Oficialii Ministerului Transporturilor au stabilit
cât costă un kilometru din
tronsonul de autostradă
Arad-Timişoara, acolo unde lucrările oficiale
au început vineri. Sumele vehiculate
până acum vorbeau fie de 5 milioane de
euro/kilometru, fie de 9 milioane de euro/ kilometru,
în funcţie de zona din care veneau
informaţiile (surse din cadrul Companiei
naţionale de autostrăzi sau
minister). Ieri, secretarul de stat Eusebiu
Pistru ne-a declarat că preţul
oficial al kilometrului de autostradă pe tronsonul
Arad-Timişoara costă 4,2 milioane
euro (totalul pentru cei 32,2 kilometri fiind de 135 de
milioane de euro, fără TVA) şi că
în acest preţ intră şi realizarea
unui spaţiu de servicii (parcare, toalete
publice), unde se va licita şi pentru
benzinării, a nodului rutier de la kilometrul 44
şi a centrului de întreţinere
autostradă (destinat utilajelor pentru
intervenţii) la kilometrul 31. Valoarea unui
kilometru va putea fi însă
depăşită, potrivit lui Pistru, dacă
“vor apărea cazuri speciale”. Până
în prezent, valoarea unui kilometru de
autostradă de realizat în
România s-a dublat sau chiar triplat
faţă de preţul stabilit iniţal,
aşa că preţul bătut în cuie
acum pentru autostrada Arad-Timişoara ar
putea fi modificat pe parcursul lucrării. Valoarea
stabilită acum pentru Arad-Timişoara
este, ce-i drept, una dintre cele mai mici, dacă
amintim sumele vehiculate în mass-media pentru
alte tronsoane: Comarnic-Braşov – 54 de milioane
euro-kilomteru (cel mai scump kilometru de
autostradă din Europa!), autostrada Transilvania –
12,5 milioane, Cernavodă-Constanţa – 6,7
milioane de euro.
În medie, potrivit datelor furnizate în
trecut de Compania naţională de
autostrăzi, un kilometru de
autostradă ar trebui să coste
între 3 şi 8 milioane de euro.
Fără taxă?
Revenind la tronsonul Arad-Timişoara,
lucrările au început aici de la Şag
spre Arad (intersecţia cu DN 69) şi de la
Orţişoara spre Timişoara, tronsonul
Cruceni-Orţişoara urmând a fi atacat
ulterior.
Oficialii ministerului nu au stabilit dacă,
odată finalizată lucrarea (termenul a fost
fixat pentru 2011), autostrada va fi cu plată sau
fără. Pe moment, calculele sunt făcute
fără taxarea ulterioară a tronsonului.
A.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!