Bucureşti. Calcule matematice, analize cost-beneficiu, impactul asupra furnizorilor, utilizatorilor şi asupra societăţii la scara largă, evaluarea efectelor economice etc. La o astfel de analiză va fi supusă posibila autostradă care va lega Aradul de Oradea şi cele două mari autostrăzi din România, înainte de a se lua decizia de a o realiza.
Totul a fost decis în Master Planul de Transport elaborat de Ministerul Transporturilor, master plan care în sutele de pagini include şi o listă iniţială de proiecte care vor fi testate în vederea aprobării sau nu a acestora pentru a fi incluse apoi în viitoarea strategie de transport a României şi a fi realizate cândva… până în 2030.
Pe lista proiectelor admise la testare se află şi trei posibile viitoare autostrăzi din vestul României, două care vizează Timişoara şi una care ia Aradul în calcul. Lista proiectelor care au fost admise pentru testare în Master Planul General de Transporturi (MPGT), adică o listă cu posibile obiective ce ar putea beneficia de finanţare în perioada 2014 – 2020 şi chiar 2020 – 2030, include şi alte câteva obiective din Arad, asupra cărora vom reveni într-un material viitor.
Cea mai mare investiţie care porneşte din Arad şi se regăseşte pe această listă este însă posibila autostradă Arad-Oradea, ar putea face legătura dintre autostrada A1 şi autostrada Transilvania.
Procedura de stabilire a proiectelor care vor fi avute „pe bune” în vedere şi pentru care realizarea ar fi posibilă este una complicată.
Cert este că proiectele admise pentru testare urmează a fi împărţite în două categorii: modelabile şi nemodelabile. Proiectele care au fost declarate modelabile urmează a fi testate ulterior după două criterii: performanţa economică şi analiza multicriterială, conform unui Ghid de prioritizare. În urma testării, proiectele vor fi declarate fie sustenabile, fie nesustenabile, primele urmând a fi incluse de minister în strategia de finanţare pentru perioada de programare 2014-2020, respectiv 2020-2030. Proiectele care sunt sustenabile vor sta la baza aprobării Master Planului General de Transport.
Ce şanse are autostrada Arad-Oradea de a prinde această listă e greu de spus. Dar, dacă ţinem cont că mai nimeni dintre oficialii care s-au perindat pe la acest minister de zece ani încoace, nu a gândit realizarea acestui proiect decât într-un viitor foarte îndepărtat, e greu de crezut că această porţiune de autostradă va fi privită cu ochi mai buni după analiza costă-beneficiu la care va fi supusă, se pare, în curând. Au şanse mai mari de a prinde lista cele două porţiuni de autostradă din vecini: autostrada Timişoara – Moraviţa, respectiv Lugoj – Calafat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!