Ședință cu scandal la Consiliul Județean Arad. Dintre multele puncte de pe ordinea de zi supuse votului consilierilor, unul dintre cele care au atras cele mai multe replici între putere și opoziție a vizat trecerea în patrimoniu public al județului Arad, concesionat Companiei de Transport Public Arad, a trei autobuze second-hand.
Situația autobuzelor second-hand este oarecum absurdă, dat fiind faptul că acestea au putut fi cumpărate de către Consiliul Județean prin votul a 50+1% din consilieri, în timp ce trecerea lor în patrimoniu nu poate fi făcută decât cu votul a două treimi din consilieri. Așadar, dacă proiectul inițial nu a avut nevoie de votul grupului PSD-ALDE, acum la trecere în patrimoniu a fost nevoie de votul tuturor consilierilor. Și pentru că social-democrații alături de liberalii din ALDE au decis că nu vor autobuzele deja achiziționate, acestea vor zace într-un garaj până când se va găsi o soluție și pentru ele.
Mai în glumă, mai în serios, consilierii opoziției au propus ca autobuzele să fie scoase la vânzare… o situație oarecum hilară dacă luăm în calcul că doar în urmă cu puțin timp aceste autobuze au fost cumpărate chiar de CJA.
12 autobuze au fost casate din parcul Companiei de Transport Public și unul ce era concesionat Aeroportului Arad. Măsura a fost votată în ședința Consiliului Județean de marți, 30 octombrie, de toți consilierii. Casarea autobuzelor vechi nu a adus, însă, și un vot favorabil pentru trecerea în patrimoniu a trei autobuze cumpărate de CJA.
„Încă de când s-a adus în discuție cumpărarea acestor autobuze, noi – grupul PSD-ALDE – am spus că nu suntem de acord că luăm autobuze second-hand ci vrem să se achiziționeze unele noi în leasing. Dacă atunci ne-am susținut poziția, o facem și acum”, a punctat consilierul județean Gheorghe Sabău. În replică, președintele CJA, Iustin Cionca, i-a explicat: „Autobuzele există. Le-am cumpărat. Ele stau acum într-un garaj. Dacă nu veți vota proiectul, nu le vom putea da Companiei de Transport Public să le folosească. Ce facem cu ele?”. În glumă, consilierii opoziției au spus că ar putea fi scoase la vânzare autobuzele ce tocmai au fost achiziționate.
Consilierii PSD au mai întrebat și care ar fi kilometrajul autobuzelor second-hand, întrebare la care nu au primit vreo lămurire. „Am înțeles din comisii, că acele autobuze au peste 1 milion de kilometri la bord. Care este situația reală?”, a întrebat Sabău. De răspuns nu i-a răspuns nimeni, dar i s-a promis că va fi informat și asupra kilometrajului.
Până una-alta, autobuzele care ar fi trebuit să ajungă pe câteva rute din județ zac nefolosite și, dacă nu se va face înțelegere între consilieri, cel mai probabil nici nu vor putea fi folosite prea curând.
Cum s-a ajuns în această situație?
Situația absurdă a autobuzelor cumpărate, dar care nu pot fi trecute în patrimoniu este efectul diferitelor majorități necesare în Consiliul Județean. Așadar, atunci când s-a votat cumpărarea autobuzelor, proiectul a trecut, întrucât nu a avut nevoie decât de majoritate simplă, însă – acum când trebuie să se treacă în patrimoniu – proiectul are nevoie de două treimi din voturi. Desigur, cei din PNL care au votat achiziția autobuzelor nu au luat în calcul și faptul că cei din PSD-ALDE ar putea să nu voteze trecerea către CTP a autobuzelor și situația acestora să rămână oarecum … în aer.
Citiți principiile noastre de moderare aici!