Arad – Conform informaţiilor puse la dispoziţia presei de autorităţile locale, Aradul este survolat zilnic de 1.000 de avioane.
În condiţiile în care nu există un ghid de intervenţie pentru a înlătura urmările unui dezastru aviatic riscurile la care sunt supuşi locuitorii oraşului sunt destul de mari. Un arădean a decis să pună capăt acestei situaţii, drept pentru care s-a adresat Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (OJPC) Arad.
„În ultimul timp tot mai multe zboruri sunt efectuate pe aeroportul Arad iar culuarul de aterizare este exact peste centrul Aradului. Acest lucru poate avea consecinţe tragice în cazul unei prăbuşiri şi produce zilnic un mare discomfort din cauza poluării fonice. Aş avea şi soluţia. Când am sosit din Milano, culuarul de aterizare a fost dinspre Nădlac, evitându-se survolarea Aradului cu toate consecinţele negative ce decurg de aici. Dacă mergeţi la Timişoara, cursele nu vin şi nu pleacă peste oraş, ci îl ocolesc”, susţine Doru Roşu într-un e-mail trimis OJPC.
Vor peste oraş
Inspectorii de la Protecţia Consumatorilor au declanşat o acţiune de control, cerând explicaţii conducerii Aeroportului Arad şi firmei ROMATSA, care dirijează traficul aerian prin intermediul Turnului de Control.
„Domnul Dan Bălăcel, directorul general al Aeroportului Arad ne-a trimis o adresă în care susţine că dirijarea aeronavelor este realizată de către Turnul de Control, activitate ce aparţine ROMATSA. De asemenea, mai susţine că direcţia prioritară de aterizare este dinspre Nădlac, dacă sunt anumite condiţii, vânt, prioritate de aterizare, vizibilitate redusă, când se impune survolarea municipiului”, ne-a declarat Dumitru Muscă, inspector-şef adjunct al OJPC Arad.
La rândul său, Florin Manta, directorul ROMATSA Arad susţine într-o adresă trimisă OJPC că „orientarea pistei Aeroportului Arad face ca aterizarea în siguranţă a aeronavelor cu destinaţia Arad să se facă cu survolarea oraşului”.
Responsabilul ROMATSA mai spune că majoritatea piloţilor preferă să aterizeze după instrumente, care le facilitează aterizarea în deplină siguranţă, în special când condiţiile meteo sunt proaste, iar aterizarea se poate face în acest moment, din cauza lipsei unor echipamente la Aeroport, doar după survolarea oraşului.
Monitorizaţi atent
„Tot ceea ce putem noi să facem în momentul de faţă este să monitorizăm cu atenţie situaţia şi să le cerem celor de la ROMATSA să-şi cumpere echipamentele necesare, pentru a împiedica producerea unui dezastru”, mai spune Muscă.
L.Ş.
Trimite articolul
Xnesimtirea e chiar uriasa!!auzi pe astia de la romatsa si pe balacel asta!!cica din cauza orientarii pistei sunt obligati sa survoleze orasul!!!!???pana unde merge nesimtirea si minciuna!domnilor chiar ne credeti aerieni!!!??da ce avionul e tren sau masina sa nu poata merge numai pe sosea sau sina de cale ferata!!??avioanele au culoare aeriene imaginare determinate de altitudine,longitudine,latitudine!!deci oricand se pot analiza in functie de celelalte si se poate foarte usor modifica!dar asta e din scarba cetateanului pentru ca se vede in fiecare seara aproape mai ales de pe podul decebal cat de jos trec aceste avioane fata de cladiri si de centrul orasului in scarba locuitorilor care sunt nevoiti sa le suporte zilnic galagia si disconfortul produs!!oricum prin pozitia pe care o au venind de la bucale avionul la un moment dat trebuie sa faca o bucla de 180 de grade si sa isi schimbe pozitia pentru a ateriza!!ce sa ii faci pista din arad e propice parca pentru a decola catre vest decat a veni din est!!!dar treaba e ca oricum tot trebuie sa intoarca asa ca ar putea sa soseasca pe undeva pe langa sag de arad iar apio sa o coteasca pe undeva pe deasupra zadareniului catre ceala unde se afla aeroportul!!problema e ca astia de ojpc sunt fosti comunisti corupti care se fac ca lucra nicidecum nu au performante notabile in activitate!singura solutie ar fi actionarea in instanta si cererea de daune!!!!!
Singurul echipament de aterizare instrumentală funcţional, este cel care permite aterizarea dinspre est (peste Arad). Celălat echipament (pentru aterizarea dinspre vest) era vechi şi a fost scos din funcţiune.
Arădenii ar trebui să fie bucuroşi că activitatea aeroportului este în creştere după 17 ani de declin.
La Timişoara aeroportul este mult în afara oraşului (echivalentul lui Vladimirescu sau chiar mai departe). Este un aeroport mai recent decât cel al Aradului şi mai bine gândit, din această cauză.
Din păcate în continuare TAROM refuză să opereze pe Arad (pe Timişoara există zilnic 5 curse) deşi cererile sunt mari.
În final amintesc anii 78-80, când aeroportul militar din Timişoara a fost în reparaţie capitală şi toată flotila de MIG 21 opera pe Arad. Dar pe vremea aceea nu aveaţi curajul să vă plângeţi. Dacă vreţi un oraş modern trebuie să-i acceptaţi şi dezavantajele. Dacă nu, întoarceţi-vă la ţară, acolo unde este locul multor “arădeni”. Că oricum constat că aveţi păreri “pertinente” pentru orice tematică atinsă de acest ziar.
aha simtiti cum nu o sa mai aveti salarii babane pe degeaba!din punctul meu de vedere ar fi bine sa inchida aeroportul actual si sa ramana la timisoara ca practic 60 de kilometri nu moare nimeni daca ii face!!dar e mult mai dezavantajos ma refer la poluare sa ai un aeroport prin preajma!intrebat ii pe cei care locuiesc prin preajma aeroporturilor mari din otopeni sau de aiurea ce senzatii au!!sau sa nu mai vorbesc de cel mai mare aeroprt din lume care se afla in anglia si care are foarte mari probleme deoarece oamenii din apropiere inebunesc din cauza poluarii fonice!atunci veti intelege de ce ar merita sa ii lasam pe timisoreni sa fie in fata cu aeroportul lor!!si ce sa mai zic au reactionat cei care simt ca le fuge sunca din fasole!!cascavalul nemuncit!!si mai o sugestie!intrebati 10 cetateni de rand ce parere au de ojpc sau de politie sau de parlamentari sau de orice institutie a statului si o sa vedeti cum e tratat prostul care plateste impozit in romania!!!asa ca voi pe ce lume traiti !!??sau faceti parte din acei functionari care isi bat zi de zi de banul piblic si de cel mai important pion din oras!!!CONTRIBUABILUL!!!!!
felicitari d-lui Ioja pentru initiativa!
Am citit comentariile pe aceasta tema. Cati ardeni cunosc istoria orasului nostru? Cati stiu ca in 14Iulie 1917, Aurel Vlaicu a zburat la Arad? Cati stiu ca Aeroportul Arad a fost prima Poarta Aeriana Transcontinentala Strasbourg-Wiena-Budapesta-Arad-Bucurest i-Constantinopol? Cati stiu ca Aeroportul Arad (inaugurat la 17 Noiembrie 1936) a fost construit dupa un proiect Italian si finantat in parte de Guvernul de atunci (30%din suma) si contributiile locale ale oamenilor de afaceri din Arad ( Evrei, Unguri, Nemti si Romani)? Prima Pista betonata de Aterizare/Decolare din tara, a fost inaugurata in 1950 la Arad. Aradul a avut in dotare Primul Far Luminos de Ruta si Ateruzare in 1936. Primul Radar de Precizie…. si multe alte evenimente care i-ar face gelosi si pe cei mai aprigi dusmani ai Aradului. (Oare comentariile acetea sunt din partea unor Aradeni?)
Intre 1980 si 1989, la Arad aterizau si decolau uneori si 20 aeronave, tot peste acest oras si ne bucuram. Era rezerva Aeroportului Otopeni, Kogalniceanu, Timisoara…)
Asezarea orasului (aproape de granita Maghiara si cu raul Mures/ Padurea Ceala) a permis doar aceasta locatie cu cele doua directii de zbor: Dinspe Deva si dinspre Pecica. Instalatiile despre care s-a vorbit a fi reamplasate suna ca si cum am vrea sa mutam aradul cu un metru mai incolo… Ar trebui sa realizati cat costa 100 de metri de pista… cat costa un balizaj luminos, cat costa echipamentele care aduce aeronava la aterizare si inca foarte multe utilitati (depozit de carburanti, Platforma de Debarcare/imbarcare etc) costuri care in general depasesc imaginatia multora (unele tari, chiar dezvoltate, mentin un aerodrom cu foarte mari costuri. Aeroportul inseamna TRAFIC. trafic inseamna dezvoltare economica… prosperitate si locuri de munca. Asta impune si unele concesii. Parerea mea este sa privim constructiv: nu putem progresa transformandu-ne intr-o gradina Eden, demoland fabrici, uzine, aeroporturi, pentru a trai ca in rai… sa aparam valorile istorice din Arad (un oras in care toate nationalitatile au facut asa frumos orasul nostru . MICA VIENA… Lasati Aeroportul in pace daca nu aveti alte idei mai constructive ( Sunt Filatelist specializat in Aerofilatelie si am studiat istoria activitatilor transporturilor aeriene din Arad. Ma mandresc cu acest Aeroport, Ma mandresc ca este acolo unde este si ca exista o perspectiva de dezvoltare…) Sper ca n-am suparat pe nimeni… Altminteri, SA AUZIM SI DE BINE
avioanele ca sa decoleze si sa aterizeze evident…au nevoie de vant de fata!!!! pt cine nu stie..este interzis sa decolezi sau sa aterizezi cu vant de coada…se pot intampla chiar accidente din cauza asta si sau si intamplat! asa ca treaba asta cu zburatu peste cladiri nu ii pt ca asa vor pilotii sau controlorii de trafic aerian sau nu stiu mai cine..treburile astea se fac cu un motiv anume!!oamenii din domeniu nu is chiar asa de prosti credeti-ma,nu te joci cu viata a 150 de oameni la bord sau mai multi….
S-a trezit şi unul pe care îl deranjează că trec 2-3 avioane pe săptămână peste oraş. Eu m-aş bucura dacă ar trece măcar 2-3, chiar 5-6 pe zi. Pentru că asta ar însemna că avem un oraş dezvoltat, un oraş în care sunt oameni de afaceri, un oraş în care locuitorii au un anumit nivel de trai şi îşi permit să meargă cu avionul la Bucureşti sau în altă parte. Aşa că lasă supărările domnule dragă, că nu te afectează atâta 2-3 avioane pe săptămână. Mai bine roagă-te să crească numărul de curse, din considerentele pe care ţi le-am enumerat mai sus (puţine, ce-i drept)
consider ca un aeroport este benefic pt.arad,dar care sa indeplineasca normele europene si nu sa avem dezvoltare cu orice pret.nu cred ca nu se pot achizitiona echipamente care sa asigure securitatea zborului si pe celalalt culoar de zbor dinspre nadlac si care sa elimine survolarea aradului .
Cine a avut fericitul prilej de a zbura la Chicago pe aeroportul O Hare poate ştie că o parte din avioane survolează oraşul. Eu am avut această ocazie, iar la decolare, cu motoarele forţate la maximum, jumbo jet-ul în care mă aflam a survolat oraşul. Era seară, luminile erau aprinse şi de sus Chicago era mirific, dar imens. Ştiţi câte avioane decolează şi aterizează pe O Hare ? Câteva sute pe zi. Şi noi ne plângem pentru 2-3 avioane pe săptămână, nu pe zi. Păcat, mai ales că avem ocazia să vedem cum arată Aradul de sus. Şi vă spun eu că arată tare bine, atât ziua cât şi noaptea, mai ales acuma de ceva timp de când este iluminat aşa. Cine nu l-a văzut să încerce experienţa. Nu fac apologia survolului peste oraş, dar cred că cel puţin la traficul care este acuma pe aeroportul Arad nu este cazul să ne plângem.
OJPC nu ar fi trebuit sa te ia in serios ci trebuia sa-ti spuna ca datorita faptului ca nu puteti dovedi ca ati “consumat” ceva care ori este cu termenul expirat ori nu intruneste conditiile legale sau ati fost inselat la pret sau cantar, procedurile sunt inaplicabile.
Altcineva se ocupa de asemenea probleme si anume Autoritatea Aeronautica Civila Romana.
Domnule ziarist (ca nu pot numi jurnalist pe cineva care a putut scrie un articol de asemenea factura) referitor la inexistenta unui “ghid de intervenţie pentru a înlătura urmările unui dezastru aviatic” pot sa va informez ca Aradul este unicul municipiu din Romania care a realizat si chiar testat planul de actiune pentru cazul unui dezastru aviatic. As merge mai departe zicand ca a avut ocazia sa aplice in mod real prevederi din acesta la accidentul de la Beliu. Dar dvs. va e mai usor sa scrieti fara a va informa. Apropos…se scrie culoar…vezi DEX.
In alta ordine de idei as vrea sa stiu ce “autoritati locale” v-au pus la dispozitie informatia respectiva sau sa citim “din surse” ca e la moda sa dai “pe surse” ceea ce nu este verificat. Cele asa zise 1000 de avioane trec pe tot vestul Romaniei, de la Oradea pana jos la Dunare nu doar peste Arad. Si daca ar fi asa tot nu ar pune probleme datorita inaltimii mari la care zboara.
Revenind la consumatorul ofuscat….prietene!…locuitorii de pe strada St. Tenetchi ar avea de 100 de ori mai multe motive sa se planga de poluare, fie ea fonica sau de alta natura, la cat trafic greu trece pe acolo decat matale la doua-trei avioane.
OJPC monitorizeaza situatia…hehe! Probabil ca isi vor cumpara ceva aparatura de monitorizare si vor invata cam cum ar trebui sa vina avioanele la aterizare. Poate faceti si niste cursuri de pilotaj ca poate, cine stie, se mai trezeste vreun destept si face o plangere ca taromul de Munchen a facut un viraj prea ciudat si….i s-a varsat cafeaua pe cravata.