ARAD. Ministerul Transporturilor a întocmit şi pus la transparenţă Planul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030. Documentul, care are o importanţă uriaşă în strategia de dezvoltare a infrastructurii din România, indiferent că vorbim de domeniul rutier, feroviar sau naval, poate fi consultat de public, iar Ministerul Transporturilor aşteaptă sugestii referitor la acest document.
În ceea ce priveşte Aradul, oraşul nostru nu apare cu prea multe investiţii noi în domeniul infrastructurii pentru următorii zece ani. În schimb, Aradul apare drept o staţie a ceea ce se doreşte a fi trenul metropolitan al Timişoarei.
În acest plan de investiţii de vorbeşte de înfiinţarea unor trenuri metropolitane în oraşele mari ale ţării. Oraşele care vor beneficia, în viitor, de trenuri metropolitane, au fost stabilite în urma punctării unor criterii, cum ar fi populația/km rute, cifra de afaceri, numărul agenților economici, numărul angajaților, potențialul universitar, potențialul de deservire al aeroportului, potențialul de deservire turistică, potențialul de descongestie/câștig de timp şi viteza comercială feroviară.
În urma aplicării acestor criterii, s-a ajuns la concluzia că Bucureştiul are cea mai mare nevoie de trenuri metropolitane, capitala obținând cel mai mare punctaj, respectiv 94,9 puncte, urmată de municipiile Cluj-Napoca (67,5 puncte), Iași (62 de puncte), Brașov (56,5 puncte), Constanța (52,1 puncte) și Timișoara (50,6 puncte), iar punctajul cel mai mic, de 7,9 puncte, a fost obținut pentru municipiul Tulcea.
„Finanțarea investițiilor pentru implementarea trenului metropolitan se va face în funcție de punctajul obținut la prioritizare în ordinea <primul venit, primul servit>, în funcție de disponibilul financiar”, se arată în programul de investiţii pentru următorii zece ani.
Aradul nu se află departe de topul de mai sus, dar punctajul obţinut este destul de mic, de numai 37,9 puncte, surclasând oraşe importante din ţară, cum ar fi Craiova sau Oradea. Totuşi, nu ne calificăm pentru finanţare.
În schimb, Aradul va deveni o haltă a Timişoarei, o staţie a trenurilor metropolitane ale oraşului vecin. În acelaşi program de dezvoltare s-au făcut şi simulări ale viitoarelor trasee ale trenurilor.
„Nodul feroviar Timișoara, unul dintre cele mai complexe din țară, poate asigura mobilitatea populației pe toate direcțiile în raport cu municipiul reședință de județ. Cele mai importante axe de transport pentru pasageri sunt în lungul magistralei feroviare 900 (spre Lugoj – Caransebeș), dar și în lungul rutei 310 spre Arad. Deloc de neglijat sunt și rutele nemodernizate spre Buziaș, Stamora Moravița, Lovrin, Giarmata-Radna sau Jimbolia, care traversează arii periurbane importante din punct de vedere al investițiilor recente în industrie, servicii, agricultură sau al dezvoltărilor imobiliare”, se arată în documentul Ministerului Transporturilor.
Timişoara ar urma să aibă trei linii feroviare metropolitane, iar una dintre ele ar urma să funcţioneze pe ruta Lugoj – Buziaș – Giroc – Timișoara Nord – Sânandrei – Băile Călacea – Orțișoara – Arad. Aşadar, chiar dacă nu are vreun rost nici măcar să visăm la trenuri metropolitane care să lege municipiul Arad de localităţile din jur, putem spera să ajungem măcar o haltă a trenurilor metropolitane din Timişoara.
În două etape
Potrivit planului de investiţii în infrastructură, implementarea acestui tip de transport feroviar se va realiza în două etape. Faza 1 se referă la implementarea proiectelor pe rutele feroviare existente care prevăd lucrări de complexitate redusă cu timpi mici de implementare, nu modernizări semnificative ale liniei de cale ferată. Tot în această etapă va fi eligibilă achiziția de material rulant. Faza 2 se referă la implementarea proiectelor cu intervenții semnificative (modernizare, electrificare, reparație capitală, reconstrucție linii desființate, construcția unor noi linii pentru deservirea echilibrată a întreg teritoriului vizat).
Trenuri necesare
Planul de investiţii al Ministerului Transporturilor face referire şi la numărul de garnituri feroviare necesar pentru implementarea proiectelor de trenuri metropolitane. La nivel naţional, potrivit unui studiu al Autorităţii pentru Reformă Feroviară, ar fi nevoie de un total de 110 trenuri. Dintre acestea, 37 ar urma să fie rame electrice de lung parcurs, 11 rame diesel de lung parcurs, iar 62 de garnituri ar urma să fie rame electrice de scurt parcurs. Valoarea totală a achiziţiei acestor trenuri noi este estimată la un miliard de euro, iar banii ar urma să fie asiguraţi din fonduri europene nerambursabile.
Trimite articolul
X,,chiar dacă nu are vreun rost nici măcar să visăm la trenuri metropolitane care să lege municipiul Arad de localităţile din jur,,,
Mentalitate de iobag/sclav -asistat social al secolului XXI. Strabunicii nostri au construit calea ferata in Podgorie, fara sprijin de la BUCURESTI; sprijinul de la bucuresti a venit pe urma la distrugerea caii ferate. Fiecare judet trebui sa si calibreze singur dezvoltarea infrastructurii, in functie de cum vrea sa se dezvolte el insusi. In plus judetul Arad nu e un apendice al orasului Arad ,exista viata (SI INCA FOARTE BUNA DIN PUNCT DE VEDERE AL CALITATII) in in afara orasului Arad. Cei care asteapta bani de la bucuresti vor astepta mult si bine si vor sfarsi in buda istoriei ca orice entitate care s-a bazat vreodata pe bucuresti.
Poate ca dorim ca judetul nostru sa ramana un pic in urma, sa ramana un pic mai salbatic, mai in armonie cu natura, putem accesa fonduri europene pentru transportul verde cu caruta.
-
“Cei care asteapta bani de la bucuresti vor astepta mult si bine”. Cu ce bani credeți că a fost modernizată gara din Arad?
-
Gara a fost modernizata pentru ca e a CFR ului, nu pentru ca e a aradului, decizia a fost luata exclusiv de bucuresti, nu s-a luat in considerare aradul,aradul nu a avut drept la cuvant, aradul doar a fost informat ca bucurestiul modernizeaza o gara a unei societati care i apartine lui.
-
Bulă, gara din Arad a fost modernizata, partial, cu fonduri europene, fiind parte a Coridoruluu IV Pan-European, ca si restul statiilor de pe coridor, inclusiv haltele. Cu banii aia au fost modernizate aprope statiile CF din municipiile resedinta de judet, unele beneficiind de statii noi, construite de la ZERO. CFR Infrastructura detine statiile de cale ferata, liniile, peroanele. Restul banilor provenind din inchirierile facute catre operatorii de transport care circula cu material rulant pe calea ferata, dar si a spatiilor comerciale din incinta statiilor de cale ferata. O parte din banii pe care ii dau unii pe bilete se duce la CFR Infrastructura, indiferent ca operatorul este CFR Calatori, Astra, Softrans, DB, GFR sau oricare altul.
-
Adica cea mai moderna gara din Romania si din estul europei e halta a timisoarei, ce fumati autorii astia de articole, mergeti in gara la Timisoara sa va intoarceti in timp cu boschetari si aurolaci si peroane ca in 1990.
-
Mulțumește administrația falconeti.
-
Nu știe ce înseamnă haltă.
-
ce legatura are gara moderna cu fiabilitatea tot mai putini oameni care isi permit sa traiasca din cauza salarilor nici si a puterii de cumparare tot mai mici?
-
Si, oare de ce in ultimii 10 ani, in Timisoara EU EXPLODAT INVESTIȚIILE, ridicând mult nivelul dectrai și calitatea vieții, în schimb Aradul, DESI AVEA CEA MAI MARR DESCHIDERE LA AUTOSTRADA, a bătut pasul pe loc, ba CHIAR E REGRESAT (investițional!).
Poate pt că NIMIC NU A PUTUT MIȘCA in Aradul ăsta, dacă “Falcă & Co.” NU-SI PRIMEAU COTA…?! 🤔
-
-
ioane sper că măta nu-i iară gravidă, că de obicei mama proștilor mai tot timpul e, fată proști ca tine de 4 ori e an
-
Te infornez ca in Martie incepe modernizarea Gări de Nord Timișoara 6 milioane euro.
Dute ba cu articolul tău de 2 lei, tu cred ca tre iești pe alta planeta, Aradul are gara printre cele mai moderne gari din România și infrastructura rutiera printre cele mai bune din tara, stadion de fotbal nou, unde vezi tu astea în Timișoara?!?
Timișoara are magazine și maluri și multa pulime din străfundurile Olteniei.
-
ce ai cu oltenii baiete? sunt romani asa ca mine si ca tine!
PS: ca sa nu te agiti, sunt aradean din strabunici -
timisoara s a dezvoltat aradul a regresat din arad se pleaca in timisoara adica aradul e un fel de sat …realitatea te bate la fund
-
stadion de 11000 de locuri,TM face stadion nou de 9000loc in calea buziasului(un an)altulde 3oooo(loatie dan paltinisanu) trezestete nu compara ar cu tm pupal mai departe pe falca!
Aradul are linie de mare viteza, timisoara nu are.
Arad cea mai moderna gara din Romania, si daca e sa ne uitam la garile din judetu Arad, vezi Sofronea, Curtici toate arata de 1000 de ori mai bine ca gara din timisoara, mai degraba Timisoara este halta a Aradului. Dar din ura voastra pentru obsesia voastra Falconetii trebuie sa dispretuiti tot ce se poate pana si domeniile in care Aradul e in top.
-
Conform specificatiilor din domeniul feroviar international o linie de cale ferata se numeste “de mare viteza” doar daca pe ea se vircula cu minim 125mph adica 201kmh. Momentan pe coridorul IV PanEuropean se circula pe linia refacuta Curtici-Arad cu maxim 160kmh ( maximul constructiv al liniei ) iar pe Arad-Milova se circula pe un fir cu maxim 120kmh-tren inter regio. Cand va fi gata aceasta cale ferata se va circula pe Curtici-Simeria cu maxim 160kmh , deci nu este de mare viteza. Degeaba locomotivele seria EA care sunt in dotarea CFR + cele noi si moderne de la Softronic sunt capabile de viteze de 200kmh + vagoanele cu boghiuri AVA200 -Astra Arad permit viteze de 200kmh , daca liniile magistrale M200 si M800 permit dupa refacere completa maxim 160kmh. Cat despre moderna gara din Arad : dupa ce a fost modernizata si data in folosinta nimeni nu o mai ingrijeste . Unde erau becuri care luminau in tavan acum sunt arse-arse zeci de becuri ! Unde erau ziduri imbracte in folii de inox lucioase acum este jeg negru. Unde erau stalpi vopsiti pe peroane acum sunt cu funingine pt ca oamenii nu au avut unde stinge tigara inainte sa o arunce in cosul de gunoi. Seful de gara ar trebui dat afara de mult. Dezinteres si bataie de joc la maxim. Asa ca propun sa o lasati mai usor cu noua gara moderna si linia de semi-viteza a magistralei M200. Si este adevarat, Aradul va deveni peste putin timp o halta a timisorenilor. Poate chiar un catun !
-
Sperăm să avem onoarea ca măcar odată pe lună să oprească măcar un tren în halta pe care falkăkatul și clika lui de scursuri și gunoaiele și jegurile umane care l-au votat și susținut l-au făcut ca pe un cătun din anii 1400. Numai jeguri umane și scursuri au putut vota un falkăkat sau un bibi… RUȘINE scursurilor, nu mai mergeți kăkaților la vot să nu ne oferiți un viitor de kăkat ca voi.
-
Sa nu uitam ca Aradul la dat pe Falca. Mare om de cultura si prosperitate.
-
Din pacate nu Aradul l-a dat, ci un cătun din Muntii Apuseni. Ceea ce a facut el la Arad a fost sa re-creeze acea atmosfera din zona in care a copilarit si de care nu se putea despărți. Asa a ajuns orasul o comuna tot mai saraca si goala.
Degeaba a fost modernizată, ca jegul nu a mai fost curățat de la modernizare. Efectiv începe să arate la fel de infect ca si inainte de modernizare. Mergeți la Cluj si la Oradea, să faci care nu au fost modernizate, dar care sunt curate, si iti face placere sa intri in ele. Nu suntem cu mult mai presus fata de timișoreni, decât ca e modernizată gara, în rest la fel de infecta.
Când eu visez ca să mai prind vremuri(în viață) în care sa pot sa chem o dronă sa ma ducă la costuri de kkt unde vrea mușchii mei în cel mai scurt timp și cel mai confortabil, prostii care fac punctaje încă mai visează sa se ascundă în căpița cu fân, când vine ploaia
-
Din metropola Lugoj in metropola Arad.Chiar vor fi călători? Ce paguba mai mare pt o tara decât sa circule trenurile aproape goale?Dacă mai punem și autobuze,chiar private,cu locuri multe goale ne dam seama ca e multa poluare si ineficienta.
fara educatie de top nu exista viito. Suntem halta, mai bn zis am devenit halta ptr ca ne pleaca tinerii in alte parti si nu revin dupa finalizarea scolilor.
Multumiti universitatilor aradene in special universitatii de stat UAV. Lizica si palgiatoarea Lile se aude?
Nu-i prea inteleg pe cei care viseaza la trenuri meropolitane, cai ferate de mare viteza, gari moderne in timp ce tot mai multi romani folosesc masinile personale incl. pt. naveta fara sa ma amintim de mijloacele de transport in comun, firmele sau scolile care au inceput sa asigure transportul angajatilor proprii sau elevilor etc Ma uit in trecere, de la distanta la gara moderna din Arad si mi se pare destul de pustie si dezolanta comparativ cu forfota care era pe vremuri incl. in jurul ei.
E un jeg in Gara Arad de ti se face rau. Pacat, ca are potential.
Ridicol articolul. Cine are minte, înțelege ca Aradul beneficiază de un tren spre Tm și invers.Ce halta? E ca în bancul cu intrași în Craiova și ieșiși din Craiova. Atât ca beneficiază de punctajul Tm și de apropierea dintre orașe.
În plin razboi, respectiv în anii ’40, arădenii își făceau plimbarea de-alungul peronului gării, intrau la restaurantul de lux al gării, unde consumau cele mai alese mâncăruri românești și băuturi franțuzești și se delectau cu o muzică selectă !
Vai câte comentarii! Doar nu credeți că se va face ceva. Pe tâlharii de la București îi interesează doar studiile de fezabilitate si eventual niște licitații pentru ceva materiale. Apoi, gata , ca linia de tramvai spre zona industrială. Norocul nostru a fost că UE a vrut cale ferată de la Curtici la Constanța.
Articol comandat de pe Bega domnule autor?
Esti penibil ca si in alte articole pe care le scrii.
O halta intrun oras care este un nod feroviar mai imp decat tm ? Domnule Gherasim…ia dute tu la timisorenii tai ca la ARAD vad ca nu iti place…..mars ma de aici…..tu si cu Ando care v-ați vinde si mama pt ceva marunti
Alin Gherasim, iar ai vrut sa te dai ziarist!? LOL
Astăzi DOCTARI GRUP BERLIN A ANUȚAT CONSTRCTIA CELUI MAI MARE HUB MEDICAL DIN ESTUL EUROPEI LA TIMISOARA.
NO COMENT.
Am observat ca foarte multi laudati Oradea si Timisoara. Daca este asa de bine in Oradea ce cauta atatia bihoreni stabiliti in Arad? Sarbatoresc chiar si un Revelion al bihorenilor!
-
Bihorenii și moții ca de altfel și alte etnii, se stabilec unde găsesc fraieri
-
Asta era pana acum vreo 10 ani. Mult mai multi aradeni sunt stabiliți în acest moment în Oradea. În ultimii ani, s-a plecat pe capete din Arad spre Oradea. Nu prea se mai muta nimeni la Arad, efectiv Aradul nu are nimic de oferit în fata Oradiei, e un fel de Pecica mai mare și cu tramvaie. Oradea ne da clasă la orice capitol.
-
Ca sa nu mai spun, ca toata lumea din Arad merge ori la Timișoara ori la Oradea sau Bihor în weekend, la shopping, aquapark la Oradea, Targ de craciun, evenimente, tratamente, plimbare, zoo, Muzeul Țării Crisurilor, schi la Vartop-Arieseni sau Stana de Vale, Băile Felix si 1 Mai etc. Ce sa faci aici? Si de ce ar vrea cineva sa se mute aici, mai ales din Bihor.
-
Aceasta gara din Arad a fost modernizata ca asa a vrut europa nu idioti de politicieni, singurul lucru important e ca ne situam pe cel mai mare coridor de acces spre vest.
Altfel dupa politicieni de rahat eram ca si tinutul uitat de timp.
Si asa suntem satul cu nume de municipiu cu autostrada langa noi si cea mai importanta poarta spre vest.
Ar fi trebuit sa avem cea mai mare dezvoltare dar cand alegi doar prosti in conducerea judetului si a orasului normal ca ramai doar cu pozitia asta buna spre vest.
Toata dezvoltarea orasului a fost oprita din interesul unora ce sau perindat in functii publice in acrst oras.
Titlul este cam exagerat, poate chiar puțin tendențios. Aradul este și va fi cel puțin pentru încă o bună perioadă principalul nod feroviar din vestul țării. Și asta datorită poziției geografice mult mai favorabile decât a vecinilor din Timișoara sau din Oradea. Așa a și devenit orașul nod feroviar de primă importanță. În perioada de după Unire, Regionala de căi ferate avea sediul in clădirea care găzduiește acum Liceul CFR, fiind mutată la Timișoara în perioada interbelică. Avem tot ce ne trebuie în Arad, însa nu prea știm să punem în valoare. Din nefericire denigrarea orașului este în vogă printre localnici, care-l “alintă” cu atributul de “sat” uitând că prin pasivitatea lor au contribuit și ei la acest “statut”. Puteți citi despre isoria gării din Arad la:
https://www.arad.zone/blog-ar/gara-central%C4%82-arad