ARAD. Fantomele trecutului au redevenit de actualitate pe autostrada Nădlac-Arad, lotul I, respectiv între Nădlac şi Pecica. Asocierea Astaldi-Max Boegl a câştigat licitaţia pentru a relua lucrările la acest lot, lucrări ce au fost începute de Romstrade, însă a apărut deja şi prima problemă: pământul de umplutură. Cum zona de vest a judeţului este una prolifică în ceea ce priveşte agricultura, proprietarii de teren agricol din zonă nu pot sau nu vor să sară în ajutorul constructorilor.
Pe surse, am aflat despre faptul că cele două companii care realizează autostrada nu dispun de pământul necesar pentru umplutură. Mai concret vorbind, pentru terasamentul autostrăzii nu există materia primă necesară. Sursele noastre ne spun că reprezentanţi ai constructorilor au încercat să negocieze cu agricultorii din zonă pentru a primi ajutor de la aceştia, însă au fost refuzaţi. „Au încercat să facă rost de pământul necesar de la cei care lucrează terenurile agricole. Le-au propus agricultorilor să mute stratul vegetal de pe traseul autostrăzii pe terenurile agricole, iar, în schimb, de pe terenurile agricole să scoată al doilea strat de pământ, cel aflat sub stratul vegetal, necesar pentru umplutura la autostradă. Însă agricultorii au refuzat”, ne spun sursele noastre.
Nici măcar ofertele de cumpărare uriaşe făcute de firmele de pe autostradă nu i-au înduplecat pe agricultori. Se pare că au fost vehiculate sume de aproximativ 12.000 de euro pe hectar, bani ce urmau să fie plătiţi proprietarilor de terenuri dispuşi să vândă. Dar nici această variantă nu a fost acceptată de proprietarii din zonă.
Pentru a duce la bun sfârşit contractul şi pentru a continua în grafic lucrările la autostradă, constructorii fac orice sacrificiu pentru achiziţionarea pământului de umplutură. Firmele au căutat materialul respectiv la distanţe de zeci de kilometri de şantier, asta însemnând, implicit, costuri mai mari. Mai mult, se pare că reprezentanţii constructorilor au apelat şi la firme de intermedieri imobiliare, căutând soluţii pentru a face rost de pământul de umplutură. Rămâne de văzut dacă vor avea şi succes în demersurile lor.
Blestemul trecutului
Problema pământului de umplutură nu este una nouă pe primul lot al autostrăzii Nădlac-Arad. Firma Romstrade, cea care a câştigat prima licitaţie pentru această lucrare, a avut mult de furcă din cauza acestui tip de pământ. Într-un material exclusiv publicat de ziarul nostru, în data de 6 decembrie 2011, am prezentat o mare problemă a constructorului de la vremea respectivă. După două luni de muncă intensă pentru crearea terasamentului şoselei de mare viteză, muncitorii Romstrade au fost puşi să dărâme tot ce au lucrat până atunci. Şi asta pentru că tipul de pământ folosit nu se tasa sub nicio formă, indiferent de utilajele folosite sau de amestecurile cu un alt tip de pământ, argilă. Chiar şi actualii constructori suferă de pe urma acelei probleme, fiind nevoiţi să dărâme ceea ce Romstrade a ridicat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!