Nu s-a întâmplat nimic la raft. Nicio modificare a prețurilor, deși acestea ar fi trebuit să scadă simțitor. TVA-ul la toate categoriile de alimente a scăzut din data de 1 iunie de la 24% la 9%. O scădere pe care speram să o simțim la buzunare. Nu a fost să fie aşa. Prețurile au încremenit însă, nestingherite de decizia guvernului, pe multe din rafturile supermarketurilor. Au sunat și primele telefoane la Protecția Consumatorului, pentru că arădenii s-au revoltat că zahărul, uleiul, oul Kinder și multe altele au același preț. Chiar dacă au două etichete în unele cazuri, prețurile sunt neschimbate.
Gheorghe Iancu, șeful comisariatului județean de Protecția Consumatorului, explică: „Nu putem interveni în politica prețurilor unui magazin. Ceea ce putem noi sancționa este lipsa prețului la raft sau eventuale neconcordanțe între prețul de la raft și cel de la casă. Valoarea prețului nu intră în atribuțiile noastre. Am primit mai multe reclamații, dar nu avem cum să obligăm agenții economici să scadă prețurile”.
Puține magazine au afișat clar și explicit că prețul a scăzut cu mai bine de 10 procente. Diferența între prețul vechi și cel nou este vizibilă pe cele două etichete de pe produs dar, din păcate, nu în toate unitățile care vând produse alimentare.
Reprezentanţii Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Arad au precizat că aplicarea acestei prevederi este obligatorie pentru toţi agenţii economici. „Toți sunt obligați să scadă TVA-ul la produsele alimentare de la 24% la 9%. Măsura a fost gândită tocmai pentru a scădea prețul la raft, pentru ca reducerea TVA să se facă simțită la cumpărător”, a precizat și Călin Arusti, purtător de cuvânt la AJFP Arad. Și totuși, politica comercianților a contracarat politica guvernamentală. Fie că au crescut simțitor unele prețuri înainte de scăderea TVA-ului și acum prețul este identic cu cel din urmă cu o lună, fie au decis să crească adaosul comercial și prețul a rămas același. Ghinion pentru cumpărători.
„Cumpăr des ou Kinder pentru copii de la un magazin din Micălaca. Aceiași bani i-am plătit și înainte de 1 iunie și după 1 iunie. A mai apărut doar o etichetă în plus. Atât. Nu consider că este normal să se întâmple așa ceva, prețul ar fi trebuit să scadă”, ne-a declarat o arădeancă supărată pe situație. Și exemplele ar putea continua pentru că strategia magazinelor a transformat această măsură socială într-o măsură profitabilă pentru retaileri. Cei care pierd într-o primă instanță sunt cumpărătorii dar tot ei sunt cei care pot penaliza comercianții prin refuzul de a mai cumpăra alimente la fel de scumpe. Dar trebuie să fie mulţi şi hotărâţi pentru ca agentul economic să reacţioneze în favoarea clientului. Până atunci, ciuca bătăilor rămâne cumpărătorul: a dat şi banii, a fost şi amăgit, și ţepuit. Totul pe lege, însă, sau mai bine zis, la limita ei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!