1.950 de arădeni care au rable în curte ar putea să scape de ele şi să primească bani de la primăriile care s-au înscris în Programul Rabla Local, implementat de Administraţia Fondului pentru Mediu. Instituţia de mediu a anunţat lista finală a localităţilor care au prins fonduri pentru acest program. Pe lista celor 500 de unităţi administrativ-teritoriale care primesc bani pentru a plăti rablele se află şi 19 din judeţul Arad. Cele mai multe cereri vor putea fi primite de către Primăria Municipiului Arad, care a primit finanţare pentru plata a 1.000 de rable, suma totală alocată de AFM pentru municipalitate fiind de 2.400.000 de lei. Diferenţa de 600.000 de lei va trebui alocată de către Primărie. Mai departe, pe locul doi din punct de vedere al numărului de rable care vor putea fi casate, sunt primăriile din Zimandu Nou şi din Ghioroc, care au primit finanţare pentru răscumpărarea a 100 de rable fiecare, respectiv câte 240.000 de lei fiecare. Urmează, apoi, o listă lungă cu primării care au solicitat casarea a câte 50 de autovehicule: Socodor, Sântana, Frumuşeni, Gurahonţ, Seleuş, Chisindia, Covăsânţ, Şiria, Şicula, Petriş, Sebiş, Zădăreni şi Cărand. Fiecare dintre primăriile enumerate mai sus vor primi de la AFM câte 120.000 de lei, urmând să cofinanţeze de la bugetul local diferenţa de 30.000 de lei. Pe lista cererilor aprobate de Administraţia Fondului pentru Mediu se mai numără primăriile din Hăşmaş (40 de rable, finanţare de 96.000 de lei), Mişca (40 de rable, finanţare de 96.000 de lei) şi Cermei (20 de rable, finanţare de 48.000 de lei). Trebuie precizat faptul că, pentru fiecare rablă scoasă de pe şosele, pe lângă 2.400 de lei, cât este alocarea financiară de la AFM, primăriile trebuie să cofinanţeze diferenţa de 600 de lei, pentru o sumă totală de 3.000 de lei pentru fiecare autovehicul vechi scos din uz. Per total, la nivelul judeţului Arad, a fost aprobată casarea a 1.950 de rable, finanţarea venită de la AFM fiind de 4.680.000 de lei. Trebuie precizat faptul că bugetul total, la nivel naţional, alocat acestui program este de 240.000.000 de lei.
Regulile programului
Administraţia Fondului pentru Mediu a gândit programul Rabla Local ca şi un program complementar la programul Rabla. În colaborare cu primăriile, acest program îşi propune eliminarea rablelor din circulaţie, dar fără ca proprietarii care renunţă la vehiculele vechi să fie obligaţi să îşi cumpere o maşină nouă. Tocmai de aceea, şi suma plătită în cadrul programului Rabla Local este mai mică decât în binecunoscutul program Rabla. Numai că cei care vor să primească 3.000 de lei de la primării pentru rablele lor trebuie să respecte anumite condiţii. În primul rând, programul se aplică doar persoanelor fizice, nu şi persoanelor juridice. Doritorii pot duce la casare mașini mai vechi de 15 ani, cu normă de poluare cel mult Euro 3. Sunt acceptate în acest program mașini mici, microbuze, autoutilitare sau autospeciale ușoare.
Una dintre cele mai importanţe condiţii pe care trebuie să le îndeplinească cei care îşi vor preda maşina în cadrul programului Rabla Local este acela că nu îşi vor putea cumpăra, timp de 3 ani de la obținerea banilor, o mașină cu normă de poluare Euro 4 sau mai mică.
Mai departe, există nişte condiţii generale, cum ar fi: să aibă domiciliul sau reședința în România, pe raza primăriei la care face solicitarea; să dețină un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puțin cinci ani și să fie în evidențele fiscale ale primăriei respective; să nu aibă restanțe la plata taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuțiilor către bugetul de stat și cel local; să nu folosească aceeași mașină pentru a obține diverse alte finanțări, inclusiv prin Rabla Clasic sau Rabla Plus; să nu aibă condamnări definitive pentru infracțiuni împotriva mediului.
În ceea ce priveşte vehiculul, şi aici există nişte condiţii. Maşina trebuie să fie înregistrată în evidențele primăriei; să aibă, la data solicitării, o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației; să aibă o normă de poluare Euro 3 și/ sau inferioară; conține componente esențiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, șasiu, precum și echipamente electronice de gestionare a funcțiilor autovehiculului și dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricație).
Paşi pentru înscriere
Acum, că Administraţia Fondului de Mediu a finalizat lista primăriilor care participă la programul Rabla Local, urmează ca toţi cei care îşi doresc să scape de rable şi să primească 3.000 de lei să se înscrie, la rândul lor, în acest program. Trebuie precizat faptul că totul se întâmplă online, pe pagina de internet a AFM. Aşadar, arădenii din oraşele şi comunele menţionate mai sus, care vor să predea rablele în schimbul banilor de la primării, trebuie să urmeze câţiva paşi. În primul rând, fiecare participant trebuie să îşi facă un cont la adresa de internet https://afm.ro/casare_auto_uzate.php . După crearea contului, se accesează programul prin apăsarea butonului „Depunere cerere”. Se selectează programul „Casarea autovehiculelor uzate”. Se accesează căsuța „Selectează UAT”, pentru a fi aleasă localitatea prinsă în program. Se vor completa datele de identificare ale persoanei fizice și seria de șasiu a autovehiculului uzat, după care se accesează butonul „Înscriere”.
Pentru informaţii suplimentare, arădenii interesaţi de acest program se pot adresa primăriilor menţionate mai sus, care fac parte din program.
Trimite articolul
XMulte mulțumiri metropolei LIPOVA!!!
-
Mulțumim și primarului din Păuliș 👎
-
Timisoara își zice metropola(ceea ce nu e) pt ca are un sediu de mitropolie,daa Lipova pt ce?