JURNAL ARĂDEAN. Din informațiile noastre, numărul mai mic de elevi de clasa a VIII-a a pus problema reducerii numărului de clase de a IX-a pentru anul școlar următor. Pe de altă parte, Ministerul a aprobat scăderea numărului de elevi din clase. Cu câte clase de a IX-a vor fi mai puține în planul de școlarizare?
MARIUS GÖNDÖR. Anul acesta, numărul de elevi de clasa a VIII-a este aproximativ cu 800 mai mic ca cel de anul trecut. Suntem într-un an special, an în care va absolvi clasa a VIII-a prima generație de copii care au început școala cu clasa pregătitoare. Datorită neîncrederii de atunci cu privire la clasa pregătitoare, mulți părinți au amânat înscrierea copiilor la școală. Dacă media obișnuită a absolvenților de gimnaziu este, în Arad, în jur de 3.600, anul acest numărul acestora va fi doar în jur de 2.900. Următoarea generație, conform statisticilor, va reveni la media obișnuită, pentru că cei care acum termină clasa a VII-a sunt mai mulți tot cu aproximativ 800 de elevi.
Pe de altă parte, așa cum ați spus, anul acesta mai special a determinat și reducerea numărului de elevi în clasă. Primul ordin de ministru pe baza căruia se fundamenta proiectul de școlarizare era cu 28 de elevi în clasă. Însă, datorită acestei situații excepționale, ministrul educației a modificat ordinul și a permis un număr de 24 de copii în clasă la învățământul profesional, dual și vocațional și 26 la nivel liceal. Lucrul bun care va însemna și creșterea calității actului educativ, dar reversul medaliei este că va scădea bugetul școlilor, dacă nu va crește finanțarea per elev.
Concret, câte clase au fost tăiate pentru anul școlar viitor?
M.G. Față de planul de școlarizare propus de școli, nu am aprobat 11 clase. Fiecare școală și-a adaptat planul la această realitate și la numărul de clase realizat efectiv anul trecut. Sunt situații în care, după admitere, școlile nu reușesc să atragă suficienți elevi pentru a-și face o clasă, sunt clase care rămân cu un număr mai mic față de maximum admis. Fiecare școală și-a făcut un proiect pentru planul de școlarizare care a fost predat la IȘJ. Pe baza acestor proiecte, Inspectoratul Școlar a realizat planul de școlarizare la nivelul județului și l-a transmis ministerului. Anul acesta a fost o singură excepție de la o școală, Colegiul Tehnic „Aurel Vlaicu”, care și-a propus cu o clasă mai mult ca anul trecut, clasă care nu a primit aprobarea IȘJ. Putem înțelege dorința de dezvoltare a școlilor, dar suntem obligați să ne adaptăm situației. Număr mai mic de elevi înseamnă număr mai mic de clase. Noi avem o singură restricție, să oferim locuri în clasa a IX-a egale cu numărul de absolvenți, nu mai mare. În aceste condiții, la nivelul județului unitățile școlare nu au primit aprobarea pentru 11 clase.
Care au fost criteriile pe baza cărora ați decis care clase nu primesc aprobarea? În fiecare an când este vorba despre renunțarea la unele clase, începe disputa între învățământul tehnologic și cel teoretic.
M.G. Recomandarea UE este ca 60% din clase să fie de învățământ tehnologic și profesional și 40% teoretic și vocațional. La nivelul județului, anul trecut am avut un procent de 54% pentru învățământul tehnologic, am încercat să păstram acest procent, dar a fost mai complicat. Operatorii economici nu și-au prea dorit clase de învățământ dual, probabil din cauza pandemiei. În clasele de învățământ dual, agenții economici oferă o bursă în plus elevilor pe lângă bursa din partea statului pentru clasele profesionale. O clasă de învățământ dual își poate face clasa efectiv dacă există un contract cu un agent economic. Anul acesta avem o singură clasă de învățământ dual la Ineu. Însă, am reușit totuși să menținem acest raport cu clasele profesionale, nu s-a renunțat la nici o clasă din învățământul profesional, și vom avea în anul școlar următor 52% învățământ tehnologic (liceal, profesional și dual) și 48% teoretic.
Dincolo de aceste recomandări sunt criteriile generale, ca de exemplu cel geografic, care ne obligă să asigurăm învățământ liceal în jurul orașelor mari, cât mai aproape de domiciliu. Dar, anul acesta, am introdus un nou criteriu pentru a oferi o justificare logică și universal valabilă legată de atractivitatea școlii, de opțiunea elevilor când aleg o școală sau alta, sau o anume specialitate.
Cum se calculează atractivitatea unei școli?
M.G. Am luat în calcul opțiunile de pe fișa galbenă de pe ultimii 3 ani și am considerat că primele trei opțiuni sunt cele relevante, adică indică specializarea și școala pe care chiar vrea să o urmeze elevul. Am calculat un coeficient de atractivitate pe specializări, nu pe școală și am văzut care sunt specializările cele mai dorite de elevi.
Și care sunt acestea?
M.G. Cu cea mai mare atractivitate e clasa de științele naturii de la Colegiul Național „Vasile Goldiș”, clasele de matematică-informatică de la Colegiul Pedagogic „Dimitrie Țichindeal” și cele de la Colegiul „Moise Nicoară”, în general liceele care au și procent ridicat la bacalaureat. Cele mai slabe din municipiu sunt: clasa de matematică informatică de la Liceul Penticostal pentru care am propus reducerea și o clasă de științele naturii în limba română, de la Liceul German. La acestea se mai adaugă încă trei clase de tehnologic: o clasa de la Colegiul Tehnic „Aurel Vlaicu” (au propus cu o clasă mai mult decât anul trecut), o clasă de la Liceul Tehnologic „Caius Iacob” și una de la Colegiul de Industrie Alimentară. Cam atât pe municipiu.
Și mai rămân șase clase în județ.
M.G. Da. Aici am mai luat în calcul încă un criteriu, numărul de elevi din zona respectivă. Spre exemplu în zona Ineului absolvenții de a VIII-a pot forma cel mult cinci clase, iar cele două unități Liceul Teoretic „Mihai Viteazu” și Liceul Tehnologic „Sava Brancovici” au propus 11 clase. Am redus planul de școlarizare propus de ambele școli cu câte o clasă de învățământ tehnologic.. Nu a primit aprobare o clasă de învățământ tehnologic de la Liceul Tehnologic din Chișineu Criș, o clasă de la fiecare liceu din Lipova și o clasă de învățământ teoretic de la Gurahonț (clasa de matematică-informatică). La Lipova este o situație specială pentru că interesul celor din zonă pentru liceul din Lipova este afectat și de lipsa transportului. Am menținut clase de teoretic în toate școlile din județ pentru ca copiii de acolo să beneficieze de posibilitatea de a alege între învățământul tehnologic și cel teoretic.
În anul 2019 a fost dat un ordin care prevedea ca liceele cu promovabilitate 0% la bacalaureat să nu mai primească aprobare pentru a clase de a IX-a. Se mai ține cont de acest ordin?
M.G. Acel ordin nu mai este în vigoare, dar, cel puțin la nivelul județului Arad am ținut cont și de promovabilitatea la bacalaureat, dar și de media de admitere în liceu. Atunci când am decis să tăiem o clasă de liceu, ne-am uitat și la ultima medie de admitere. Dacă aceasta este sub 5, de multe ori s-a intrat cu media 4 sau chiar 3, s-a decis ca respectiva specializare, în acea școală, să nu mai fie aprobată. Nu cred că la finele liceului, un elev care a avut media de admitere sub 4, va putea să ia bacalaureatul la o clasă de matematică-informatică.
Și o ultimă întrebare. Ce noutăți sunt legate de admiterea în liceu?
M.G. Examenele naționale de anul acesta se vor da în condiții de pandemie, la fel ca anul trecut, dar nu se mai pune problema schimbării calendarului de admitere. În ceea ce privește programa de examen, pot să vă spun că există intenția certă de a se adapta programa la situația actuală. Sperăm că foarte curând Ministerul Educației va publica programa finală pentru limba română și matematică. Și să sperăm că situația epidemiologică va permite, măcar elevilor din anii terminali și a celor din școala primară, să participe fizic la ore.
„ Examenele naționale de anul acesta se vor da în condiții de pandemie, la fel ca anul trecut, dar nu se mai pune problema schimbării calendarului de admitere”
Trimite articolul
XMinciuni! S-a impus taiarea claselor si gata. Pe asta l-as da afara ca MINTE de ingheata apele. Este un PDL-ist si un Basist care nu face decat sa isi apere scaunul de sub fundul lui mare. Gretos de mincinos!
-
Corect, un sclav al partidului, a schimbat inspectorii cum a vrut el.
Cel putin pe vremea cand eram eu la scoala tin minte ca tovarasul cerea spaga atat in bani cat si inclusiv in lazi cu legume si fructe. Au fost elevi care au trecut cu note mari la capacitate si bacalaureat pentru ca au dus sac cu peste, carne si branza de oaie, sau lazi cu fructe, iar atunci el ori inchidea ochii ori punea o vorba buna si se intervenea.
Domnule Gondor ar trebui sa va fie rusine cand spuneti ca liceul Goldis este cel mai atractiv si sa luat dupa promovabilitatea de la Bac atunci unde este Liceul Baptist care are promovabilitate 100 %? A-ti pus liceul Goldis doar ca este liceul dvs ar trebui sa va fie rusine sunteti cel mai slab inspector general din toata istoria judetului ARAD! Apropo domnule inspector nimeni nu este vesnic pe functie azi esti sus dar maine poti fi jos !
-
Te dreq de sectant, mă sulã pocăită, dacă e așa promovabilitate e pentru că se da spaguța unde trebuie, tu-vă mumicile’n dos de papistași, că sunteți mai răi că mafia bata-vã tata lu Dumnezeu, bunicu lu Cristos și pune-v-ar mamona capra
-
Ești un idiot.
-
-
PS și învață în pula mea să scrii in românește, se vede că pula ortoepie la liceul botezaților, pe care presupun că l-ai absolvit și tu cândva, măi scuipă-n pulã… A-ți pus, puneam noi pulele pe mă-ta, numa că să știi, mă vită încălțată, a-ți aduce aminte că liniuța aia de îi mai zicem și cratimă înlocuiește o literă, ba câteodată chiar un grup, vezi cazul anterior unde substituie un “î”, sau pentru tine un â, zic asta pentru că pari genul de dislexic care scrie cu “â” la ânceputul cuvîntului, ai ânțeles ceva? Domnul fie cu voi, poponari introvertiți, eu rămân cu doamna…
-
Domnule GERULA ortoepie este cuvant din limba romana?Apropo de invatat de a scrie romaneste!
-
Ești un cretin
-
Îngrozitor de incompetent inspector! Nici măcar denumirile școlilor nu le cunoaște: Colegiul „Aurel Vlaicu” și Colegiul de Industrie Alimentară sunt de mult Licee Tehnologice. În schimb, Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” din Ineu a devenit între timp Colegiu. Nici nu face reclamă pe față liceului din care a plecat… Măcar de ar fi reale datele cu care e tot laudă și nu cifre selectate după bunul plac. De ce nu se laudă cum nu se fac orele la Colegiul „Vasile Goldiș”, cum o lună de zile elevii ce dau bacalaureatul nu au avut profesor de română, cu discuțiile din direcțiune despre viața subterană din școală?