Sau ceea ce reprezintă fundamentul pe care se construieşte o politică de marketing de succes la filarmonica arădeană.
Conform unui top al instituţiilor de cultură din vestul ţării, filarmonica arădeană se situează la loc de cinste. Între filarmonici, ocupa chiar primul loc cu peste 16.000 de spectatori plătitori de bilete şi mult peste 150 mii lei încasări realizate din vânzarea biletelor în anul 2010. Cum a fost posibilă această performanţă într-un an de criză?
Tălmaciu: Atragerea publicului spre sala de concerte este poate cea mai mare provocare cu care se confruntă un director al unei instituţii de cultură. Dacă vorbim despre o filarmonică, gradul de dificultate al acestei provocări creşte şi mai mult datorită faptului că, în general, muzica simfonică este considerată încă, mai ales în România, una dintre cele mai greu accesibile forme de expresie artistică. Cu toate acestea Filarmonica arădeană se bucură în ultimii ani de o recunoaştere a valorii evenimentelor cultural muzicale oferite publicului, recunoaştere dovedită în numărul tot mai mare de spectatori care ne preferă înaintea altor instituţii culturale locale. Nevoia de muzică este în Arad o realitate ce nu poate fi ignorată, aceasta fiind principala explicaţie a succesului la public.
Care este momentul de referinţă din calendarul repertorial al anului 2011 la Filarmonica de Stat Arad ?
Tălmaciu: Este foarte greu să mă opresc asupra unui singur eveniment din calendarul nostru propus publicului în anul 2011. Totuşi, m-aş referi la participarea Filarmonicii arădene, după o pauză de peste 40 de ani, în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu”. Participarea corului arădean în cadrul festivalului este rezultatul recunoaşterii valorice a acestui ansamblu coral profesionist care şi-a dobândit prestigiul pe parcursul multor ani dar mai ales în cadrul participărilor din ultimii ani la festivaluri internaţionale de prim rang şi a colaborărilor cu artisti invitaţi care au promovat arta corală arădeană la cel mai înalt nivel.
Este de menţionat faptul că în afara filarmonicilor din Cluj, Iaşi şi Timişoara nicio altă filarmonică „de provincie” nu a fost invitată să participe în cadrul ediţiilor de după 1989 în acest Festival.
Este managementul unei instituţii culturale o „artă” sau o „profesie”?
Tălmaciu: Există o întreagă dispută pe tema managerilor instituţiilor de cultură, punându-se adesea problema dacă un astfel de manager are nevoie sau nu de o specializare artistică sau culturală.
Eu fac parte dintre cei care afirmă că acest lucru este vital pentru o mai bună înţelegere atât în interior cât şi în exteriorul sistemului de referinţă. Tocmai aici cred eu că vorbim despre acea „viziune” corectă şi complexă pe care un astfel de manager o poate avea doar dacă el deţine şi o specializare artistică sau culturală. Aş da exemple celebre (Mahler, Bernstein, Karajan). Există însă şi reversul medaliei în cazul acestora, pentru că ei sunt, în egală măsură, parte din lumea artiştilor pe care îi au în subordine şi totodată reprezintă autoritatea ce trebuie să se detaşeze de aceştia, adresându-se din aceasta poziţie celor din exterior. Ei reprezintă veriga dintre cele două lumi. De foarte multe ori, aproape întotdeauna, liderul preia în acest context rolul „profetului” care „în ţara lui cinste nu are” pentru că el se confruntă, într-o oarecare măsură, cu nerecunoaşterea autorităţii lui din partea unora dintre „artiştii” din lumea comună.
Ce mesaj doriţi să transmiteţi publicului Filarmonicii?
Tălmaciu: Mesajele mele către publicul arădean se materializează prin fiecare concert realizat la Filarmonică de la începutul mandatului meu. Fiecare dintre aceste concerte a fost conceput nu numai cu mintea ci şi cu sufletul unui partener la un dialog imaginar dintre scenă şi sala de concerte. Am receptat la rândul meu, în măsura în care mi-a fost posibil, dorinţa şi aşteptările publicului, încercând cu ocazia fiecărui eveniment organizat să ofer o bucurie aşteptată şi necesară sau o surpriză muzicală plăcută.
„O instituţie de cultură are nevoie să fie condusă de un lider cu «viziune»”
Carte de vizită
Mihaela Rodica Tălmaciu
• Născută la 18 iunie 1961, în Arad, căsătorită; • Studii muzicale: Academia de muzică „Gh. Dima” Cluj Napoca; cursuri de perfecţionare orchestră şi muzică de cameră: Lanciano(Italia); • Cursuri de perfecţionare control intern şi managerial, management de proiect; • Director general al Filarmonicii de Stat Arad din 2008
JA-V.F.
Citiți principiile noastre de moderare aici!