Intrată în vigoare la 2 noiembrie 2010, OUG nr. 94/2010 vine în sprijinul persoanelor care nu se pot pensiona din cauză că nu au realizat stagiul minim de cotizare prevăzut de lege. OUG 94 le dă posibilitatea acestor persoane de a încheia un contract de asigurare socială numai pentru perioade anterioare (pentru cel mult 5 ani anteriori încheierii contractului).
Cei 5 ani se pot constitui din cel mult perioada noiembrie 2005-noiembrie 2010. „Încheierea contractului de asigurare socială în temeiul prevederilor OUG nr. 94/2010 poate fi solicitată numai în perioada 2 noiembrie – 31 decembrie 2010” – precizează Mihaela Vasil, director al Casei Judeţene de Pensii (CJP) Arad.
Principalul avantaj pe care-l aduce OUG 94 constă în recunoaşterea stagiului de cotizare în sistemul public de pensii pentru perioadele pentru care se achită contribuţia de asigurări sociale actualizată. Contractul de asigurare socială poate fi încheiat nu doar de persoanele care vor să realizeze stagiul minim de cotizare pentru a se putea pensiona, ci şi de alte persoane care, astfel, pot realiza un stagiu de cotizare mai mare, cu consecinţe directe asupra cuantumului mai mare al pensiei pe care o vor obţine în viitor.
Cine, ce, cât?
Nu oricine poate deveni beneficiar al OUG nr.94/2010. Persoanele care vor să încheie contract de asigurare socială pe o perioadă anterioară de maximum cinci ani trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: *să nu aibă calitatea de pensionar la data încheierii contractului de asigurare socială; * să nu fi avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii sau în alte sisteme neintegrate acestuia, în perioada pentru care se solicită asigurarea; *să nu fi avut obligaţia asigurării în sistemul public de pensii în perioada pentru care se solicită o astfel de asigurare.
Formalităţile ce trebuie îndeplinite sunt destul de simple, rezumându-se la următorii paşi: *completarea contractului de către persoana interesată sau de către mandatarul acesteia; *completarea unei declaraţii (anexa1.a sau anexa 1.b); *prezentarea procurii speciale, în cazul în care contractul este încheiat prin mandatar. La depunerea documentelor necesare, va fi prezentat actul de identitate al persoanei care le depune.
Venitul asigurat la care se achită contribuţia de asigurări sociale este ales de persoana care încheie contractul şi nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător fiecărei luni din perioada pentru care se solicită asigurarea în sistemul public. Venitul asigurat la care se achită contribuţia de asigurări sociale nu este plafonat. În momentul plăţii, suma se actualizează cu rata inflaţiei.
Informaţii suplimentare se pot obţine la Serviciul Evidenţă Contribuaili din cadrul CJP Arad, str. Voluntarilor, nr. 2A, camerele 9 şi 11, la numărul de telefon 0257-210120, sau pe site-ul www.cjpensiiarad.ro.
PLATA, ÎN RATE
Suma cu titlu de contribuţie de asigurări sociale, datorată în baza contractului de asigurare socială, poate fi plătită în una sau mai multe tranşe, fără a depăşi data de 31 decembrie 2010.
JA-D.D.
Citiți principiile noastre de moderare aici!