Arad. Nu va mai fi prima pistă artificială de canotaj din România. Nu va mai fi nici cea de a doua, nici cea de a treia, nici ultima. Nu va mai fi deloc. Aradul va rămâne fără acea pistă de canotaj promisă, fapt recunoscut acum de toţi oficialii. Apele Române au sistat în septembrie 2009 lucrările la acea pistă, până la elibererea avizelor de către aceeaşi instituţie. Avizele cu pricina nu au sosit nici până astăzi, nu au mai fost cerute apoi, deşi în cele din urmă s-a ajuns la compromis, iar acum nimeni dintre oficiali nu mai visează la acea pistă. E un proiect mort şi trebuie să ne împăcăm cu gândul.
În septembrie 2009, Sistemul de Gospodărire a Apelor Arad (SGA) a dispus sistarea imediată a lucrărilor la pista de canotaj, până la obţinerea avizului instituţiei, de teama unor posibile situaţii de urgenţă. Discuţiile au fost chiar şi atunci unele politice: pista ar fi trebuit să fie realizarea Primăriei Arad în urma unor negocierilor purtate cu cei care construiau, la acea dată, centura în regim de autostradă a Aradului, iar la conducerea SGA era un reprezentant al Opoziţiei de atunci care considera că excavările sunt un pericol pentru siguranţa Aradului. S-au făcut declaraţii la acea dată – cum că o investiţie aproape pe gratis este boicotată, sau cum aceeaşi investiţie pune în pericol siguranţa arădenilor şi chiar aduce după sine o infracţiune ce poate fi sancţionată cu amendă de până la 70.000 de lei. De atunci, de la acel moment de scandal şi decizii temporare, şi până acum – subiectul a fost îngropat în pământul care urma să fie excavat de firma constructoare a autostrăzii, în formă de pistă de canotaj, şi apoi folosit la centură.
Se vrea, dar nu se face
Deşi la acea vreme şeful SGA, Marian Melinte, preciza că nu se opune unei astfel de lucrări dar că trebuie găsită o soluţie tehnică în vederea protejării lucrărilor de apărare împotriva inundaţiilor în folosul cetăţenilor”, nici o pistă nu a mai apărut în vecinătatea Mureşului. Acum oficialii ştiu un lucru clar: Aradul nu va mai avea pistă de canotaj pentru că s-a întârziat atât de mult cu avizele şi, implicit cu lucrările, încât cei care urmau să construiască cu pământul excavat pentru pistă centura în regim de autostradă au şi finalizat-o, aşa că nu mai au nici un interes să mai facă ceva în plus. Şi faptul e normal. Falcă spune că Apele Române nu au eliberat niciodată avizele necesare iar proiectul a fost abandonat pentru că firma constructoare nu avea nevoie de umplutura pentru autostradă. Actualul director al SGA Arad spune că în trecut a existat o tergiversare la eliberarea avizelor de gospodărire a apelor, întemeiată sau nu, şi că pe când s-a putut ajunge la un compromis, firma care construia autostrada nu a mai fost interesată. End of story, ar spune americanii. Pentru todeauna, o spun românii.
Tot viran
Terenul viran situat între cartierul Alfa şi Pădurea Ceala, traversat pe mijloc de centura rutieră, a rămas tot viran iar colaborarea Primăriei cu PORR Tehnobau und Umwelt AG Viena a rămas în aer deşi a primit aprobare şi de la aleşii municipali, în două rânduri.
Alte proiecte expirate
Pentru terenul viran în cauză au existat o multitudine de proiecte de-a lungul anilor, niciunul realizat (construirea celei mai mari clinici oncologice din ţară, o mare bază sportivă, o pistă de canotaj etc.).
Citiți principiile noastre de moderare aici!