Gospel & Negro Spiritual este un gen muzical care se bucură de o mare popularitate în Occident, datorită ritmului mişcat, cu o pronunţată amprentă purtând semnătura sclavilor africani de pe plantaţiile americane, dar şi a melodiilor de o adâncă expresivitate.
Armonii de Gospel şi Negro Spiritual vor răsuna pe scena Filarmonicii de Stat din Arad, joi, 24 noiembrie, cu începere de la ora 19, în sala mare a Palatului Cultural în interpretarea Corului Academic, acompaniat la pian de Alin Văcean, la baterie de Titus Frenţiu şi Cosmin Puican la contrabas. Pregătirea corului îi aparţine dirijorului Robert Daniel Rădoiaş.
Muzica Gospel
Muzica Gospel îşi are originea în bisericile Afro-Americane din sud, în debutul veacului XX, fiind o combinaţie de imnuri religioase, cântări spirituale şi muzică folk specifică sudului, toate acestea înmănuncheate prin liantul liricii religioase a bucuriei şi sărbătorii. De asemenea, genul Gospel s-a contopit cu alte genuri (creând în mod remarcabil genurile Country gospel şi Blues gospel). Genurile Blues, Country şi Gospel, luate în comun, au creat fundamentul pentru apariţia Rock ‘n’ Roll în anii 1950. Mai exact, gospel-ul este muzica bisericească a comunităţilor creştine afro-americane, în principal corală, caracterizată prin influenţe de jazz şi blues. Precursoarea gospel-ului a fost muzica de gen Negro spiritual. Termenul Gospel music se mai foloseşte azi şi cu semnificaţia lărgită, mai generală, de muzică creştină din zonele anglo-saxone, sau şi de muzică pop creştină.
Negro spiritual
Negro spiritual este un tip de cântec folcloric de factură religioasă creat de sclavii negri africani din sudul SUA începând de prin anii 1670. La originea sa stau imnuri creştine protestante cu modificări de ritm şi armonie sub influenţa tradiţiilor africane. Piesele se remarcă printr-un dialog între un solist vocal şi un grup coral.
Negro spirituals au constituit una dintre sursele jazzului. O variantă modernă de negro spirituals este muzica gospel, apărută în anii 1940.
Pentru texte, sclavii negri au preluat motive religioase din Biblie, găsind în ele speranţa de mântuire. Cântatul textelor este puternic influenţat de dialectul tipic afro-american, iar melodiile sunt interpretate cu improvizaţii sofisticate. Cel mai distinct factor al acestor melodii este ritmul, care este caracterizat de sincope. Pe când albii puneau accentul pe melodie în muzica religioasă, afro-americanii îşi exprimau sentimentele prin combinaţii de ritmuri nuanţate, create într-o stare de exuberanţă extatică colectivă.
Avancronica de concert: Gospel & Negro Spiritual
Citiți principiile noastre de moderare aici!