Recepţia loturilor 3 şi 4 din autostrada Lugoj-Deva a fost aşteptată cu sufletul la gură de toţi şoferii care circulă dinspre vestul ţării spre Ardeal, dar şi înapoi. Teoretic, cei 43 de kilometri de autostradă ar fi urmat să scurteze distanţa dintre Arad şi Sibiu, dar şi să reducă timpul petrecut de şoferi pe drum. Numai că, luni, când a fost programată începerea recepţiei pentru cele două loturi, reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au anunţat că pe lotul 3 nici măcar nu va fi începută recepţia. „Nu a putut fi începută recepţia din cauză că nu au fost îndeplinite condițiile tehnice necesare. Recomandarea ca recepția să nu fie demarată pe lotul 3 a venit chiar din partea Consultantului, care a monitorizat șantierul. În această situație, antreprenorul spaniol (Asocierea SC Teloxim Con SRL – COMSA SA – Aldesa Construcciones SA – Arcadis Eurometudes SA) a refuzat propunerea CNAIR de a recepționa ca obiect separat un sector care asigură accesul la bretelele rutiere de la Nodul Ilia, ceea ce ar fi permis deschiderea circulației între nodurile Șoimuș și Ilia. De altfel, nu este pentru prima oară când antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrazii Lugoj- Deva creează probleme din cauza calității slabe a lucrărilor. Asocierea a fost la un pas de rezilierea contractului în anul 2017 tocmai din cauza faptului că a folosit materiale de slabă calitate și nu a respectat metodologiile de lucru, situație care a dus printre altele la prăbușirea, încă din faza de șantier, a unui segment de drum, pe o lungime de 70 de metri și o lățime de 11 metri”, au anunţat cei de la CNAIR.
Recepţionat, dar inutilizabil
După cum am arătat mai sus, asocierea care a realizat lotul 3 nu a dorit să ofere spre recepţie segmentul de autostradă în care se află nodurile Şoimuş şi Ilia. Ce înseamnă asta? Înseamnă că, deşi recepţionat, lotul 4 de autostradă nu poate fi utilizat. CNAIR a făcut recepţia acestei lucrări, realizate de asocierea SC Tehnostrade SRL – SC Spedition UMB SRL, pe întreaga lungime de 22 de kilometri ai şoselei de mare viteză. Numai că pe acest tronson nu există niciun nod rutier, încărcarea şi descărcarea traficului putându-se realiza doar prin nodurile rutiere aflate pe nodul 3, cel pentru care a fost refuzată recepţia. Aşadar, am ajuns într-o situaţie pur românească: avem o bucată nouă de autostradă, dar nu o putem folosi pentru că nu putem urca pe ea. Drept urmare, arădenii, şi nu numai, care vor să călătorească spre Sibiu sunt nevoiţi, în continuare să meargă fie pe DN 7, pe Valea Mureşului, spre Hunedoara şi apoi, mai departe, spre centrul ţării, fie pe autostradă până în zona Făget, de acolo pe DN 68 A, până la Deva, unde începe un nou segment de autostradă.
Fără termen
Chiar dacă au refuzat să recepţioneze lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, reprezentanţii CNAIR nu anunţă un nou termen de preluare a respectivului tronson. Cert este că asocierea care a câştigat licitaţia trebuie să remedieze în întregime deficienţele descoperite, respectiv neconformităţi la covorul asfaltic, ravenări spre taluze şi diferite fisuri.
Citiți principiile noastre de moderare aici!