În seara de 14 ianuarie, în ajunul
aniversării marelui Eminescu, corul academic
îşi conturează prima
performanţă a noii
sale agende. Lucrări
corale dedicate geniului eminescian, dar
şi cântece cunoscute din
repertoriul popular românesc invită la
un inedit şi sublim „spectacol”
a cappella, în care partitura cultă se
împleteşte cu refrenul de inspiraţie
colectivă.
Numerele asumate în programul
ansamblului liric propun
într-un prim segment de concert o reluare a
creaţiei eminesciene în oglinda partiturilor
unor iluştri reprezentanţi ai şcolii
româneşti din secolul al XIX-lea
romantic, a capodoperelor muzicale
ale veacului abia
încheiat dar şi prin
prisma abordărilor prezentului.
De la splendida „Rugăciune” a
lui Ioan D. Chirescu, la meditaţii,
idile, elegii sau doine, cele mai elogiate texte lirice
eminesciene îmbracă tiparele sonore
ale artei surori, sub semnături care vizează
perfecţiunea: Paul Constantinescu, Sabin
Drăgoi, Sabin Păutza, Doru Şerban.
Liedul, forma variaţionala sau madrigalul,
se insinuează în ţesăturile celor
mai „muzicale” autografe lăsate
de Eminescu posterităţii -
„Dorinţa”, „Lacul”,
„Floare albastră”,
„Doina”, „Peste vârfuri”,
„La mijloc de codru des” -
şi aceleaşi tipare clasice se lasă
învăluite de farmecul jocurilor şi
cântecelor populare româneşti,
aranjate şi pregătite pentru a fi
cântate pe scenele lumii
de maeştrii consacraţi ai artei
corale: Nicolae Ursu, Simeon Niculescu, Gheorghe
Danga, Tudor Jarda, Alexandru Paşcanu.
„Iac-aşa”, „Sârba pe
loc” sau „Chindia”, sunt
numere de brilanţă şi
virtuozitate vocală, cuprinse astăzi în
repertoriul de competiţie al ansamblurilor
corale europene şi americane. Alături de
alte titluri reprezentative pentru
regiunile etnografice româneşti, ele
încheie prima seară a cappella a
anului 2010, dirijată de Robert Daniel
Rădoiaş.
Codruţa Dogaru
Citiți principiile noastre de moderare aici!