu cele de dinainte de pandemie. Astfel, specialiştii se aşteaptă ca valorile principalilor poluanţi din aer să crească din nou. Concentraţiile sunt monitorizate de APM, iar în următoarele săptămâni vor apărea noi statistici.
Trimite articolul
XDin pacate am iesit din starea de urgenta si au inceput si problemele din trafic.
-
Prefer trafic infernal decat stat in casa si dat in cap economiei.
-
Spor. Stai cu botu la espament.
-