Au ales calea cea mai uşoară, în încercarea de a ajunge la o înţelegere cu băncile sau cu instituţiile financiare nebancare (IFN) de la care au luat credite, căutând medierea în detrimentul proceselor în instanţă. Pe parcursul acestui an, 26 de persoane din Arad au apelat la specialiştii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), trimiţând cereri de negociere cu băncile şi cu IFN-urile care le-au dat bani cu împrumut. Potrivit reprezentanţilor CSALB, în ceea ce priveşte judeţul nostru, „din păcate, asistăm la o situație rar-întâlnită, deoarece niciuna dintre aceste cereri nu a fost acceptată până acum de bănci/IFN-uri spre negociere”. Însă nu este totul pierdut, existând încă posibilitatea ca instituţiile care au creditat arădenii să accepte aceste cereri de mediere.
„Descriem mai jos natura acestor spețe, în speranța că informațiile pe care le furnizăm (anonomizate conform secretului bancar și OG 38/2015) vor ajuta consumatorii să înțeleagă mai bine mecanismul de funcționare al CSALB și să îşi formuleze cererile de negociere mai fundamentat, pentru a primi un răspuns pozitiv din partea băncii. Cauzele pentru care asistăm la această situație sunt următoarele: 17 consumatori au solicitat ștergerea înregistrărilor din Biroul de Credit. Astfel de cereri reprezintă spețe simple, care nu fac obiectul unor negocieri în cadrul CSALB, și se pot soluționa prin cerere direct către banca sau IFN-ul care a făcut înregistrarea consumatorului în Biroul de Credit”, ne-au informat reprezentanţii Centrului de Soluţionare a Litigiilor.
Iar exemplele continuă: „Un consumator a transmis opt cereri diferite, toate în relație cu mai multe IFN-uri. În toate cererile, consumatorul a invocat dobânzile mari și depășirea gradului de îndatorare, solicitând reeșalonarea creditelor. Patru dintre aceste cereri au fost respinse de IFN-uri, iar alte patru sunt în faza de filtru (se așteaptă răspunsul comerciantului). Printre răspunsurile transmise de IFN-urile care au respins intrarea în negociere, menționăm: <Începând cu luna august, reprezentanții departamentului de recuperare creanțe au încercat să-l contacteze săptămânal pe debitor pentru a stabili motivele care au dus la neplata ratelor și a analiza posibilitatea rambursării creanței în condiții mai avantajoase pentru client. Menționăm că în toată această perioadă debitorul nu a adus la cunoștința subscrisei că s-ar afla în imposibilitatea de a-și achita creanța, ignorând încercările creditoarei de a găsi o soluție cu privire la rambursarea creditului>”, după cum ne spune Cătălin Bălan, specialist PR în cadrul CSALB.
Euro şi cazinou
O altă solicitare transmisă de un arădean către CSALB se referea la conversia creditului din euro în lei, după ce moneda europeană a crescut cu 33 la sută faţă de momentul în care banca i-a acordat creditul acestui consumator. „Un alt consumator din Arad a solicitat conversia monedei creditului din Euro în Lei. Consumatorul spune că a contractat un credit de 60.000 Euro în 2008, iar de atunci cursul valutar s-a majorat cu 33%. Acesta a solicitat conversia soldului la cursul de la data acordării împrumutului. Banca a refuzat solicitarea de a face conversia la cursul de acum 15 ani, dar i-a propus consumatorului să transforme valuta creditului din Euro în Lei, la cursul de schimb de la data solicitării, cu stabilirea nivelului dobânzii în funcție de IRCC”, ne-a mai explicat Cătălin Bălan.
În sfârşit, o situaţie care poate părea hilară şi-a găsit rezolvare. Un arădean care a luat un credit a jucat banii la cazinou şi a cerut băncii o reeşalonare a creditului, cu scăderea valorii ratelor.
„Un alt consumator arădean solicită băncii plata unei rate lunare mai mici și eșalonarea împrumutului pe o perioadă mai lungă de timp deoarece <Am jucat aproape întreaga suma la casino online>. Răspunsul pe care banca l-a transmis CSALB: <Cererea a fost soluționată direct cu consumatorul, după ce acesta s-a adresat băncii și a început procesul de restructurare pentru creditul deținut>”, ne-au mai spus cei de la CSALB.
Cu sutele, în ţară
„Numărul proceselor dintre consumatori și bănci este la cel mai scăzut nivel din 2015, anul înființării Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Dacă în perioada 2015 – 2016 erau aproximativ 40.000 de procese între consumatori și bănci, iar anul trecut numărul litigiilor era de 13.000, în 2023 evidențele sistemului bancar arată că numărul proceselor a scăzut până la 12.000. S-au înmulțit, în schimb, negocierile și împăcările dintre consumatori și bănci în cadrul CSALB. În primele 9 luni ale anului, 575 de oameni au negociat cu băncile condiții mai bune pentru contractele existente, iar până acum 475 dintre ei au ajuns la un acord cu banca și au găsit o soluție la problemele semnalate, cu 20% mai mulți decât în aceeași perioadă a anului trecut”, ne-au transmis reprezentanţii Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar. Durata este unul dintre motivele scăderii numărului de procese din instanță. „Potrivit sondajului CURS realizat în luna iulie 2023, la solicitarea CSALB, consumatorii de produse și servicii financiare apreciază cel mai mult rapiditatea în rezolvarea problemelor pe care le au cu băncile și/sau IFN-urile. În ultimii doi ani, durata medie de soluționare a unei înțelegeri amiabile între consumatori și bănci a fost de aproximativ 30 de zile în cadrul CSALB. Deschiderea unei căi de comunicare directă cu banca, gratuitatea pentru consumatori a procedurilor de conciliere, simplitatea negocierilor, precum și expertiza conciliatorului sunt aspecte pe care clienții persoane fizice le consideră prioritare în demersul de rezolvare a problemelor pe care le au cu băncile/IFN-urile”, se arată într-un comunicat al CSALB.
Cine este CSALB?
CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere, este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță.
Trimite articolul
XNu le e RUSINE sa tot scumpeasca robor-ul si ircc-ul?dar,nu le e frica de dzeu?salariile,alocatiile si pensiile pe CAND se scumpesc DRASTIC k aceste 2 marsavii numite HOTIE?-robor si ircc!preturile,facturile pe CAND se ieftinesc asa drastic ca si scumpirile astea peste noapte?nu va mai satura satana de bani si avere!
-
Cu Ircc sunt si eu,am rata aproape dubla la locuinta,presedintele tarii de ce nu ia masuri impotriva bancilor?
Băncile în RO sunt HOȚI în LEGE, cu girul GUV și Isărescu jegmănesc și fură în LEGE, cetățenii și firmele Românești.”HLAL ȚARĂ