50 de milioane de euro. Atât ar putea primi Consiliul Judeţean Arad pentru ultimul proiect de infrastructură care ar putea fi finanţat prin POR 2014-2020. În momentul în care a fost întocmită lista proiectelor care vor fi depuse pentru finanţare europeană, primele două proiecte au fost modernizările drumurilor Arad-Şiria-Pâncota-Buteni şi Sânpetru German-limită de judeţ Timiş. Însă, pe lângă lista principală, a fost întocmită şi o listă de rezervă. Iar cap de listă a fost proiectul care vizează închiderea centurii municipiului Arad, respectiv o şosea care să lege DN 69, prin Fântânele şi Vladimirescu, de DN 7. Potrivit ultimelor studii realizate, această centură va costa nu mai puţin de 50 de milioane de euro.
În plus, judeţele din regiunea Vest a ţării nu au depus proiecte pe infrastructură, aşa că, în cadrul POR 2014-2020, au mai rămas fonduri. Şi au rămas fonduri multe. Iar Consiliul Judeţean Arad vrea să profite de acest lucru.
Hotărâre pentru exproprieri
În ultima şedinţă CJA, consilierii au fost chemaţi să voteze o hotărâre pentru aprobarea declanşării procedurii de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes judeţean „Modernizare DJ 709G, inclusiv pod peste Mureş, pentru funcţiunea de centură Est Arad”. „Vorbim despre cel mai important proiect de infrastructură pe care l-a avut Consiliul Judeţean vreodată. Investiţia are rolul principal de a reduce traficul în intersecţia de la Podgoria, dar şi la trecerea de cale ferată dintre Arad şi Vladimirescu”, a explicat Iustin Cionca, preşedintele CJA.
Vorbind despre cifre, bucata de centură care va închide inelul Aradului va avea nevoie de o suprafaţă de teren totală de 45 de hectare, va fi lungă de 11 kilometri, în cadrul proiectului va fi construit un pod peste Mureş, lung de peste un kilometru, dar şi un pasaj peste calea ferată. Potrivit estimărilor punctate în studiul de fezabilitate, costurile acestei lucrări se vor ridica la 217 milioane de lei, o sumă enormă, care, dacă proiectul va fi finanţat, va fi suportată de Uniunea Europeană. Tot în studiul de fezabilitate se mai arată faptul că investiţia ar urma să fie finalizată în 18 luni de la predarea amplasamentului către constructor, lucru de care noi ne cam îndoim. „Centura va începe la intersecţia DN 69 cu autostrada, prin Fântânele şi până la ieşirea din Vladimirescu, în zona Combinatului Chimic. De aici, începem un al doilea proiect, un drum care va trece prin combinat şi se va intersecta cu drumul judeţean care merge spre Horia-Şiria”, a explicat şi Sergiu Bîlcea, vicepreşedintele CJA. „Tot traficul greu va fi deviat atât din municipiu, cât şi din Vladimirescu”, a mai spus Bîlcea.
Urmează birocraţia
Tot ceea ce v-am prezentat mai sus este doar o poveste, dacă ADR Vest va decide că proiectul nu poate fi finanţat din fonduri europene. Şi asta pentru că CJA nu are banii necesari investiţiei. Dar, dacă proiectul va fi aprobat, intrăm în faza de birocraţie şi este greu de crezut că lucrările ar putea începe mai devreme de finalul anului 2019. Pentru că, după evaluarea proiectului şi teoretica admitere a lui, urmează semnarea contractului de finanţare, apoi licitaţia pentru realizarea proiectului tehnic, urmată de licitaţia pentru realizarea lucrărilor efective şi, după stabilirea câştigătorului, depunerea unor posibile contestaţii. Ţinând cont de perioadele de timp necesare pentru organizarea acestor licitaţii, în cel mai optimist caz, lucrarea va începe peste un an şi jumătate. „Licitaţia va fi realizată pe trei segmente distincte: unul vizează drumul în sine, unul pasajul peste calea ferată, iar al treilea podul peste Mureş. Practic, vom avea trei licitaţii şi, posibil, trei firme care vor lucra”, a declarat Sergiu Bîlcea.
Ne batem
O altă veste nu tocmai bună se referă la faptul că proiectul depus de CJA are concurenţă. Se pare că şi judeţul Caraş-Severin vizează un mega-proiect de modernizare a infrastructurii, urmând ca cele două judeţe să intre într-o bătălie pentru banii europeni. Rămâne de văzut cine va câştiga.
Citiți principiile noastre de moderare aici!