ARAD. Zeci de mii de reclamații au ajuns la Autoritatea Națională pentru Reglementare în domeniul Energiei, reclamații venite ca ultimă resursă a celor care își caută dreptatea cu facturile în mână. Un an în care prețurile gazelor naturale și a curentului au continuat să fluctueze, creșterile s-au resimțit tot mai mult, inflația a ajuns la valori din două cifre și măsurile care ar fi trebuit să îi ajute pe consumatori s-au dovedit a fi gândite mult prea complicat și deloc ușor de înțeles și aplicat. Așa se face că perioada 1 ianuarie – 13 decembrie, ANRE a înregistrat 37.495 de reclamații, dintre care 24.697 în domeniul energiei și 12.798 în domeniul gazelor naturale. Comparativ, în anii precedenți crizei energetice, ANRE înregistra în medie 10 mii de reclamații. Așadar, aproape de patru ori mai multe reclamații, mare parte dintre ele vizând facturarea.
Energia electrică a însumat cele mai multe reclamații și nu este de mirare în condițiile în care, așa cum Jurnal arădean/aradon.ro a relatat în diferite rânduri, au existat și încă mai există probleme în ceea ce privește facturarea la timp a consumului, respectarea tarifelor agreate prin contract și aplicarea facilităților de plafonare. Potrivit ANRE, 13.173 de probleme sesizate au vizat facturarea energiei electrice pe piața concurențială, alte 2.740 de sesizări au vizat contractarea energiei electrice pe piața concurențială, 1.175 de persoane au reclamat realizarea branșamentelor, iar 1.103 au avut probleme cu citirea grupului de măsurare. Nici în cazul prosumatorilor, adică a acelor persoane care și-au montat panouri fotovoltaice și produc energie, lucrurile nu au stat tocmai bine, fiind sesizate 1.170 de probleme comerciale și contractuale.
În ceea ce privește furnizorii, Enel Energie Muntenia conduce în topul celor reclamați cu 5.327 de probleme sesizate, compania fiind urmată de Electrica Furnizare – 3.676 sesizări, Speeh Hidroelectrica – 3.473 sesizări, Enel Energie – 3.168 și CEZ Vânzare – 702.
Reclamații și la gaze
În cazul gazelor naturale, facturarea a rămas principala problemă a consumatorilor. Astfel, 9.322 de sesizări au fost depuse la ANRE privind modul în care au fost emise facturile, în timp ce pentru racordare s-au depus 1.108 sesizări. Alte probleme sesizate au mai fost: contractarea gazelor pe piața liberă – 956 sesizări, FUI (furnizori de ultimă instanță) – 752 reclamații, citire contor – 494 probleme. Referindu-ne la furnizori, cele mai multe sesizări au vizat companiile Engie Romania – 4.301 sesizări, E.ON Energie Romania – 3.207 probleme, Enel Energie – 681 sesizări.
Sancțiuni de aproape 30 de milioane
Zecile de mii de sesizări nu au rămas fără răspuns din partea ANRE, care a trecut la controlul companiilor. Așa se face că, în primele 11 luni din acest an, operatorii economici au fost amendați cu 29,75 milioane lei – cea mai mari sancțiuni, în valoare de peste 21,66 milioane de lei, fiind aplicate în sectorul energiei electrice. Printre companiile cu cele mai mari sancțiuni se numără: Hidroelectrica – 2,3 milioane lei (furnizare energie), Enel Energie Muntenia – 1,3 milioane lei (furnizare energie), E-Distribuție Muntenia – 2,16 milioane lei (distribuție energie), DEER – 1,68 milioane lei (distribuție energie), E.ON Energie România – 2,02 milioane lei (furnizare gaze), Engie Romania – 890 mii lei (furnizare gaze), Distrigaz Sud Rețele – 725 mii lei (distribuție gaze), Delgaz Grid – 660 mii lei (distribuție gaze).
Topul sancționaților
În concluzie, în anul 2022, cei mai sancționați furnizori de energie electrică au fost Electrica Furnizare, Enel Energie Muntenia și E.ON Energie Romania, în timp ce la furnizorii de gaz topul celor sancționați este condus de CEZ Vânzare, companie urmată de E.ON Energie România și Engie România.
Trimite articolul
XȘi încă mai continuă cu frauda mincinoasă și acuma însă le ia apărarea
In fapt distrug angajații si nimeni ca patroni nu isi vor înțelege afacerea practic ori plata munci ori devize către stat si in paguba practic a munci pe care noi romani trebue sa nu lăsam irosită munca avem destui pa la granița .