Cardul european de asigurări sociale de sănătate este de nelipsit din portofoliul celor care călătoresc în ţările Uniunii Europene. Nu este un document care condiţionează călătoria, dar este un document justificativ al calităţii de asigurat a titularului, conferindu-i acestuia dreptul de a beneficia de asistenţa medicală necesară în cursul şederii temporare într-un stat membru UE. Indiferent dacă şederea e determinată de motive turistice, profesionale, familiale sau e legată de studii.
Beneficiari
De la începutul anului până în luna aprilie a acestui an, la nivelul judeţului Arad au fost emise 3.973 de carduri europene, cu 267 mai multe faţă de perioada similară a anului trecut. O creştere nesemnificativă, totuşi – apreciază reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Arad.
Printre titularii cardurilor se numără multe persoane vârstnice (care-şi reînnoiesc documentele imediat ce acestea expiră); foarte probabil, sunt părinţi ai unor arădeni stabiliţi în străinătate, pe care îi vizitează în mod constant.
Printre beneficiarii cardurilor se numără şi membrii unor familii întregi, în astfel de cazuri fiind vorba de persoane care se pregătesc să meargă în vacanţă într-unul sau mai multe state UE.
2012: zero plăţi
Austria, Italia, Germania, Belgia, Franţa, Norvegia, Slovacia şi Suedia sunt ţările în care asiguraţii arădeni au beneficiat de servicii medicale acordate în baza cardului european de asigurări de sănătate. E vorba doar de urgenţe, între acestea numărându-se serviciile medicale ambulatorii, transportul sanitar sau serviciile de spitalizare.
„Dacă o persoană foloseşte cardul, ea se va adresa unei instituţii medicale din ţara respectivă, formalităţile urmând a se face între casa de asigurări de sănătate de acolo şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Casa Naţională transmite CAS Arad un formular de solicitare, noi verificăm valabilitatea cardului şi dacă persoana asigurată e în regulă şi ulterior facem plăţile” – explică Bianca Găicean, purtător de cuvânt al CAS Arad.
În cursul anului 2012, CAS Arad nu a făcut deloc plăţi pentru servicii acordate în baza cardului european de asigurări sociale de sănătate. Semn că arădenii nu au fost nevoiţi să-l folosească…
Acte necesare
Documentele necesare pentru eliberarea cardului european sunt:
*cerere tip (se găseşte la sediul CAS-parter sau pe site-ul www.casar.ro);
*cartea sau buletinul de identitate; *certificatul de naștere (doar pentru minorii sub 14 ani);
*dovada calității de asigurat (adeverința de salariat, talon pensie, alt act specific, după caz). Cardul va fi livrat asiguratului personal, prin poştă, ca scrisoare recomandată simplă, în maximum zece zile de la înregistrarea cererii. Documentul este valabil şase luni.
diana.dutu@informmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!