„La 33 de ani de la abandonarea tramvaiului electric, urmele existenței lui se încăpățânează să reziste vicisitudinilor nepăsării”, spune arhitectul.
„Hala tramvaiului electric, de la intrarea în Pâncota, încă mai există. E drept, mutilată, cu interiorul afumat de oamenii străzii. O ușă cu dimensiuni impresionante a dispărut, dar golul ei a fost înzidit, iar cealaltă a supraviețuit ca prin minune. Au dispărut și tâmplăriile metalice de la majoritatea ferestrelor și ale ședurilor acoperișului. Cărămizi din parapeții unor ferestre au fost smulse și au luat drumuri necunoscute. Acum, la mai bine de un veac de la edificare, chiar avariată, hala tramvaiului electric mai păstrează elemente constructive, care ar putea fi mândria proprietarilor și nu numai a lor; dovezi ale folosirii betonului armat la construcții din perioada de lui de început în Europa. Acoperișul curb a fost realizat din pânză subțire de beton armat și este susținut pe ferme prefabricate din beton armat, cu mult înainte ca aceste practici să devină uzuale. Ușa rămasă, în trei canate, este o realizare tehnică care încă funcționează. Toate materialitățile halei constituie memoria locului. A lăsa hala să se distrugă echivalează cu ștergerea memoriei locului, a unei mărturii palpabile a existenței tramvaiului electric, unic din multe puncte de vedere.”, arată arh. Emil Anghel.
Acesta vine și cu o alternativă pentru hala din Pâncota, aflată acum într-o stare deplorabilă, precum și cu o serie de exemple de reconversie a unor foste clădiri industriale:
„Hala tramvaiului electric, cu dimensiuni apreciabile, poate fi cu ușurință restaurată și transformată în sală polivalentă pentru spectacole, simpozioane, adunări, expoziții, sau hală de producție, birouri, depozit, magazin ș.a. Construcțiile vechi pot supraviețui doar dacă sunt folosite prin adaptări la cerințele actuale și de viitor cum, prin exemple de referință, o demonstrează practica occidentală. După 89 și la Arad, clădiri vechi au fost salvate prin transformare: din hală industrială în biserică și chiar hala mică a tramvaiului electric, din Arad, a fost transformată în sală de sport a unui liceu. Deși au aspect obișnuit, ele dovedesc înțelegere și eficiență. Rămâne memorabil gestul generos al proprietarilor fabricii de vagoane, care au oferit gratuit clădirile și terenul fostei fabrici de automobile Marta, pentru a fi transformate de primărie în centrul cultural”.
„Pe termen lung, consecințele nepăsării devin ireparabile. Sper ca neputința nepăsării să fie mai mică decât dorința salvării memoriei locului”, își încheie arhitectul arădean mesajul.
Trimite articolul
XSa ne imaginam ca aceasta hala(dar si alte obiective) ar putea fi cedate ungurilor sau austriecilor,ori altor autoritati din alte state; va dati seama ce obiective turistice ar deveni….Asa insa,cu autoritatile noastre competente…..
-
Teatrul Vechi și Hotelul Ardealul, fost Crucea Alba, sunt in proprietatea statului ungar! Ca exemple!
Ar trebui sa planteze primarul pomi imprejur ca pe valea Sodomului.Pentru realizari,sa puncteze si poze cu gara unde stau oameni cand ploua,inclusiv halta Seleus
Apropos de Tramvaiul Electric – Sageata Verde: Ce s-a intamplat de fapt cu ultimele tramvaie electrice care se pastrau in Muzeul Tramvaiului de la Ghioroc ??? Sunt tot mai multe zvonuri ca au fost furate si date in mod ilegal la casare si ca acel Muzeu este acum complet gol. De ce nu se face o ancheta penala, daca intr-adevar asa stau lucrurile ? Cine au fost baietzii desteptzi care au tras acest tun oribil si au furat , distrus cu salbaticie, si si-au batut joc de ultimele tramvaie Sageata Verde care scapasera de la casarile precedente ? Ar trebui toti sa stea la racoare, sa plateasca innapoi paguba greu de estimat, si imposibil de recuperat.
Aceste fapte nesabuite de distrugere ,au fost savarsite cu acordul conducerii de atunci , exacte cum fapte nesabuite de acum se intalmpla cu acordul conducerii de acum…va dati seama ce oameni primitivi , intr-o furie nebuna sa distrugi tot!abia acum dupa 30 de ani constientizam rezultatul faptelor de atunci.DA-I MINTEA ROMANULUI MINTEA DE PE URMA! Acel tramvai SAGEATA VERDE ar fi fost mana cereasca pentru Arad !!! dar daca avem o conducere proasta la ce rezultate sa ne asteptam! Daca ar fi o vointa traseul SAGEtii VERZI ar fi reconstruit pe baza doar acestor ramasite care au ramas .S-au chinuit peste 10 ani cu un amarat pod , ce pretentii vreti???Trebuie sa nu dam batuti ,eu cred ca mai exista speranta , cred ca dupa zeci de ani de cautari ,SE POATE SCHIMBA CEVA !!!