Să revenim, însă, la intențiile de acum ale Primăriei Arad. Conform descrierii achiziției, investiția este necesară „Pentru asigurarea unor locuri suplimentare de parcare în zona centrală a municipiului și pentru creșterea/extinderea suprafețelor pietonale”.
„Municipiul Arad are în derulare proiectul Remodelarea Bulevardului Revoluției, aflat în faza de elaborare a documentației tehnico-economice (Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic). În cadrul acestui proiect, pentru realizarea unei zone pietonale extinse, s-au propus a se realiza următoarele: un pasaj subteran pe zona Bulevardului (partea dreaptă) cu deschidere începând din dreptul străzii Vasile Goldiș și ieșire în strada Grigore Alexandrescu; un pasaj subteran pe zona Bulevardului (partea stângă) cu două deschideri înspre direcțiile majore de circulație – una înspre strada Nicolae Bălcescu cu direcția Podul Decebal – Cartierul Micălaca și cealaltă în Bulevard, cu direcția Podgoria, cu ieșire din pasaj după intersecția acestuia cu strada Romul Veliciu; reconfigurarea teritoriului pieței Avram Iancu și redefinirea zonelor verzi și aleilor, alături de realizarea unei fântâni arteziene de tip clasic și echiparea cu elemente de design urban și ambiental”, se mai arată în descrierea achiziției.
Conform temei de proiectare ce însoțește anunțul, parcarea subterană va avea minim 100 de locuri de parcare. Accesul în parcarea subterană se va face pe două fire de circulație din Bulevardul Revoluției, adiacent teatrului, latura vestică, după intersecția cu strada Vasile Goldiș. Ieșirile din parcare sunt amplasate pe latura estică a pieței înspre Bulevardul Revoluției și înspre strada Nicolae Bălcescu.
Tot în tema de proiectare se menționează că în momentul de față, sub piață se află un rezervor de apă cu o capacitate de 790 de metri cubi, destinat protecției împotriva incendiilor a Teatrului Clasic „Ioan Slavici”. Acesta ar urma să fie reamplasat, sub actuala parcare din spatele teatrului.
Până în 28 martie
Ofertele pot fi depuse până pe 28 martie, iar studiul de fezabilitate va fi realizat în maximum 90 de zile de la data semnării contractului. Câștigătoare va fi oferta cu cel mai bun raport calitate-preț, unde 40% din punctaj este reprezentat de prețul propus, iar 60% este reprezentat de experiența personalului ce va fi implicat în întocmirea studiului de fezabilitate.
Cum suna în trecut proiectul?
Potrivit studiului de fezabilitate din trecut, însă, care a suferit şi actualizări, proiectul viza realizarea unei parcări subterane cu o capacitate de 588 de locuri de parcare, iar la nivelul 0 al pieţei era propusă realizarea unei suprafeţe pietonale, fără intersecţii, cu circulaţia carosabilă pe întreaga suprafaţă a Pieţei Avram Iancu. Parcarea urma să aibă patru accese, circulaţia carosabilă urma să fie deviată în zona vestică a pieţei, cu traversarea ei prin subteran. Toată suprafaţa pieţei, inclusiv zona de circulaţie a tramvaielor, urma să fie finisată cu dalaj decorativ. În fază iniţială, statuia Eroului Necunoscut urma să fie mutată undeva în Subcetate, iar locul acesteia urma să fie luat de o piramidă din sticlă cu diverse funcţiuni. Ulterior, după ce opinia publică a reacţionat dur în legătură cu construcţia futuristă care nu se cadra cu imobilele istorice din piaţă, aceasta a fost eliminată din proiect. Acum, statuia pare să-și ofere locul unei fântâni clasice, fără a se preciza exact ce se înțelege prin clasic – și nici ce se va întâmpla cu statuia.
Multe hârtii, multe studii pentru o himeră
O serie de bani au fost cheltuiți deja pentru viitoarea înfățișare a Parcării Avram Iancu. Au fost făcute studii şi proiecte tehnice undeva prin 2014, iar în 2015, după o procedură de prelicitaţie impusă unei lucrări de o asemenea amploare, Primăria Arad a scos la licitaţie, pe SEAP, parcarea subterană din Avram Iancu. Nici măcar o firmă nu a depus atunci ofertă pentru această lucrare. După alte actualizări de studii, prin 2016, primarul de atunci, Gheorghe Falcă, anunţa că parcarea din Piaţa Avram Iancu va intra din nou în procedură de licitaţie. Un parteneriat public-privat era vehiculat pe atunci, pentru că valoarea prea mare a lucrării, spuneau liderii administraţiei de atunci, ar fi putut speria din nou firmele. În 2017, se vorbea deja de actualizarea studiului de fundamentare privind decizia de concesionare a proiectului „Amenajare parcare subterană Piața Avram Iancu din municipiul Arad”. Actualizarea a căzut la un prim vot, ca urmare a refuzului PSD de a ridica mâna) atunci era nevoie de 2/3 din voturile aleşilor), fapt care a dus la vehicularea unei campanii de strângere de semnături, urmată de alte voturi în CLM.
În iulie 2019, mai marii liberalilor arădeni, în frunte cu actualul primar, Călin Bibarț, pe atunci primar interimar, anunţau faptul că „pentru că PSD s-a opus, vom folosi varianta concesiunii şi vom scoate la licitație proiectarea și execuția lucrării. Vom depune proiectul în următoarea ședință a Consiliul Local Municipal, care poate fi votat acum (pentru că între timp se schimbase legea administraţiei publice – n.r.) cu majoritate simplă. Valoarea proiectului este de 138 de milioane de lei. Vom realiza 588 de locuri de parcare în centrul oraşului, plasate în subteran, prima investiţie de acest gen din oraşul nostru” și justificau investiția cu cele 800 de semnături deja strânse. Tot atunci, primarul Călin Bibarț ţinea să precizeze că se discută doar despre parcarea din subteranul Pieței Avram Iancu și că în ceea ce privește amenajarea pieței supraterane, păstrarea statuii sau amplasarea altor obiecte decorative, se vor organiza dezbateri publice. În august 2019, proiectul a fost aprobat de CLM. Dezbaterea nu a mai avut loc niciodată.
Mai apoi, deşi în declaraţii, realizarea parcării părea mereu subiect de actualitate, în realitate s-a întâmplat mai nimic până acum, în 2022, când se va face un nou studiu de fezabilitate pentru o parcare mai micuţă.
Trimite articolul
XPoate cei de la anti drog ar trebui sa mai treacă pe la anumite persoane din primărie, sa vada de substanțe fumează care dau asemenea halucinații.
Bataie de joc.
Am crezut că fără falcă, va mai fi cumva, dar se pare că m-am înșelat.
-
Ce mi-e falkă, ce mi-e bibi. Tot la fel de prost ați votat.
Se apropie alegerile si trebuie bani pentru partid.Alt studiu alti bani.
Acum mă lasă-o dracului. Unde în pui mei să mai parcăm. Cu Helicopter pe acoperiș sau ce
BAI NESIMTITILOR!!! Mai aruncati mult banii nostrii, ai aradenilor?!
-
noștri*
Acum ar fi momentul sa facă ceva serios subteran, la nevoie va putea fi folosit și ca adăpost.
Bate fierul cât e cald spune un proverb
Problema nu constă în construcția unei parcări subterane, ci, mai degrabă în demolarea statuii comuniste, toasi!
… nu aș da nr. la mașină, care nu demonstrează că are UNDE să parchreze.
-
uite unu mai tampit ca bibi…
Se va face o groapă ptr. a parca 3-4 mașini …. și atunci vezi tu deconturi ptr…..
De fapt administratorii urbei noastre nu-si doresc decat STUDII DE FEZABILITATE,PROIECTARE,INCASARE SUME MARI,APOI ARHIVARE …SI VESNICA POMENIRE PROIECTELOR FALCISTE!!!! In centrul ARADULUI, in fata Primariei, VASILE GOLDIS e plin de rugina,Monumentul celor cazuti la REVOLUTIE, NETERMINAT!!! Singura ”realizare” a Primariei a fost demolarea toaletelor publice din oras!!! E adevarat ca au fost construite de ”comunisti”!!!! Rusine falcistilor demolatori,distructivi!!!!
Cica opinia publica a reacționat dur la ideea amplasarii piramidei de sticla deoarece nu se incadra in decor.
Catre marii aradeni si opinia publica: MAI IESITI PRIN ALTE ORASE SA VEDETI DACA ACOLO SA INCADRAT PIRAMIDA MASONICA IN DECORUL CU IMOBILE VECHI.
VETI CONSTATA CA DA…..
EXEMPLE ORASE : ULM (GERMANIA )
ORADEA, PARIS …..ETC
al dracului ca noua nu ne convine nimic.
Doar serparia gen checheci, piata catedralei, obor …etc Dar ne place in Oradea…ca e frumos
Pentru că primăria nu a făcut-o, Pro Urbe vă invită la o dezbatere pe tema centrului.
Propunerile noastre sunt aici: http://www.prourbe.ro/himera-remodelarii-centrului/
Le așteptăm pe ale voastre!