Ceea ce ziarul nostru anticipa încă din luna februarie s-a întâmplat: lipsa muncitorilor de pe şantierul autostrăzii Nădlac-Arad a dus la sistarea lucrărilor, iar acum sute de utilaje zac abandonate pe câmp deoarece nu mai are cine să le conducă.
Restanţele salariale au început să apară încă de la finele anului trecut, dar şefii Romstrade, societatea care construieşte autostrada, le-au promis muncitorilor că totul este doar o întâmplare nefericită, iar situaţia va reveni la normal în cel mai scurt timp. Dar problema nu a mai fost remediată. Dacă, în primă fază, doar câteva zeci de angajaţi şi-au dat demisia, acum este vorba despre sute de oameni care nu mai merg la muncă.
Pentru a „drege busuiocul” într-un fel sau altul, reprezentanţii Romstrade au împânzit localităţile din zonă (Semlac, Şeitin, Nădlac, Turnu, Pecica) cu anunţuri referitoare la angajări. Doar că anunţurile lor nu au avut efect. Oamenii nu vor să rişte să lucreze pe gratis, aşa că nu au mers să se angajeze. În ultimă instanţă, Romstrade a adus muncitori din Călăraşi şi Bucureşti, pe care i-a cazat la hotelurile din zonă.
Pe surse, se pare, însă, că nici angajaţii aduşi din alte judeţe nu sunt nişte muncitori-model. Surse din cadrul hotelurilor în care aceştia sunt cazaţi ne-au declarat, sub protecţia anonimatului, că cei de la Romstrade, începând de la ingineri, şefi de echipe, până la simpli muncitori, chefuiesc seară de seară până la 3-4 dimineaţa, după care merg la lucru. Este de la sine înţeles că randamentul acestor muncitori lasă de dorit, aşa că, cel mai probabil, întârzierile vor fi ceva la ordinea zilei pe autostrada Nădlac-Arad.
Multe probleme
Aceasta nu este singura problemă de pe autostrada Nădlac-Arad, lotul I, care se întinde de la linia de frontieră cu Ungaria şi vine spre Arad, până în apropiere de Pecica. Încă de la pregătirile de şantier începute în luna octombrie a anului trecut au existat nereguli. Poate cea mai mare dintre ele a fost greşeala de proiectare care a scos autostrada de pe teritoriul ţării noastre, banda de decelerare ajungând în Ungaria.
În plus, muncitorii au încălcat hectare întregi de teren agricol însămânţat care nu fusese expropriat. Apoi, după aproximativ două luni de muncă, angajaţii au fost puşi să dărâme sute de metri de autostradă pentru că pământul era de proastă calitate şi punea în pericol întreg proiectul.
Ulterior, zeci de agricultori din Nădlac s-au plâns de faptul că autostrada le îngrădea accesul la propriile parcele agricole. Oamenii susţineau că sunt obligaţi să înconjoare până la 20 de kilometri pentru a ajunge din Nădlac la terenurile agricole. S-a demarat chiar şi o campanie de strângere de semnături pentru realizarea unui pasaj subteran sau suprateran pentru agricultori, care să le permită accesul la proprietăţi.
Se ascund
La fel cum au făcut de fiecare dată, reprezentanţii companiei Romstrade nu au comentat în niciun fel situaţia. Mai mult, şefii prezenţi pe şantier le-au cerut angajaţilor să nu sufle nicio vorbă presei, fiind ameninţaţi cu concedierea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!