Circulă prost, pe bani mulți
Una dintre cele mai amintite probleme este programul tramvaielor. Majoritatea arădenilor au ținut să menționeze că, aproape de fiecare dată, sunt nevoiți să aștepte minute bune față de orarul afișat în stații sau pe site-ul CTP. ”Sunt întârzieri de minin 10 minute până la chiar 25 de minute. Ca să nu mai vorbim de prețul biletului sau al abonamentului, care mi se pare cam exagerat în condițiile în care tramvaiele nici nu sunt curățate corespunzător și, mai ales iarna, de foarte multe ori era destul de frig în interior. Și atunci banii noștri de pe bilete și abonamente unde merg dacă ei nici măcar condițiile de bază nu le pot asigura?” – este părerea unui cititor.
Și se pare că nu doar întârzierile sunt singura problemă legată de program ci și tramvaiele care ”sar” peste program. ”Nu e vorba doar de întârzieri, e vorba și de faptul că vin mai repede decat e afișat pe orar!!! Ar trebui să se respecte exact programul” – spune cineva.
Avem și un exemplu dat de unul dintre cititori. ”Numărul 7, care la 21:02 ar trebui să fie la Fortuna, dar de foarte multe ori este “țeapa”. Te duci în stație la fără 2 minute și stai până la 21:18 când vine următorul … De ce? Ce se întâmplă cu tramvaiul respectiv? Se pierde pe traseu sau?… Și același lucru se mai întâmpla și în alte cazuri… De ce nu se mai montează înapoi acele indicatoare luminoase cum sunt în toate alte orașe unde putem vedea la ce ora ajunge următorul tramvai ?”
Nici în cartiere precum Gai sau Grădiște situația nu este mai bună. Ce să mai vorbim de Ghioroc? Aici oamenii s-au obișnuit deja să stea în stații câte 30-40 de minute și, pe deasupra, să se înghesuie într-un singur vagon care, probabil după considerentul CTP-ului, este suficient. ”Locuiesc in cartierul Gai și nu sunt deloc mulțumită de tramvaiul nr. 6, circula foarte rar, o dată la 30 de minute. Este foarte aglomerat, mai ales ca circulă lumea și la mânăstire și vine un singur vagon . Nu înțeleg de ce la orele de vârf nu circulă măcar la 15 – 20 de minute un tramvai. Sunt foarte mulți elevi din cartier care dimineața, între orele 7 și 8, stau înghesuiți încă din prima stație și de la celelalte ajung să nu mai aibă loc. Este un cartier neglijat”.
”Locuiesc în Grădiște și încerc să circul după programul afișat pe ctparad.ro dar când ajung în stație (aproape tot timpul) tramvaiul este plecat deja. Doamna de la ghișeu îmi spune că nu am citit bine… Ma abțin! Ce să mai spun că circulă din 25 în 25 de minute sau, după ora prânzului, din 40 în 40 de minute. Suntem total rupți de oraș dar eu sunt norocoasă că locuiesc în prima stație și pot merge și pe jos până la Podgoria, dar atunci ce sens mai au tramvaiele? Mi se pare absurd că dacă trebuie să ajungi în Micălaca sau Confecții faci o oră pentru că sunt tramvaie doar cu legături și trebuie câte un bilet pe fiecare tramvai plus decalajele de program și vagoanele arhipline… Ar mai fi multe dar se pot caracteriza într-un cuvant “deplorabil” deși ar putea fi “ireproșabil”!”
”Sunt din Comuna Ghioroc și sunt foarte nemulțumită de felul în care circulă tramvaiele pe ruta noastră. Având în vedere că plătim abonamentul 140 de lei lunar iar un bilet costa 7 lei (Ghioroc-Arad), mă întreb dacă merită cineva atâția bani luând în considerare condițiile oferite. Și inca ceva. Tramvaiele 11 și 12 sunt pline zilnic iar călătorii stau și tremură de frig în tramvai că… vatmanului îi este lene să dea drumul la căldură!!!”
Mizerie și nepăsare
Conform călătorilor, curățenia lipsește cu desăvârșire din mijloacele de transport în comun. Aceștia spun că tramvaiele sunt murdare, neaerisite și nemăturate. ”Condițiile din tramvaie sunt de groază, să nu mai vorbesc de prețul biletelor și abonamentelor, aparatele care îți mănânca banii și nu îți dau bilete, apoi mai sunt și controlori care cerșesc un 5 lei dacă nu ai bilet. Asta să te lase să pleci fără amendă… E plin de boschetari și cerșetori în tramvaie și vatmanii nu au cuvânt în fața lor… Bine că au drept de control dar nu sunt atenți cine și urca în tramvaie…”
Și despre vatmani…
Se pare că nici vatmanii nu sunt pe placul călătorilor. Aceștia spun că cei care se află la cârma tramvaielor nu țin deloc cont de persoanele care circulă cu aceste mijloace de transport. ”Îți pleaca tramvaiul din fata nasului când ești cu mâna pe buton… Numiți respect față de călăor când o mamă fuge de nu mai poate cu copilul în brațe si vatmanul o privește peste umăr cu dispreț și pleacă exact în clipa când ea e gata să atingă butonul ușii vagonului?! Sau când fumul țigării vatmanului inundă vagonul sufocând călătorii? Sau numiți respect față de călători când din cabina vatmanului rasună în tot vagonul manelele cu limbaj trivial ? Se numește respect față de cetățean și conștiință civică dacă în zilele de sărbătoare și sfârșit de săptămână se stă cu ora până apare un tramvai?!”
”Majoritatea vatmanilor sunt ocupați cu telefonul mobil care nu știu sau n-au chef să se uite și în oglindă să vadă dacă totul e în regulă. Am fost sa-mi astept neamurile la gară și am stat după un 7 de m-am săturat. După lungul timp de așteptat vine un 7 condus de o doamnă vatman, urc fetița de 6 ani în tramvai și cand să mă urc și eu ușile s-au închis, mi-a prins mâna între ele și a plecat… Eu cu mâna prinsă acolo am fost târâta după tramvai până am reușit să-mi scot mâna de acolo. Apoi m-am pus să fug până la stația de la BancPost pentru că am văzut-o pe nepoțica mea începând să plângă când s-a văzut singură în tramvai. Am început să fug în urma tramvaiului până la următoarea stație, oamenii din tramvai au început să țipe să oprească, dar cine să audă când doamna a fost ocupată cu vorbitul la telefon. Nu mai spun de micuță că a rămas traumatizată dupa toată povestea” – spune o doamnă.
Alte exemple de la călători…
”Într-o sambata seara, astept in statia de la Primărie un tramvai 3. Era 23:40 si urmau sa mai vina 2 tramvaie numărul 3. Si astept… si tot astept… Evident, nu a venit nici unul. Trecusera, probabil, la culcare. Le era somn vatmanilor, presupun. Situatie uneori similara cu tramvaiul 15 barat, in Gradiste. Mi-a trecut prin fata nasului cu vreo 10 minute mai devreme de ora la care trebuia sa ajunga in statie. Alteori,cu 5 minute. E vorba de tramvaiul de noapte, care circula dupa ora 23. Intr-o alta zi, tramvaiul 3 care ar trebui sa fie la 17:15 la Lebada, dupa ce constat ca ajunge cu intarziere, opreste la UTA, la semafor. Nenea vatmanul coboara si trece pe linia cealalta, asteptand sa vina tramvaiul 18. Avea probabil chestiuni importante de impartasit cu colegul lui. Abia dupa ce isi rezolva ei problema, plecam.„
”Seara, in Micalaca, la Miorita. Merg in statie cu 5 minute inainte de venirea tramvaiului 18 (programat la 23:16). La ora 23:11 imi trece prin fata nasului, cand tocmai ieseam de pe strada. Stau in frig pana la 23:28, cand vine un nou 18, care se taraste pana la Podgoria (desi se tara, presupun ca omul incerca sa se integreze in program asa ca, de el, nimic de zis). Ajung la Podgoria la 23:35, cand trece pe langa mine tramvaiul 3 (care trebuia sa vina la 23:44). Fiind in cealalta parte a intrersectiei, nu il mai ajung. Nu-i nimic. Vine un 6. Tocmai traversez si intru in statie. Tramvaiul 6 trece absolut gol, cu liminile aprinse, intra in statie si merge mai departe. Nu opreste. Merg pe jos pana la gara. Vine, la 23:47, tramvaiul 3, dar care merge numai pana la UTA. Urmatoarele 2 tramvaie se retrag, si ele, in depou. O iau iarasi pe jos si ajung acasa la 00:10. Altfel spus, o ora de la Miorita in Vlaicu, frig, mers pe jos, abonament platit inutil”.
”Pe Voinicilor trebuie sa fie tramvaiul la ora 05:31 dimineața, la Profi… De multe ori nu e asa plus ca se mai opreste la gheretele dinainte de statie cum s-a intamplat recent.. Era ora 05:50, apare tramvaiul dar se opreste la gherete iar, apoi, pana la destinatie merge cu viteza melcului… Inclusiv pe Renasterii unde sunt linii noi… am intarziat la munca nu o data din cauza asta… Daca pierd o ora de munca imi deconteaza CTP-ul???”
Ce spun cei de la CTP?
Pentru a obține răspunsuri la nemulțumirile călătorilor, am contactat-o pe Mariana Birău, directorul CTP Arad. După ce a citit ce au scris cititorii noștri aceasta ne-a spus punctul său de vedere. Să le luăm pe rând…
Legat de una din cele mai mari nemulțumiri – nerespectarea orelor în care circulă tramvaiele – directorul CTP spune că ”doar dacă se întâmplă ceva în oraș care să dea peste cap circulația, tramvaiele nu ajung la timp. Eventual, la cursele de seară, nu respectă întru totul programul pentru că vatmanii au tendința să plece mai repede. Am aplicat și câteva sancțiuni din această cauză. Referitor la Gai și Grădiște, tramvaiele nu circulă foarte des pentru că nu sunt foarte mulți călători”. Doamna Birău susține că problemele legate de întârzieri vor dispărea odată cu introducerea sistemului de ticketing, când va exista GPS pe fiecare tramvai. Asta undeva în 2015…
În ceea ce privește vatmanii, directorul CTP spune că, la fiecare ședință le este atrasă atenția. ”Le spunem să fie respectuoși și să vorbească frumos cu călătorii. Vatmanii sunt imaginea CTP, oglinda noastră. Dacă sunt călători nemulțumiți care vin și îi reclamă, noi aplicăm sancțiuni”.
Și referitor la controlori… ”Aceștia sunt vulnerabili în fața unor călători, de multe ori fiind aproape de a lua bătaie. Este o muncă foarte ingrată aceea de controlor”.
Prețul biletelor și abonamentelor, care a crescut simțitor în ultima perioadă, ajungând la 2, respectiv 65 de lei, a stârnit multe nemulțumiri în rândul călătorilor. Ce spune Mariana Birău despre asta? ”Oamenii cred că este un serviciu care li se cuvine gratis. Prețul transportului în comun ar trebui să fie mai scump având în vedere cheltuielile pe care le are CTP dar datorită subvenției de la Primărie putem menține acest preț”.
Nu ultimul rând, referitor la mizeria și frigul din tramvaie, directorul CTP spune că: ”În fiecare noapte se mătură și se șterge praful în mijloacele de transport în comun. Se spală zece tramvaie pe zi iar, la Făt Frumos, avem un om care se ocupă de compostoare, semințe, ambalaje… În ceea ce privește căldura trebuie să spun că toate vagoanele sunt încălzite.”
Citiți principiile noastre de moderare aici!