ARAD. Un pas uriaş spre realizarea drumului expres Arad-Oradea a fost făcut zilele trecute, când Comisia Tehnico-Economică a Ministerului Transporturilor a aprobat analiza multicriterială pentru drumul expres Arad-Oradea. Mai precis, a fost stabilită varianta finală a viitorului drum, nodurile rutiere, dar şi o primă valoare estimativă a proiectului.
„Au fost discutate patru variante în comisia de la Ministerul Transporturilor şi a fost aleasă varianta finală. În ceea ce priveşte nodurile rutiere de pe raza judeţului Arad, acestea vor fi în următoarele locuri: în spatele Zonei Industriale Vest din municipiu, apoi în apropiere de Şofronea, următorul în zona drumului judeţean care leagă oraşele Curtici şi Sântana, iar ultimul în zona oraşului Chişineu Criş. Totuşi, putem să spunem că vom avea şi un al cincilea nod rutier, ţinând cont de faptul că unul dintre nodurile din judeţul Bihor va fi foarte aproape de comuna Zerind, din judeţul nostru”, a spus Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Arad.
Acesta a mai precizat faptul că acest proiect se încadrează în strategia asumată de Alianţa Vestului, tot aici fiind inclusă şi modernizarea căii ferate Arad-Timișoara.
„Valoarea cumulată a celor două proiecte este de peste 1,8 miliarde de euro la care se adaugă încă 1,2 miliarde euro investiții în calea ferată Curtici-Arad-Săvârșin. Toate aceste investiții sunt în curs. Niciuna nu este doar o declarație de intenție. Dacă adaugăm la ele proiectele Consiliului Județean Arad și ale instituțiilor sale subordonate pentru dezvoltarea infrastructurii de drumuri și de utilități, respectiv modernizarea sistemului de sănătate publică, avem în lucru în județul Arad investiții de aproximativ patru miliarde de euro, fără să punem la socoteală și proiectele celor 78 de UAT-uri primării de comune, orașe și Primăria Municipiului”, a mai spus Cionca.
Detaliile drumului
Ilie Bolojan, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, a prezentat apoi detaliile tehnice ale variantei aprobate de Ministerul Transporturilor.
„Varianta aprobată are o lungime de 119 kilometri, patru benzi de circulaţie, câte două pe sens, iar valoarea estimată este de 1 miliard şi 380 de milioane de euro. Valoarea mai apropiată de cea reală o vom afla după finalizarea proiectului tehnic. Pe toată lungimea drumului vor fi 75 de pasaje supraterane şi poduri peste cursuri de apă şi peste drumuri comunale, judeţene şi naţionale cu care se va intersecta viitorul drum expres. În prezent, viteza medie de deplasare între Arad şi Oradea este de 60 de kilometri pe oră. După realizarea acestei investiţii, viteza medie se va dubla”, a explicat Bolojan.
Acesta a anunţat şi faptul că echipele care se ocupă de întocmirea documentaţiilor tehnice vor ataca obiectivul încă de luni, 4 octombrie.
„Începând de luni, echipele de topografi vor fi în teren şi vor începe lucrările topografice. În teren vor apărea şi echipele care fac studiile geo. Vor fi efectuate foraje tot la câteva sute de metri, pe toată distanţa viitorului drum. Pe această cale, vreau să le mulţumesc primarilor din Arad şi Bihor care colaborează cu noi şi ne-au promis că ne vor oferi accesul la terenurile pe care vor fi realizate aceste documentaţii”, a spus preşedintele CJ Bihor.
Despre termene
O mare problemă, care va „mânca” mult timp, o constituie studiile de mediu. Acelaşi Ilie Bolojan a explicat faptul că „traseul traversează nouă situri Natura 2000. Vor fi efectuate studii de impact, iar toate studiile de mediu vor dura aproximativ şase luni de zile. În vara anului viitor vrem să avem proiectul tehnic finalizat, cu toate avizele, după care vrem să lansăm licitaţia pentru execuţie. Ne propunem ca, în primăvara anului 2023, să avem contract de execuţie semnat. Durata estimată a lucrărilor este de 36 de luni. Noi sperăm ca, până spre finalul anului 2025, să putem folosi tronsoane din acest drum”.
Preşedintele CJ Bihor a explicat şi unde vor fi nodurile rutiere pe raza judeţului Bihor: la graniţa celor două judeţe, în zona comunelor Zerind, din Arad, şi Avram Iancu, din Bihor, următorul în zona oraşului Salonta, apoi în zona comunei Gepiu, iar ultimul în zona comunei Nojorid.
Obiective pentru municipiu
La întâlnire a participat şi viceprimarul municipiului Arad, Lazăr Faur, care a vorbit despre această investiţie.
„Mă bucur că avem certitudinea traseului viitorului drum expres. Sperăm ca acest proiect să fie un model de rapiditate şi eficienţă. În ceea ce priveşte municipiul Arad, avem şi obiective particulare, care ne interesează în mod deosebit. Odată cu această şosea, va fi eliminată circulaţia grea din Gai, dar va fi creată şi o legătură între Zona Industrială Vest şi drumul expres Arad-Oradea, care va prelua mare parte din vehiculele din Zona Industrială”, a spus Faur.
Va fi fazat
Ilie Bolojan a anunţat că drumul expres Arad-Oradea nu va putea fi finalizat în Programul Operaţional Infrastructură Mare din prezent.
„Vrem să cheltuim cât mai mulţi bani în 2023, în primul an al construcţiei, după care proiectul va fi fazat pentru următorul exerciţiu financiar european”, a specificat Bolojan.
Trimite articolul
Xce dracu pana acum nu am avut site uri natura 2000 ce impact mai studiem?
Din ciclul 😂,, Cum ne-am impropietarit cu teren peste noapte? ,, Editura Rahova. Traducere și adaptare: DNA București,&OLAF
Noroc cu Bolojan, ca altfel nu era nimic…
De-abia astept sa vad viteza medie la 120 cand cea maxima legal e 100. Asta stie diferenta intre drum expres si autostrada?
D-le Bolojan, noi arădenii, avem o intrebare: Cautam primar competent pt orașul nostru, nu vreți sa ne fiți primar?
Doamne ajuata sa fie gata cat mai repede. Am incredere ca e domnul Bolojan in echipa si lucrurile se vor misca mai cu viata.