Panică, teroare şi disperare pe holurile administraţiilor locale din municipiu şi judeţ. Totul a început cu un proiect de lege ce prevede ca numărul total al angajaţilor dintr-o primărie să fie mult redus în mod proporţional cu populaţia localităţii deservite. Problemele au apărut însă în stabilirea acestui raport.
Mai în toate adminstraţiile primarii vor fi puşi în situaţia de a renunţa la aproximativ 50% dintre angajaţi, fie ei funcţionari publici sau personal auxiliar. Soluţia dată de proiectul de lege este externalizarea serviciilor ceea ce nu va duce neapărat la scăderea cheltuielilor. Posibilitatea ca proiectul privind normativele de personal în unităţiile administrativ-teritoriale să fie pus în aplicare în forma iniţială au dus la un adevăr atac de panică printri angajaţi. Mai mult, sunt unele voci care spun că ar circula deja liste din birou în birou cu numărul angajaţilor care vor rămâne fără slujbă într-un interval de doar 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii.
Pe de altă parte, în urmă cu câteva zile, mai multe asociaţii ale administraţiilor locale din ţară (precum Asociaţia Municipiilor din România, al cărei preşedinte este primarul Aradului, Gheorghe Falcă, Asociaţia Oraşelor) au semnat o scrisoare deschisă pe care au trimis-o premierului Emil Boc, respingând amintitul proiect de lege.
Primarul care s-a manifestat cel mai vehement împotriva proiectului de lege a fost Gheorghe Burdan, edilul Chişineu-Crişului. Aparatul Primăriei de aici numără 53 de angajaţi (funcţionari publici, personal contractual, poliţia comunitară, cei de la Evidenţa Populaţiei); dacă actul normativ va intra în vigoare, jumătate din aceştia ar trebui să fie daţi afară. „E o lege proastă, care nu ţine cont de autonomia locală. Dacă noi avem bani pentru personal, oameni care deservesc cetăţenii, nu înţeleg de ce trebuie să reducem din angajaţi? Deocamdată nu am făcut nicio listă cu disponibilizări, să se îmbolnăvească oamenii? Birocraţia e mai mare acum decât pe vremea lui Ceauşescu, în primării e nevoie de personal. Cu mai puţini oameni activitatea noastră va avea de suferit”, spune primarul Burdan.
Primarii de la Nădlac şi Pâncota, Vasile Ciceac, respectiv Iosif Retter, spun că numărul actual de personal din aparatul propriu corespunde cu cel prevăzut în proiectul de lege, aşa că la ei nu se pune problema disponibilizărilor. Tot cu motoarele reduse lucrează şi Primăria Sebiş. „Noi putem spune că am aplicat deja reforma propusă de guvern. În acest moment avem un total de 55 de salariaţi, dintre care 26 sunt funcţionari publici iar 29 personal auxiliar, iar 40% din posturile propuse în organigramă sunt vacante”, ne-a explicat Gheorghe Feieş, edilul din Sebiş.
În situaţia de a reduse posturi se află şi Pecica, Ineul şi Sântana. „Nu ştim nimic în mod clar. Dacă se vor reduce din numărul salariaţilor, dacă se va aplica proiectul fără alte amendamente. Nu avem nimic cert. Ştim doar că în acest moment la Pecica avem circa 100 de persoane salariate”, a punctat Petru Antal, primarul oraşului amintit.
Despre reducerea posturilor şi externalizarea serviciilor ne-a vorbit şi Viorel Enache, edilul din Sântana. „Este o situaţie destul de tristă! Dacă va trebui să reducem posturile de la 68 de persoane la 35 va fi tragic. Trebuie să spunem că s-au adus amendamente la proiect, s-au cerut lămuriri, dar încă aşteptăm. În primă fază externalizarea ne va aduce cu siguranţă o creştere a costurilor, nu o diminuare a lor”, a spus Enache.
A.P.
Citiți principiile noastre de moderare aici!