MARTA este acronimul pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, înfiinţată în Regatul Ungar ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre.
Ovidiu Balint a declarat că, recent, a avut discuţii cu oameni de afaceri din domeniul automotive şi reprezentanţi ai comunităţii arădene pentru ca autobuzul supraetajat fabricat în oraş în urmă cu un secol să fie reconstruit.
„Am reuşit să capacităm mediul de afaceri din industria de automotive din judeţ pentru a realiza acest proiect în următorii doi ani. În acest moment lucrăm la parteneriatul care va fi semnat şi prin intermediul căruia mai multe fabrici de componente auto vor contribui la realizarea unei replici a autobuzului supraetajat. Vehiculul va arăta ca cel produs la Arad la începutul secolului trecut, dar va avea motorizare electrică. Va fi un autobuz care va fi folosit exclusiv pentru turism cultural”, a declarat Balint.
El a precizat că Universitatea “Aurel Vlaicu” Arad s-a angajat să participe la proiect cu facultăţile de inginerie şi design, însă şi municipalitatea sau alte organizaţii locale sprijină demersul.
În context, viceprimarul Ilie Cheşa a declarat, pentru AGERPRES, că acest proiect este una dintre priorităţile sale.
“Am participat alături de managerul HUB-ului Cultural ‘mARTA’ la întâlnirea cu reprezentanţii firmelor de automotive din Arad, ai Universităţii ‘Aurel Vlaicu’, dar şi alţi oameni de afaceri. Ne dorim să reconstruim acest autobuz, care va fi omologat şi pus în circulaţie pe străzile din municipiu pe un circuit ghidat prin care să poată fi promovate istoria şi cultura Aradului”, a spus Ilie Cheşa.
Clădirea în care a funcţionat fabrica MARTA este monument istoric şi a intrat în proprietatea municipiului Arad la finalul anului 2021, fiind donată de compania Astra Rail. Pentru a fi reabilitată şi folosită ca un centru cultural, în 2022 a fost înfiinţat HUB Cultural “mARTA”, care a primit imobilul în administrare la finalul anului 2023.
Managerul Ovidiu Balint a declarat că există mai multe proiecte, cu o valoare totală de 11 milioane de euro, prin care clădirea va fi reabilitată şi pusă în valoare. O parte a finanţării ar urma să fie obţinută din fondurile europene nerambursabile.
În prezent, clădirea în stil Art Nouveau, construită între 1900 şi 1910, se află într-o stare avansată de degradare, atât la interior, cât şi la exterior, deoarece în ultimele două decenii nu a fost folosită.
Pro Urbe Arad, asociaţie pentru protecţia patrimoniului urban, scrie pe site-ul său că fabrica MARTA exporta automobile în mai multe ţări europene, inclusiv în Anglia. În 1913, fabrica avea 280 de angajaţi, iar aici de produceau autoturisme, autobuze, camioane sau motoare pentru tracţiune feroviară. Din 1915, în timpul Primului Război Mondial, la Arad s-au fabricat doar motoare de avion, iar după destrămarea Imperiului Austro-Ungar şi unirea Transilvaniei cu Regatul României, a luat fiinţă societatea Astra – prima fabrică română de vagoane şi motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica MARTA. În anul 1926, fabricarea automobilelor la Arad a încetat, iar utilajele au fost mutate la Braşov, unde s-a înfiinţat Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).
Sursa: AGERPRES
Trimite articolul
XSa aiba mare grija turistii sa nu cada din el la ce gropi sunt in Arad!
Faci autobuzul, si pe unde-i plimbi?Ce sa vada? O tura pe la gara-podgoria-primarie-teatru se face in 10 min. Asta daca nu mai puneti semafoare sau care sunt le desincrinizati putin.
La asta nu v-ati gandit. Acum ca ati vazut aceasta intrebare, va cadea proiectul
Toate bune si frumoase! Da ….. cu aeru cum ramane!? Turistii sa respire aerul plin de praf si noxe de pe centru!? Poate si o saoema la big chicken ori sa faca shopung la mall Ziri ….! Sau de ce nu la film…. la Dacia!
Cheșa, da, cu partidul care a scos deținuții din închisoare. Să va fie rușine cu PSDul vostru. Că nu mai scăpăm de voi.
-
Vezi ouatule ca joci in alt film,dute și votează pe Cîțu care a dublat datoria externă a româniei.Sper să scap de galbeni din arad.
-
Du-te, ai vrut să spui. Ai primit ulei și zahăr de la Cheșa? Sau umbrele și pixuri de la Ciucă? Deșteptule, nu am votat cu niciunul. De aia suntem unde suntem, de 30 de ani tot pe ei îi votați. Sărăcii de oameni. Ne merităm soarta!
-
Nu te mai trata cu medicamente americane,daca ai primit un pachet de tigari carpati si o eugenie nu inseamna ca toti sunt ca si tine.
-
Ca tine, nu ca și tine. Scrie corect măcar. Ești comunist, nu-i așa ? Iei bani de la stat degeaba, nu ? Nu are rost să mai intru în polemică cu tine. Din cauza ta și a mentalității altora suntem unde suntem.
-
-
-
Adevarul e, ca suntem ditamai punctu’ turistic. Taxa de turism nu avem, sa-i mai temperam?!
Susțin ideea , numai ca să schimbe inscripția de pe autobus și să scrie CARUL LUI DECEBAL
-
Vezi că a mai fost un primar (Cherecheș), care nu suporta să scrie nici măcar “Kürtőskalács” pe tarabe și a sfârșit prost…
in teorie se poate face ca vehicul artizanal, nu stiu daca ai voie sa duci pasageri si nu ar fi bine primit cu inscriptile alea pe ungureste
Sa viziteze ce? Sa vada cladirile neingrijite de pe centru? In rest nu prea vad ce-ar mai fi de facut in orasul asta dominat de falconeti !