Fiecare lucrare de amploare care începe pe teritoriul ţării are întârzieri uriaşe. Nici autostrăzile nu se abat de la această regulă, întârzierile înregistrate numai pe lucrările începute în judeţul nostru însumând ani întregi. Noul ministru al transporturilor, Anca Boagiu, vrea să taie în carne vie pentru a evita noi întârzieri şi pentru a le reduce pe cele existente. În acest sens a fost demarat un control al ministerului la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), control în urma căruia directorul companiei, Dorina Tiron, ar putea fi concediată. „Am demarat controlul pentru verificarea activităţii la CNADNR pentru stabilirea cauzelor care au generat întârzierile în realizarea proiectelor. Este inadmisibil ca ministerul, care cu ani în urmă avea cea mai mare rată de absorbţie a fondurilor comunitare, să ajungă în situaţia în care să fie dominat de întârzieri în derularea proiectelor, de creşteri ulterioare ale valorii contractelor sau de contestaţii pe bandă la serviciile şi lucrările angajate”, a declarat Anca Boagiu.
Aradul, mult în urmă
Lucrările la autostrăzile din judeţul nostru, cele care sunt începute, au termene de construcţie depăşite cu mult faţă de proiectul de executare. De exemplu, centura Aradului în regim de autostradă este finalizată în proporţie de numai şapte la sută. Asta, în situaţia în care a trecut deja un an şi trei luni de la demararea lucrărilor, iar termenul de finalizare este 2011!
Potrivit lui Eusebiu Pistru, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, întârzierile înregistrate la această lucrare sunt de nouă luni de zile.
Un alt şantier deschis este autostrada Arad-Timişoara. Lucrarea este deja executată în proporţie de 29 la sută, iar termenul de finalizare al autostrăzii este anul 2011. Cu toate acestea, şi aici se înregistrează întârzieri de şase luni.
Proiecte neîncepute
Mai prost stăm la lucrări care trebuiau să fie deja terminate, dar nici măcar nu au început. Unul dintre exemple este modernizarea pasajului de la Păuliş, respectiv înlocuirea rosturilor de dilatare. Potrivit documentaţiei lucrării, modernizarea trebuia să fie gata în lunile octombrie-noiembrie ale acestui an, dar nici măcar nu a început. Iar cauza este lipsa fondurilor, societatea care a câştigat licitaţia nefiind de acord să înceapă lucrul până nu primeşte un avans. O altă lucrare care trebuia să fie deja în stadiu avansat de executare este autostrada Nădlac-Arad. Deşi licitaţia trebuia să aibă loc anul trecut, nu s-a reuşit nici până în prezent organizarea ei. Cu toate acestea, reprezentanţii CNADNR susţin că licitaţia se va desfăşura în cel mai scurt timp, urmând ca lucrările să înceapă în 2011.
JA-A.G.
Citiți principiile noastre de moderare aici!