Respirăm un aer tot mai poluat de la un an la altul și nu părem foarte preocupați de riscurile la care ne expunem. Rapoartele autorităților de mediu atrag atenția că în ultimii ani au crescut emisiile cauzate de trafic, atât pentru că sunt tot mai multe mașini în circulație, dar mai ales din cauza stării tehnice precare a acestora, foarte multe dintre cele care circulă în Arad având o vechime de peste 12 ani. Aduse din afara țării după eliminarea timbrului de mediu (cunoscut mai mult ca „taxa auto”), mașinile vechi au schimbat semnificativ parametrii poluanților relevanți, înregistrați de stațiile automate de monitorizare a calității aerului din județ.
Emisiile de CO2
Potrivit datelor primite de Jurnal Arădean/aradon.ro de la Agenția pentru Protecția Mediului, gazele cu efect de seră, praful și oxizii de azot sunt principalii poluanți ai căror parametri au crescut mult în 2017. Cantitățile de dioxid de carbon (CO2) care au ajuns în atmosferă au fost calculate pe baza datelor primite de Agenția Națională pentru Protecția Mediului de la Registrul Auto Român privind numărul de mașini aflate în trafic și emisiile acestora. Pentru județul nostru a rezultat o cantitate de 468.233 de tone de CO2 în anul 2017, față de 397.936 tone în 2015. Este o creștere semnificativă, iar cifrele pe 2018 ar putea fi și mai mari, însă calculele nu au fost făcute încă.
Tone de praf în aer
Praful provocat de trafic pune, de asemenea, probleme mari privind calitatea aerului. Conform autorităților de mediu, în atmosferă au ajuns 142 de tone de pulberi în suspensie PM10 în tot anul trecut, cu 13 tone mai mult decât în 2015. Este vorba doar de praful generat de traficul rutier, nu și de sectoarele economice, cum ar fi cel al construcțiilor, care trimite mari cantități de praf în aer, mai ales în ultimele luni, de când avem deschise șantierele din cartiere în cadrul proiectului de regenerare urbană. În cazul oxizilor de azot (NOx), am sărit de la 2574 tone în 2015, la 2888 de tone anul trecut.
Depășirile anuale
Reprezentanții AMP Arad ne-au declarat că deși se constată o creștere a cantităților principalilor poluanți cauzați de trafic, valorile limită sunt depășite destul de rar. De exemplu, în cazul pulberilor în suspensie PM10, la cea mai relevantă stație de monitorizare, cea din zona pasajului de la Polivalentă, au fost înregistrate 15 depășiri în primele nouă luni ale acestui an. În 2017, depășirea limitelor s-a constatat de zece ori.
Vechituri oprite în trafic
Majoritatea mașinilor înmatriculate anual în Arad sunt cumpărate la mâna a doua, conform autorităților. Vechimea acestora își spune cuvântul asupra stării tehnice în care se află, fapt dovedit de controalele RAR din trafic. La unele filtre organizate împreună cu Poliția se întâmplă ca jumătate dintre vehiculele verificate să fie respinse, prin reținerea certificatului de înmatriculare, pentru că sunt considerate neconforme din punct de vedere al securității rutiere.
Istoria taxei
Taxa auto a fost introdusă în ianuarie 2007, calculându-se în funcţie de vechimea maşinii, tipul de catalizator şi capacitatea cilindrică. Taxa a fost modificată doi ani mai târziu, valoarea ei fiind scăzută, pentru ca din ianuarie 2012 să fie suspendată până la finalul anului, iar cei care plătiseră deja urmau să îşi recupereze banii. În martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu, care a fost calculat pe baza emisiilor de CO2 scrise în cartea de identitate a maşinii. La începutul lui 2017, timbrul de mediu a fost eliminat și el, împreună cu alte taxe nefiscale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!