Despre cardul naţional de asigurări sociale de sănătate se vorbeşte încă din 2007. De-abia în această toamnă, însă, autorităţile pregătesc distribuirea acestui document medical către populaţie. Iar primele carduri vor fi distribuite asiguraţilor arădeni, cel mai probabil luna viitoare. Asta pentru că Aradul este nominalizat ca „judeţ pilot” la nivelul căruia se va realiza „testarea funcţionalităţilor cardului naţional – componenta informatică”. Cel puţin aşa se stipulează în proiectul de hotărâre de guvern pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul naţional de asigurări sociale de sănătate, proiect supus dezbaterii publice de către Ministerul Sănătăţii.
Nu sunt specificate nicăieri criteriile în baza cărora Aradul a fost ales singurul judeţ din ţară unde se va testa modul în care funcţionează cardul. Nici la nivelul Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Arad nu a fost făcută vreo informare oficială în acest sens. „O posibilă motivaţie ar fi activitatea noastră, care a fost bună în orice perioadă” – opinează Bianca Găicean, purtător de cuvânt al CAS Arad.
Dincolo de argumentele care au dus la nominalizarea Aradului ca judeţ pilot pentru testarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate, se află importanţa în sine a acestui document.
Ce date conţine
Cardul reprezintă o modalitate mai elegantă (în comparaţie cu adeverinţele de la locul de muncă) de a face dovada calităţii de asigurat. Poate fi folosit doar pe teritoriul României, prezentarea sa fiind obligatorie la medicul de familie, la spital şi la farmacie.
Cardul va conţine, pe lângă nume şi prenume, un număr de asigurat (altul decât codul numeric personal). În plus, va avea un cip pe care vor fi trecute şi alte date medicale, toate opţionale (grupa sanguină, RH-ul, bolile cu risc vital şi cele cronice de care suferă, dar şi acceptul sau refuzul cu privire la donarea de organe). Medicul de familie este cel care va inscripţiona şi va activa pe cip datele medicale pentru care pacientul îşi dă acordul (printr-o declaraţie scrisă în faţa medicului). Tot pe cip se va putea trece şi numărul de contact al unei persoane, în caz de urgenţă.
„Este obligatoriu ca de fiecare dată când pacientul merge la un medic din sistemul public de sănătate să aibă cardul naţional de sănătate. În caz contrar, nu va putea primi servicii medicale plătite de CNAS sau va trebui să achite contravaloarea serviciilor efectuate, chiar dacă este asigurat în sistemul public. Orice posesor de card va avea asupra lui actul mai ales pentru cazuri de urgenţă”, se arată în proiectul Ministerului Sănătăţii.
Cardul naţional de sănătate va fi valabil cinci ani de la data emiterii. Valoarea unui card este doi euro, banii fiind plătiţi de minister. Cei care pierd cardul vor fi obligaţi să achite contravaloarea acestuia, dacă solicită un nou document.
Platformă
Cardul naţional, împreună cu prescripţia electronică şi dosarul electronic fac parte din Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate – PIAS.
diana.dutu@informmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!